اجتماعی

اختلال هویت جنسیت یا ترنس چیست؟

همه چیز درباره بیماران ترنس ” ترنس به چه کسی گفته می شود ؟ بیماری اختلال هویت جنسیت یا ترنس چیست ؟ “

در این مطلب می خواهیم به سوالات مطرح شده در خصوص ترنس و اختلال هویت جنسیت و اینکه ترنس به چه کسی گفته می‌شود پاسخ دهیم. با زندگی سالم همراه باشید.

سوال از شما : آیا ترنس یا همان اختلال هویت جنسیت یک بیماری است ؟ لطفا پاسخ این سوال را در قسمت دیدگاه این مطلب درج بفرمایید.

بیماری اختلال هویت جنسیت ترنس چیست
بیماری اختلال هویت جنسیت ترنس چیست

ترنس چیست؟ چگونه با بیماران ترنس رفتار کنیم؟

شاید بتوان عصرحاضر را عصر انفجار بیماری اختلال هویت جنسی (ترنس سکسوالیسم) دانست.

بیماری که روزگاری به دلیل فقرفرهنگی ناشی از عدم آگاهی و دانش صحیح نسبت به آن،انگ و افترا ساده ترین راه برای گریز از درک حقایق و عمده ترین علت برای خودکشی،انزوا طلبی و ابتلا به امراض روحی روانی این بیماران بود.

البته از آن زمان‌هایی که ترنس ها، نرو ماده تلقی می شدند، تاکنون تلاش‌هایی برای تفهیم و شناسایی صحیح جوامع خصوصا جوامع مذهبی صورت گرفته و باعث شده تا نگاه ها به این مقوله اندکی اصلاح شود. اما اکنون هم به نوعی دیگر برخی بی مهری‌ها نسبت به افراد ملال جنسی وجود دارد.

با این حال به زعم دست اندرکاران و مشاورین علوم رفتاری و روانشناسی تا مادامی که مطالب صحیح پیرامون این اختلال ناخواسته، در اختیار مردم قرار داده نشود. گره ای از مشکلات این بیماران گشوده نخواهد شد.

به همین منظور قصد داریم به صورت ماهیانه گفت‌وگوهای کارشناسانه انجام دهیم؛ به این امید که ترنسی به دلیل بیماریش متهم به بی‌اخلاقی، تهمت، خانه نشینی و بعضا مجبور به خودکشی نشود. آنچه در ادامه می خوانید گفت‌وگوی ماست با سام گشتاسبی اصل روانشناس عمومی.

اگرچه کما بیش لایه های مختلف جامعه نسبت به بیماران ترنس اطلاعاتی دارند، اما همچنان تفکرات منفی ناشی از نوعی جهل باعث می شود تا دیدگاه‌های این‌ چنینی، درد این بیماران را صدچندان کند.

باتوجه به اهمیت موضوع، بهتر است قبل ازطرح هرسوالی راجع به ماهیت این بیماری توضیح دهید.

بله، متاسفانه همینطور است. هنوز بسیاری از مردم این اختلال را به عنوان بیماری انکار می کنند.

حتی بسیاری از متخصصان نیز به دلیل فشار خانواده‌های بیماران، نگرش جامعه و رفتارهای نامعقول و ناخواسته بیماران ترنس، درباره این بیماری روشن و بی پرده صحبت نمی کنند.

اما درخصوص چیستی این بیماری باید گفت، به طور کلی اتخاذ پایدار و مستمرهویت جنسی مخالف یعنی اصرار فرد به اینکه از جنس مخالف است.

در شالوده ماهیت مبتلا به اختلال هویت جنسی از کودکی تا بزرگسالی است. برای تشخیص گذاری این اختلال باید شواهدی از پریشانی یا اختلال عمده بالینی دراثر فکر به این مطلب در کارکرد اجتماعی، شغلی یا سایر زمینه های زندگی وجود داشته باشد.

بیماران ترنس
بیماران ترنس یا اختلال هویت جنسی

واقعا علت این به نوعی ترس و گریز از ورود واضح به حیطه اختلال هویت جنسی چیست؟

در اصل همه این مشکلات به خاطر این است که مراکز پژوهشی مشخصی در ارتباط با این بیماری وجود ندارد و فرهنگ‌سازی درستی درمورد آن شکل نگرفته؛ به عبارتی نگاه به این بیماری تعصبی است و عموما فکر می کنند دست بردن درکار خداوند است.

حال آن که این بیماری و درمان آن دخالت درمشیت الهی نیست بلکه خود منشوری از قدرت لایزال خداوند است که اگر او نمی خواست، چنین مخلوقاتی آفریده نمی شدند.

بدون شک درصورت اطلاع صحیح از این اختلال بسیاریاز تصورات غلط درمورد آن از بین خواهد رفت و این بیماران هم مانند سایر افراد از حقوق طبیعی خود بهره‌مند می شوند.

قطعا نشانه‌های رفتاری اختلال هویت جنسی در مردان و زنان یکی نیست .

بله، همینطور است. در پسران اتخاذ هویت جنس مخالف به صورت اشتغال ذهنی محسوس با فعالیت های جنسی زنان مثلا ترجیح به پوشیدن لباس های دختران یا زنان، در کودکی تمایل به بازی در نقش های دخترانه و اجتناب از بازی و ورزش های رقابتی، ابراز تنفر از آلت تناسلی و بیضه ها وآرزوی داشتن اندام جنسی زنانه یا احساس داشتن آنها، بروز می‌کند.

در دختران هم به این شکل که نسبت به پوشیدن لباس‌های زنانه و آرایش واکنش منفی شدیدی دارند؛ موی کوتاه پسرانه را ترجیح می دهند.

از سمت غریبه‌ها معمولا اشتباه گرفته می‌شوند و این امر موجب خشنودی آنهاست. درخواست دارند که با یک نام پسرانه صدا شوند و به طور کلی از هر رفتار و ویژگی‌های زنانه بیزارند.

با توجه به اینکه بعد از محرز شدن بیماری و طی مراحل قانونی، فرد می تواند برای تغییر جنسی اقدام کند.

این سوال مطرح می‌شود که آیا بعد از جراحی جسم این بیمار کاملا طبیعی می‌شود و به لحاظ نیروی جنسی طبیعی خواهند بود؟

اتفاقا یکی از رایج‌ترین سوالات دربین ترنس های واقعی همین است. بیماری اختلال هویت جنسی ترنس چیست ببینید اگر این افراد تحت جراحی موفقی قرار بگیرند، ظاهرجسم بیمار طبیعی می شود .

و تنها آثاری که به جا می ماند، حدود ۱۵ سانتی متربخیه زیرناف است که آن هم به مرور زمان کمرنگ می شود . اما میل جنسی این افراد هم مانند سایرین به تفکرو عصب جنسیشان بستگی دارد.

چنانچه در حین عمل به عصب جنسی آسیبی وارد نشود، بیمار بعد از جراحی می تواند از لذت کافی جنسی برخوردار شود. اما درصورت تخریب عصب یا افسردگی شدید به خاطر زخم‌های روانی برجای مانده از گذشته، بیمار رغبت جنسی خود را از دست داده و به فردی خنثی تبدیل می شود.

در پایان این گفت‌وگوهای بیماری اختلال هویت جنسی بد نیست اشاره ای هم به افرادی که دچار نوعی احساس ترنس کاذب هستند، بشود.

سخن آخر بیماری اختلال هویت جنسی ترنس چیست ؟

به طور کلی چنین احساسی که اتفاقا بیشتر درجوامع سنتی یا فرهنگ‌های بسته رخ می دهد.

به دلیل مطلوب بودن جایگاه پسر درخانواده است یا در خانواده‌هایی که مرد شدن را به انجام مهارت های خاص و سخت تعبیر می‌کنند.

فرزندان پسر همیشه به آسایش زنان خانواده غبطه می خورند و علاقه‌مندند آنها هم از حق مساوی زنان برخوردار شوند.

همچنین بیماران افسرده گاهی توهم ترنس بودن دارند یا بیماران دوقطبی که آنها هم گاهی این احساس را دارند.

لذا شرایط محیطی و اجتماعی هم به نوبه خود در ایجاد احساس ترنس بودن نقش بسزایی دارند.

برای مشاهده بیشتر مقالات پزشکی و سلامت کلیک نمایید.

دریا وفایی – روزنامه نسل فردا

‫8 دیدگاه ها

  1. بنده تاکنون هیچ اطلاعی ازبیماری ترنس نداشته ونداشتم وهمین موضوع باعث دلخوری شخصی که ازاوانتقادداشتم شدو واقعا دچارعذاب وجدان شدم که نمیدانم چه بایدبکنم

  2. بنده تابه حال هیچ اطلاعی ازبیماری ترنس نداشتم واین ندانستن اطلاع ازبیماری ترنس باعث انتقادبیجای بنده قرارگرفت که منجرب مشاجره ایی هم شدوباعث عذاب وجدان قرارگرفت…

  3. سلام و عرض ادب خدمت شما
    من چند وقتی هست که یکی از دوستانم این مشکلش رو بامن مطرح کرده خیلی دوسدارم کمکش کنم ولی بخاطر تعصبات شدید خانواده ایشون هنوز هیچ چیزی مطرح نشده.آیا امکانش هس این دوستم که پسر هست دوباره بتونه همون حالت های پسرونه رو داشته باشه لازم ب ذکر هست ک تا حالا تحت هیچ درمانی قرار نگرفته اند. بسیار ممنون میشم دراین ضمینه راهنماییم کنید.

      1. دوست عزیز من چیز زیادی نمیدونم اما ترنس ها هم مثل ما انسان هستند و به محبت احتیاج دارند و اگر بهش محبت میکنی باید از این محبت وسط راه پشیمون بشی چون ترنس ها بخاطر تبعیض ها به محبت بیشتری نیاز دارن و سریعتر ضربه روحی میخورن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا