پاسخ های ویزیت رایگانپزشکی و سلامت

استفاده از عینک به جای لنز در روزهای کرونایی

استفاده از عینک به جای لنز در روزهای کرونایی

حدود سه ماه قبل حجم بیشتر اخبار جهان به شیوع ویروس کرونا اختصاص داشت .شاید دور از باور بود که COVID-19 روزی مهمان ناخوانده اکثر کشورها شود. در این مطلب میخواهیم در خصوص استفاده از عینک به جای لنز در روزهای کرونایی به سوالات مطرح شده پاسخ دهیم.

البته اطلاع رسانی های پی در پی رسانه های خبری و توصیه مکرر پزشکان تا حدود زیادی افراد را نسبت به نحوه انتشار ویروس و راههای پیشگیری از انتقال آن آگاه کرده است.

آنچه که بیشتر بدان اشاره شده شستشوی مکرر دستها با آب و صابون است. اما به این نکته هم باید توجه داشت که یکی دیگر از راههای ابتلا به ویروس کرونا چشم ها هستند که کمتر به این موضوع اشاره شده است.

بدین منظور سرویس سلامت مجله زندگی سالم برای پاسخ به سوالاتی چون چگونگی انتقال کرونا از طریق چشم و راههای مراقبتی از این عضو، گفتگویی ترتیب داده است با دکتر علیرضا پیمان، جراح پیوند قرنیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم‌ پزشکی اصفهان که در ادامه می خوانید:

استفاده از عینک به جای لنز در روزهای کرونایی (دکتر علیرضا پیمان، جراح پیوند قرنیه)
استفاده از عینک به جای لنز در روزهای کرونایی (دکتر علیرضا پیمان، جراح پیوند قرنیه)

چگونه چشم می تواند راه ورود ویروس کرونا به بدن باشد؟

چشم میتواند راه ورود ویروس کرونا به بدن انسان باشد، اگر کسی با دست آلوده به چشمانش دست بزند، ممکن است به این بیماری دچار شود.تماس قطرات ریز آلوده به ویروس در زمان عطسه یا سرفه و تنفس فرد مبتلا، با سطح چشم نیز می تواند باعث انتقال بیماری شود.

درباره علائم چشمی در مبتلایان به COVID-19 توضیح دهید.

در افرادی که مبتلا به بیماری هستند اشک چشم ممکن است آلوده به ویروس باشد و در یک یا دو درصد مبتلایان به بیماری کرونا قرمزی و التهاب ملتحمه چشم دیده می‌شود که نیاز به درمان چشم پزشکی ندارد و باید طبق روال تعیین شده با توجه به سایر علایم مثل تب و مشکل تنفسی بیماری کرونا تحت بررسی و درمان قرار گیرد.

چگونه می توان ازچشم در برابر ویروس کرونا محافظت کرد؟

انجام مراقبتها و توصیه‌هایی که از طریق وزارت بهداشت اعلام می شود الزامی است. به ویژه از دست زدن به صورت و مخصوصاً چشمها در زمانی که از تمیز بودن دستها مطمئن نیستید اکیدا خودداری کنید. چشمها نباید در معرض ترشحات یا عطسه و سرفه و تنفس افرادی که مشکوک به ابتلا هستند باشد.

چه بیماران چشمی بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا هستند؟

کسانیکه از لنز تماسی استفاده می کنند در صورت امکان بهتر است فعلاً از عینک استفاده کنند تا دستکاری سطح چشم به حداقل برسد و اگر مجبور به استفاده از لنز تماسی هستند حتماً قبل از گذاشتن یا برداشتن لنز از روی چشم دستان خود را کاملاً بشویند.
بهتر است برای موارد غیر ضروری به مطب های چشم پزشکی و بیمارستانها مراجعه نکنند و در زمان انتظار برای معاینه، برای جلوگیری از ازدحام، بهتر است خارج از سالن انتظار و در فضای باز یا داخل خودرو منتظر بمانند و تعداد افراد همراه، حداقل ممکن باشد.

چه توصیه ای بدای بیماران چشمی دارید؟

اگر کسی علایم سرماخوردگی، تب، یا سرفه داشته باشد بهتر است به مکانهای عمومی نرود و اگر به علت مشکل شدید یا اورژانسی چشم ناچار است به مرکز چشم پزشکی مراجعه کند، باید حتماً از ماسک تنفسی برای جلوگیری از سرایت بیماری به سایر افراد استفاده کند و در بدو ورود، پرسنل مرکز را در مورد وضعیت مطلع کند تا معاینه سریعتر و با تمهیدات لازم انجام شود.

همچنین از آنجا که در زمان معاینه، فاصله بین چشم پزشک و بیمار بسیار کم است، حین معاینه نباید صحبت کنید و در زمان هایی که شیوع بیماری و بالطبع احتمال ابتلا زیاد است از ماسک یا پوششی برای دهان و بینی استفاده کنید.

درباره نحوه استفاده از مواد ضدعفونی کننده و شوینده و تاثیر آن بر سلامت چشم توضیح دهید.

بو و بخارهای مواد شوینده و سفید کننده می تواند باعث تحریک سطح چشم شود که بعد از مدتی خود به خود بهتر می شود. کسانیکه خشکی چشم دارند یا احساس ناراحتی می کنند، می توانند برای راحتی چشم از قطره های اشک مصنوعی و سایر داروهای مرطوب کننده سطح چشم در حد مورد نیاز استفاده کنند.اگر مواد ضد عفونی کننده به چشم پاشیده شود به سرعت باید چشمها با مقدار زیادی آب شسته شوند.

از آنجا که طی چند روز اخیر خبرهایی در مورد مسمومیت، نابینایی و حتی مرگ برخی هموطنان که از الکل برای پیشگیری از ابتلا به کرونا استفاده کردند منتشر شده به نکاتی برای جلوگیری از این نوع اتفاقات اشاره کنید.

الکل طبی 70 درصد (اتانول) برای ضد عفونی کردن دستها و سطوح بسیار مؤثر و بی ضرر است ولی الکل صنعتی (الکل چوب یا متانول) سمی و خطرناک است و متأسفانه به علت آلودگی متانول در بعضی از مایعات الکلی که از مجاری غیر رسمی تهیه شده‌اند امکان مسمومیت با این ماده خطرناک وجود دارد.

مسمومیت با متانول علاوه بر مشکلاتی که در ارگانهای حیاتی بدن ایجاد می کند،می تواند باعث آسیب شدید به عصب بینایی و کاهش شدید و غیر قابل علاج دید شود.

لادن سلطانی – سلامت و پزشکی مجله اینترنتی زندگی سالم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا