پزشکی و سلامت

اثرات ضد دیابتی کاهو

عضو انجمن تحقیقات طب سنتی ایران اثرات ضد دیابتی کاهو را تشریح شد.

سوسن حفیظی درباره خواص برخی گیاهان ضد دیابتی اظهار داشت:

ترشک گیاه Rumex از خانواده Polygonaceae با نام رایج dock ,sorrel ترشه و حماض نیز نامیده می‌شود. طبیعت سرد و خشک دارد و از برگ و بذر آن استفاده دارویی می‌شود.

به گفته وی در مطالعه‌ای اثر کاهنده قند و کاهنده چربی خون دانه rumex patientia در موش‌های دیابتی شد ه با استرپتوزوسین مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاکی از آن بود که کاهش معنی دار گلوکز سرم در این حیوانات مشاهده شد همچنین افزایش سطح HDL و کاهش سطح LDL در این موش‌ها مشاهده شد.

عضو انجمن تحقیقات طب سنتی ایران افزود:

کاهو (lactuca sativa با نام رایج Letuce یا milkweed ازخانواده composita که خس یا خاس نیز نامیده می‌شود. طبیعت سرد و تر دارد و برگ‌ها و بذر آن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

حفیظی ادامه داد: در مطالعه‌ای که بر روی اثرات کاهنده قند خون 12 گیاه خوراکی صورت گرفت ، lactuca sativa اثرات معنی داری در کاهش قند خون خرگوش های سالم از خود نشان  نداد. اما در مطالعه دیگری برخی مواد sesquiterpene lacton lignin و جدا شده گونه ای از کاهو (lactuca indica) سبب کاهش معنی دار گلوکز خون شد.

وی اضافه کرد: لازم به توضیح است که ترکیبات نام برده عمدتا از گیاهان و موادی با طبیعت سرد تهیه می‌شوند و برای درمان نوعی از دیابت به کار می‌روند که در دسته دیابت حار (گرم) طبقه بندی شده و علت آن سوء مزاج گرم کلیه است.

عضو انجمن تحقیقات طب سنتی گفت:

باید به این نکته توجه کرد که در طب سنتی ایران برای درمان هر مرضی ابتدا باید به اصلاح شیوه زندگی پرداخت و درمان در مراحل پیشرفته تر بیماری انجام می‌شود.

چنانچه اثربخشی ترکیبات نام برده با انجام مطالعات علمی دقیق به اثبات برسد، تهیه چنین داروهایی به علت دردسترس بودن مواد اولیه آن بسیار به صرفه تر و کم هزینه تر از خرید دارو از خارج است و  به علاوه موضوع ایمنی داروها باید همواره مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش تسنیم، حفیظی خاطرنشان کرد:

هدف از این مطالعه فقط معرفی یک مکتب طبی است که مجدداً در کشور ظهور پیدا کرده است و بد نیست ما نیز مانند کشور‌های چین و هند از دانش گذشتگانمان بهره صحیح ببریم و بتوانیم از طریق این طب (سنتی) روش‌های درمانی خاصی را برای درمان دیابت معرفی کنیم.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا