حوادث

مردم حوادث چهارشنبه سوری را جدی بگیرند

مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان گفت: علی رغم تمامی برنامه های آموزشی که هر ساله برای ارتقاء فرهنگ شهروندان انجام می گیرد اما متاسفانه شاهد افزایش سالانه حوادث چهارشنبه سوری هستیم.
غفور راستین اظهار داشت: بسیاری از مردم هنوز حوادث چهارشنبه سوری را جدی نگرفته اند و از خطرات ترقه ها که مشابه یک بمب عمل میکنند و آسیب های بزرگ آن اطلاعی ندارند.
وی با بیان اینکه میزان حوادث چهارشنبه سوری در سال ۹۵، ۷۵ مورد بود که در سال ۹۶، این آمار به ۹۱ مورد رسید، اضافه کرد: در غالب حوادث دست و صورت حادثه دیدگان آسیب می بیند یعنی اساسی ترین ارگان های بدن که علاوه بر زیبایی، نقش زیادی در عملکرد بدن دارند و متاسفانه هر ساله تعدادی از حادثه دیدگان جزو معلولین قرار می گیرند.
مدیر مرکز حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان از قطعی دست یکی از حادثه دیدگان در سال گذشته طی حوادث چهارشنبه سوری خبر داد و گفت: بیشترین حادثه دیدگان در رنج سنی ۱۵ تا ۲۵ سال هستند و متاسفانه به طور معمول افرادی که هیچ دخل و تصرفی در مواد محترقه وانفجارها ندارند و بیشتر رهگذرها دچار سانحه و حادثه میشوند.
وی با اعلام اینکه مواد محترقه و بمب های دستی که نام ترقه را گرفتند غالبا ترکیبی از مواد منفرجه، شیشه و تکه های آهن قراضه است که با زدن آن به خودرو یا بین جمعیت یا به دیوار و ساختمان و شیشه های آپارتمان و غیره صدمات جبران ناپذیری را برای شهروندان بر جای گذاشته است و حتی در مواردی سبب انفجارهای بزرگی شده است، گفت: گاها صدای بلند ترقه ها برای سالمندان، زنان باردار و نوزادان و دیگر شهروندان مشکلات روحی ایجاد کرده است.
راستین گفت: آموزش ها و هشدارهایی که طی سالهای اخیر به عامه جامعه دادیم باعث ارتقا فرهنگ عموم شده و شاهد گرفتن دست بچه ها توسط والدین و مراقبت از آنها در چهار شنبه سوری هستیم.
وی با تکیه بر شعار وزارت بهداشت مبنی بر اینکه پیشگیری بهتر از درمان است از مردم خواست با رعایت اصول ایمنی از آسیب زدن به خود و دیگران خودداری و حوادث چهارشنبه سوری را جدی بگیرند، گفت: از نگهداشتن مواد محترقه و ترقه ها در جیب شلوار یا کیف و حتی کمد جدا خودداری شود و از پرتاب کردن ترقه ها به سمت خودروها و یا پرتاب به طرف جمعیت و یا پمپ بنزین ها و زدن به شیشه آپارتمان ها خودداری کنند.
راستین از آماده باش صد درصد تمامی بیمارستان ها به ویژه بیمارستان سوانح سوختگی ، بیمارستان فیض ، الزهرا، کاشانی و بیمارستان امین خبر داد و گفت: شهروندان به هنگام مواجه با حادثه اولین کاری که می کنند با تماس با آتش نشانی و اورژانس، از قرار گرفتن در کنار آتش خودداری و از انجام اقدامات خودسرانه برای درمان مصدومین پرهیز کنند.
وی گفت: مصدومینی که چشم آنها اسیب دیده تنها یک لیوان یکبار مصرف را به صورت برعکس روی چشم آنها قرار داده که از وارد شدن آسیب بیشتر به چشم پیشگیری کنند.
راستین با اعلام اینکه از هر گونه دستکاری کردن سوختگی و یا گذاشتن دارو و پماد به محل سوختگی خود داری کنند و لازم است اطرافیان در صورت امکان مصدوم را از محل آتش خارج کنند.

مجله اینترنتی زندگی سالم

لادن سلطانی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا