فرهنگ و هنر

آشنایی با فاطمه معمتد آریا

فاطمه معمتد آریا تنها بازیگری است که چهره زنانه سینمای ایران را به درستی اشاعه و تعریف کرده است. این بازیگر که علاوه بر استعداد از نبوغ بالایی در زمینه بازیگری و متد زنانه خود دارد با بازی در سریال «آشپزباشی» به کارگردانی محمد رضا هنرمند بهترین چهره از یک جنسیت مؤنث در جامعه ایرانی به معرض نمایش گذاشت. فاطمه معتمد آریا علاوه بر این که داوری چند جشنواره داخلی و خارجی را بر عهده داشته است در کشورمان به عنوان یک مدرس نمونه بازیگری محسوب می‌شود. «سوگند» نام سریالی است به کارگردانی همایون اسعدیان که به تازگی فیلم برداری و پخش آن از رسانه ملی را شاهد خواهیم بود و با توجه به سابقه‌ای که از همایون اسعادیان و فاطمه معتمد آریا داریم می‌توانیم به اطلاعات پیش رو اعتماد کنیم و این سریال را یک گزینه برای پر کردن اوقات فراقتمان در کنار خانواده بدانیم.

*فاطمه، فاطمه است

بهتر است قبل از این که مضامین بازی وی در فیلم‌ها و سریال‌هایی که در کارنامه خود گنجانده را مورد بررسی قرار دهیم کمی به اخلاقیات یک بازیگر حرفه‌ای که در مقیاس شخصی این هنرمند به خوبی قابل مشاهده می‌باشد توجه داشته باشیم. معتمد آریا همیشه از وجود حواشی پیرامون خود دوری می‌کرده است اما به طور ناخواسته هر بازیگری که از یک سطح محبوبیتی عبور می‌کند از طرف جامعه مورد حساسیت بیشتری قرار می‌گیرد به عنوان مثال ممنوع التصویر شدن بازیگران در تلوزیون خصوصاً زنان بازیگران بیان موضوعی به نام شناخت اجتماعی از شخصیت فردی هنرمند است. اگر هنرمندی با سبیل‌های بنا گوش در رفته و موهای بلند همواره در تلوزیون ظاهر می‌شده است و به یک باره با یک پست در فضای مجازی تغییر وضعیت دهد می‌تواند به راحتی افکار عمومی را مشوش کند. بنابر همین موضوع است که ما به عنوان یک مخاطب عام نمی‌توانیم تغییرات ظاهری و پیش بینی نشده چهره محبوب را در قامت اندیشه خود قرار دهیم چرا که از نظر روانشناسی یک هنرمند نافذترین شخص برای الگوپذیری کودکان و نوجوانان یک جامعه محسوب می‌شوند و به همان نسبت خانواده‌ها آنطور که می‌پسندند فرزندان را تربیت می‌کنند؛ درنتیجه هنگامی هنرمند در ابر رسانه‌ای مانند صدا و سیما ظاهر می‌شود باید بداند که آنجا جایی برای شعارهای سیاسی، اخلاقی، اقتصادی و … نیست. فاطمه معتمد آریا مسلماً با آگاهی از این موضوع در تلوزیون فعالیت می‌کند و اگر اشتباهاً نفوذ جریان خارجی باعث ممنوع التصویری موقتی وی شده دلیل بر بی اخلاقی هنرمند نخواهد بود.

*مقابله به مثل

به نظر می‌رسد با بازگشت همایون اسعدیان و فاطمه معتمد آریا به تلوزیون موتور محرک صدا و سیمای ایران در حال گرم شدن باشد. گرم کردن این موتور اگر چه کار سختی است اما دور از دسترس نخواهد به همان دلیل می‌توان اینگونه نوشت که: تلوزیون به شدت به چهره‌های محبوب در ژانرها و حوزه‌های مختلف هنری نیازمند است از همین رو نمی‌توان با ساخت آثار از قبل سوخته مانند «پنچری» و … با شعور مخاطب بازی کرد. حتی سریال آشپز باشی نیز با همه ایراداتی که بر فیلمنامه اش وارد بود به دلیل وجود پرویز پرستویی و فرهاد اصلانی و … بیش از دیگر آثار در حال پخش دیدنی بود این معقوله می‌تواند سوژه مناسبی برای مقابله با حمله فرهنگی بیگانگان از طریق ادبیات نمایشی مضر به کشورمان باشد. بازگشت سوپر استارهایی که مدیون تلوزیون هستند مانند: رضا عطاران، شقایق دهقان، رامبد جوان و … نیاز ضروری این روزهای صدا و سیمای کشورمان است. در همین راستا از اعتماد دوباره تلوزیون به فاطمه سینمای ایران باید تشکر کرد و این پدیده را به فال نیک گرفت چرا که کاهش محدودیت‌های افراطی در عرصه صدا و سیما یک دستاورد بزرگ در راستای اهداف انقلابی فرهنگ خواهد بود. طبیعتاً خوشحالیم از این بابت که می‌توانیم دوباره معتمد آریا را در جعبه جادویی ببینیم اما هنوز جاهای خالی بسیاری در تلوزیون داریم که با پر کردن یکی دو مورد از آن‌ها نمی‌توان آراستگی دوباره‌ای به تلوزیون عطا کرد.

نویسنده : علی رفیعی وردنجانی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا