روانشناسیروانشناسی کودک و نوجوان

آموزش مسئولیت پذیری از کودکی

آموزش مسئولیت پذیری از کودکی

کودکان خردسال غالباً عادت دارند دیگران را به دلیل اعمال خود سرزنش می کنند. در این سن، آنها اغلب از قوانین آگاه هستند و اگر آنها را بشكنند، ممكن است سعی كنند سرزنش را به دیگران منتقل كنند یا بگویند این حرکت دست آنها نبود.

یادگیری مسئولیت از سنین پایین می تواند به فرزند شما بیاموزد که او بر زندگی خود کنترل داشته باشد. در این صورت کودک ممکن است در انتخاب هایی که انجام می دهد و اقداماتی که انجام می دهد، بیشتر دقت و سرمایه گذاری کند زیرا او شروع به درک این موضوع می کند که می تواند بر نتایج رویدادها تأثیر بگذارد.

سعی کنید در مکالمه با کودک از لفظ “ما” استفاده کنید. مسئولیت آموزش در سنین خردسالی تا جوانی می تواند با استفاده از کلمه “ما” هنگام صحبت با فرزندتان شروع شود.

به عنوان مثال، ما بعد از صرف شام ظرف ها را در سینک ظرف می گذاریم، یا  ما اسباب بازی های خود را قبل از خواب سرجای خود می گذاریم، و حتی ما با دیگران به گونه ای رفتار می کنیم که دوست داریم با ما رفتار شود.

این یک فرهنگ خانگی را ایجاد می کند که چگونه کارهای خود را در خانه انجام دهیم، که این می تواند به کودک شما در مورد ارتقای جایگاه خود در خانواده اطمینان دهد.

تعلق به خانواده می تواند به یک نقطه افتخار برای کودک تبدیل شود. مسئولیت پذیری در این سن می تواند به کارهای کوچک خانگی مانند کمک به چیدن اسباب بازی ها، شستن میوه و سبزیجات برای شام یا حتی کمک به مرتب کردن تخت و حدا کردن لباس های سفید و تیره  لباسشویی کمک کند.

این احساس مسئولیت در مورد دیگران نیز هست و کودک شما باید یاد بگیرد که چگونه رفتارهای او باعث می شود دیگران احساس بهتری داشته باشند و چگونه او بر دیگران تأثیر می گذارد. حتی از سنین پایین، گاهی کودکان می توانند با مسخره کردن نام به احساسات یکدیگر صدمه بزنند.

این مهم است که به فرزند خود بیاموزید که هرکسی حق دارد احساسات و نظرات خود را داشته باشد ولی باید احساس دیگران را نیز درنظربگیرید.

به کودک بیاموزید که مهم نیست که احساسات و نظرات او چیست، اما وی حق ندارد با دیگران ناعادلانه رفتار کند. همچنین به او بیاموزید که هنگام صدمه زدن به شخص دیگری عذرخواهی کند، که به شما این امکان را می دهد تا ارزش قبول کردن اعمال خود را به او نشان دهید. حتی وقتی ناخودآگاه به کسی صدمه می زند، به فرزندتان فرصت دهید تا جبران خسارت کند.

مجله اینترنتی زندگی سالم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا