پزشکی و سلامت

خطرات حذف کربوهيدرات ها از برنامه غذايي

 اين روزها اتخاذ برنامه غذايي بدون کربوهيدرات بين مردم رايج شده است. هر چند اين برنامه غذايي ممکن است در کاهش وزن موثر باشد اما حذف کردن کربوهيدرات ها از برنامه غذايي مي تواند پيامدهاي ناگواري داشته باشد.

 به نقل از روزنامه خراسان ؛ براي گرفتن رژيم، افراد بايد به اين نکته توجه داشته باشند که بايد برنامه غذايي کم کربوهيدرات و نه بدون آن را دنبال کنند. با کم کردن ميزان مصرف اين ماده غذايي مي توان به حفظ سلامت کمک کرد اما مصرف نکردن اين ماده مي تواند سلامت فرد را به خطر بيندازد.

جايگزين کردن کالري ها:با حذف کربوهيدرات از برنامه غذايي، کالري، چربي يا پروتئين جايگزين آن مي شود و در بسياري از موارد نيز مصرف چربي هاي اشباع شده افزايش پيدا مي کند. اين روند براي قلب مفيد نيست و خطر بيماري قلبي، سکته، بروز برخي انواع سرطان ها و تصلب شرايين افزايش مي يابد.

نياز به فيبر:بيشتر غذاهاي سرشار از کربوهيدرات، سرشار از فيبر نيز مي باشد و حذف يکي از اين ۲ باعث حذف شدن ديگري از برنامه غذايي مي شود. حذف فيبر براي سيستم گوارشي مضر است و خطر بروز سرطان کولون را به طور چشمگيري افزايش مي دهد.

کتوز:هنگامي که بدن براي سوخت و ساز، کربوهيدرات کافي ندارد به چربي به عنوان منبع انرژي وابسته مي شود.شکسته شدن چربي به توليد اجسام کتوني منجر مي شود که مي تواند باعث بروز حالت تهوع، ضعف و بي قراري شود.

علاوه بر آن، باعث گرسنگي و در نتيجه پرخوري و بلافاصله افزايش مجدد وزن مي شود.

با توجه به آنچه گفته شد ضروري است که در برنامه غذايي خود به ميزان کمي کربوهيدرات بگنجانيد.

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا