آشپزی و آشپزخانه

طرز تهیه نون خامه ای در خانه

طرز تهیه نون خامه ای در خانه (با فر و بدون فر)

برای تهیه نون خامه ای خانگی به آرد، کره، پودر شکر، خامه و تخم مرغ نیاز دارید. این شیرینی خوشمزه را میتوانید هم داخل فر و هم بدون فر در منزل تهیه کنید.

تهیه نون خامه ای در منزل خیلی راحت‌تر از چیزی است که تصور می‌کنید و به آسانی می‌توانید این شیرینی خوشمزه را در مدت زمانی کمتر از یک ساعت آماده کنید.

البته برای تهیه نان خامه ای با طعم عالی، یک سری نکات را هم باید رعایت کنید که در این مقاله ما همه آن‌ها را براتی شما گردآوری کرده ایم. همچنین علاوه بر طرز تهیه نون خامه ای با فر، تهیه نون خامه ای بدون فر را هم آموزش داده‌ایم.

مواد لازم برای تهیه نون خامه ای

مواد لازم
آرد ۱۵۰ گرم (یک پیمانه سر صاف)
آب ۲۵۰ گرم (یک لیوان)
تخم مرغ  ۴ عدد
پودر شکر ۲۰ گرم
کره ۷۵ گرم
نمک نوک قاشق چایخوری
وانیل ۱/۴ قاشق مرباخوری
بیکینگ پودر ۱ قاشق چای‌خوری

۱) طرز تهیه نون خامه ای با فر

۱- شکر ساییده شده یا پودر قند، اندکی نمک و کره را با یک لیوان آب داخل قابلمه ریخته و اجازه دهید روی حرارت ملایم به جوش آید به طوری که کره کاملا ذوب شود.

طرز تهیه نون خامه ای در خانه (با فر و بدون فر)
طرز تهیه نون خامه ای در خانه (با فر و بدون فر)

۲- سپس مواد را از روی حرارت کنار بگذارید و آرد الک شده را یکدفعه به مواد اضافه کنید و مدام هم بزنید تا آرد گلوله گلوله نشود و به شکل خمیر پخته شده نرمی در آید.

۳- مجددا مواد را روی اجاق با حرارت ملایم بگذارید و هم بزنید. همین که مواد به آسانی از دیواره ظرف جدا شوند، آن‌ها را از روی حرارت برداشته و بگذارید کمی خنک شود.

۴- یک عدد تخم مرغ را با همزن به خوبی بزنید و سپس به مواد که کمی خنک شده‌اند اضافه کنید و پنج دقیقه با همزن دور تند، مایه را مخلوط کنید.

۵- در هر مرحله یک تخم مرغ اضافه کنید و دقت داشته باشید مایه شما خیلی سفت یا زیاد شل نباشد. به طوری که وقتی یک گلوله از آن را برمیدارید شکل خود را حفظ کند.

طرز تهیه نون خامه ای در خانه (با فر و بدون فر)

۶- در این مرحله می‌توانید وانیل و بکینگ پودر را هم اضافه کنید.

۷- سینی فر را چرب کنید یا کف آن را کاغذ روغنی بچینید و با کمک قاشق به اندازه یک توپ پینگ پونگ، کم یا بیش، خمیر بردارید و در سینی بگذارید. همچنین می‌توانید از قیف قنادی و ماسوره شکوفه برای یکسان شدن شکل نون خامه ای‌ها استفاده کنید.

۸- باقی مانده خمیر را نیز به همین ترتیب گلوله کنید و با فاصله ۶ تا ۷ سانتیمتر از یکدیگر در سینی بچینید تا بعد از پف کردن به هم نچسبند.

۹- برای پختن پوسته نون خامه ای درجه فر را روی حرارت پایین حدود ۲۰۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

نکته: لازم است فر را از قبل گرم کرده باشید. سینی را به مدت نیم ساعت در طبقه وسط فر بگذارید تا پوسته آن طلایی شود. توجه داشته باشید، نان خامه ای پخته شده باید پوک و تو خالی باشد.

۱۰- پوسته نون خامه ای آماده شده را روی سینی یا شبکه سیمی بگذارید تا خنک شوند. هنگامی که نون خامه ای سرد شد ته آن را سوراخ کنید و خامه فرم گرفته را با یک ماسوره وارد آن کنید.

تهیه کرم سفید (خامه و شکر) داخل نون خامه ای

برای تهیه کرم سفید داخل نون خامه ای میتوانید از خامه قنادی یا خامه صبحانه استفاده کنید. به این منظور، بعد از بازکردن در پاکت خامه، آب داخل آن را دور بریزید.

خامه پاکتی را داخل ظرف ریخته و روی  هر پیمانه خامه ۲۵ گرم شکر آسیاب شده (پودر شکر) بریزید و با همزن بزنید تا سبک و کف مانند شود.

سپس خامه زده شده را ۲۰ دقیقه داخل فریزر قرار دهید تا تگری شود. بعد از زمان مورد نظر، شکل خامه شما کمی از حالت شل درآمده و کمی سفت خواهد بود.

نکته: خامه هنگام زدن باید کاملا سرد باشد همچنین خامه و پودر شکر را در حدی بزنید که پوک و کف مانند شود. (اگر زیاد بزنید به شکل کره در خواهد آمد.)

۲) طرز تهیه نون خامه ای بدون فر

این شیرینی خوشمزه را بدون فر هم می‌توانید در منزل آماده کنید. مراحل بالا را تا مرحله ۸ مطابق دستور انجام دهید.

برای پختن نون خامه ای بدون فر، نیاز به یک قابلمه بزرگ دارید که بتوانید داخل آن یک قابلمه کوچکتر یا سه پایه مخصوص مایکروفر را بگذارید تا بتوانید نون خامه ای‌ها را روی آن بچینید به طوری که از کف قابلمه فاصله داشته باشند.

ابتدا به مدت حدود ۲۰ دقیقه قابلمه خالی را روی شعله متوسط گاز بگذارید و درب آن را کیپ و کامل ببندید تا داخل آن حسابی گرم شود.

سپس یک لحظه درب قابلمه را بردارید و نون خامه ای‌ها را داخل قابلمه، روی سه پایه یا قابلمه کوچک‌تر بگذارید. ابتدا به مدت ۱۵ دقیقه با حرارت متوسط و سپس به مدت ۲۰ الی ۲۵ دقیقه با حرارت کم نان خامه ای‌ها را بپزید تا سطح روی آن‌ها طلایی شود.

در هنگام پختن، به هیچ وجه درب قابلمه را باز نکنید، چون در این صورت پف نان خامه ای می‌خوابد.

نکات مهم برای بهتر شدن نون خامه ای

  • بهتر است آرد را حداقل دوبار الک کنید تا شکوفه نون خامه ای شما کاملا ترد و بهتر پخته شود.
  • بعد از درست کردن شکوفه نون خامه ای، پشت قاشق یا نوک انگشتتان را خیس کنید و قسمت‌های تیز خمیر ماسوره زده را صاف کنید تا در اثر حرارت نسوزد.
  • اگر مایه خمیر زیاد سفت بود می‌توانید به آن یک تخم مرغ دیگر هم اضافه کنید، البته این نکته را به یاد داشته باشید که قبل از هر بار اضافه کردن تخم مرغ، آن را در یک ظرف جدا زده باشید.
  • فر را از قبل گرم کنید و و ۱۰ دقیقه بعد از اینکه خمیر در فر ۲۲۰ درجه کاملا پف کرد، حرارت فر را روی ۱۸۰ درجه قرار دهید تا نان کاملا طلایی و مغز پخت شود.
  • اگر شیرینی حالت خمیری و نرم پیدا کند یعنی خمیر داخل فر کاملا پف نکرده است و این به این خاطر است که در حین حرارت دادن خمیر، کل آب داخل خمیر بخار نشده و خمیر شُل بوده است.
  • خمیر نان خامه ای نباید زیاد روی حرارت باشد. خمیر را از روی حرارت بردارید و آن را در یک بشقاب بریزید و آن را با کفگیر باز کنید تا خنک شود.
  • اضافه کردن بیکینک پودر و وانیل سلیقه‌ای است، اما اضافه کردن آن‌ها باعث میشود تا هم خمیر کمی پف کند و هم بوی بد تخم مرغ از خمیر گرفته شود.
  • همزن برقی برای مخلوط کردن و تهیه نون خامه ای بیشتر توصیه میشود، ولی شما از همزن دستی و یا چنگال هم می‌توانید استفاده کنید.

سخن پایانی

نون خامه ای بعد از از اینکه سرد شد، پف آن می‌خوابد، ولی نگران نباشید وقتی داخل آن را با خامه پر کنید دوباره به همان شکل توپی در می‌آید. همچنین در صورت دلخواه می‌توانید روی آن را با شکلات آب شده، مغز پسته، مغز بادام و پودر نارگیل تزیین کنید.

منبع : مجله اینترنتی ستاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا