پزشکی و سلامت

سیگار الکترونیکی چیست؟

سیگار الکترونیکی ابزاری برای کمک کردن به افراد سیگاری بزرگسال برای ترک سیگار است. در این مقاله به خوب یا بد بودن آن به‌خصوص برای افراد نوجوان می‌پردازیم.

سیگار الکترونیکی یا e-cigarette برای اولین بار در دهه‌ ۱۹۶۰ مورد بررسی قرار گرفت و هدف آن ایجاد سیگاری بود که با استفاده از آن می‌شد نیکوتین را بدون استنشاق دود سیگار کشید. این سیگارها در ابتدا تحت عنوان سیگارهای ایمن یا safe cigarette برای کمک به ترک افراد سیگاری به فروش می‌رسید. مطالعات نشان می‌داد افراد بزرگسال سیگاری که از سیگار الکترونیکی برای ترک سیگار استفاده می‌کردند، موفق‌تر از سایر افراد بودند که از روش‌های دیگر نیکوتین تراپی برای ترک سیگار استفاده می‌کردند. با وجود این یافته‌ها، مزایای نهایی سیگار الکترونیکی برای کمک به ترک افراد سیگاری بی‌نتیجه مانده است و در حال حاضر سیگار الکترونیکی توسط سازمان غذا و دارو ایالات متحده به‌عنوان یک وسیله‌ کمک‌کننده به ترک سیگار تأیید نشده است.

سیگارهای الکترونیکی سطوح قابل توجه و اعتیاد‌آوری از نیکوتین را فراهم می‌کنند که می‌تواند برای جمعیت روزافزون افراد جوان استفاده کننده از این نوع سیگار مضر باشد. مقدار نیکوتین موجود در این نوع محصولات پرفروش در میان جوانان نکته‌ بسیار حائز اهمیتی است. در یک پاکت سیگار الکترونیکی حاوی ۲۰ عدد سیگار به‌طور میانگین بین ۱۰ تا ۳۲ میلی‌گرم نیکوتین وجود دارد.

در سال‌های اخیر خرده فروشی سیگارهای الکترونیکی افزایش یافته و بخش بزرگی از بازار هدف آن نوجوانان و افراد با سنین کمتر هستند. گروهی که در دفتر سیگار کشیدن و بهداشت در مرکز کنترل بیماری CDC و مرکز تحقیقاتی سیاست علم توتون و تنباکو مستقر است اطلاعات جدیدی درباره فروش سیگار الکترونیکی در ایالات متحده در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ منتشر کرده است. در حالی که این مطالعه سن خریداران را مشخص نمی‌کرد؛ اما تمایل نوجوانان به طعم‌های انبه، چند میوه و بازاریابی شرکت‌ها در این راستا را نشان می‌داد. خط تولید سیگار الکترونیکی شرکت JULL با افزایش فروش ۶۱۴ درصدی از سال ۲۰۱۶ (۲.۲ میلیون دلار) تا سال ۲۰۱۷ (۱۶.۲ میلیون دلار)  بیشترین رشد را در میان تولیدکنندگان سیگار الکترونیکی نشان می‌دهد. سهم کل بازار فروش شرکت JULL از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷، ۵۱۵ درصد رشد داشته و از ۲ درصد به ۱۳ درصد رسیده است و تا ۲۹ دسامبر ۲۰۱۷، JULL درصد کل بازار فروش سیگارهای الکترونیکی را در اختیار گرفته است.

دلایل متعددی برای موفقیت این برند خاص در مقایسه با سایر برندها در بازار سیگار الکترونیک وجود دارد. طراحی این سیگار شبیه به یک فلش USB معمولی است که باعث هر چه جذاب‎‌تر شدن آن برای دانش‌آموزان راهنمایی، دبیرستان و دانشجوها می‌شود. کارتریج طعم آن به راحتی تغییر می‌کند و در حالی که برخی طعم‌های آن مشابه سیگارهای تنباکویی است؛ طعم‌های میوه‌ای و طراحی سبزرنگ شبیه فلش آن منجربه افزایش علاقه‌ نوجوانان به سمت این محصول می‌شود. شباهت این محصول به فلش USB دانش‌آموزان را بیشتر و ‌بیشتر قادر می‌سازد تا این سیگار را به طور مخفیانه به مدارس ببرند. استفاده از سیگار الکترونیکی که به نام vaping نیز شناخته می‌شود، نه‌تنها در مدرسه بلکه در کلاس‌های درس نیز دیده می‌شود؛ زیرا طراحی شبیه به فلش آن می‌تواند حتی معلمان و مدیران باتجربه‌ مدارس را نیز فریب بدهد.

درحالی که تولیدکنندگان سیگارهای الکترونیکی همچنان بیان می‌کنند که جامعه‌ هدف بازاریابی آن‌ها، افراد سیگاری بزرگسال است؛ با این وجود تعداد نوجوان استفاده‌کننده از سیگار الکترونیک و بعد از آن سیگارهای تنباکو به مدت یک دهه است که به‌سرعت در حال افزایش است. موسسه‌ ملی بررسی دخانیات نوجوان و کودکان، تعداد افراد سیگاری با رنج سنی۶ تا ۱۲ سال را بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ مقایسه کرده است. در طول این بازه‌ سه ساله تعداد افرادی که برای اولین بار از سیگار الکترونیک استفاده کردند، رشدی ۳۰۰ درصدی را نشان می‌دهد و از ۷۹ هزار به ۲۶۳ هزار نفر رسیده است. زمانی که از آنها سوال شد که آیا قصد استفاده از سیگارهای تنباکوی سنتی را دارند، نزدیک به ۵۰ درصد از آنها به این سوال جواب “بله” دادند. طبق پژوهش‌ها، احتمال استفاده از سیگارهای تنباکو برای افرادی که فقط یک بار سیگار الکترونیکی را مصرف کرده‌اند در حدود دو برابر افرادی است که هیچ‌گاه سیگار الکترونیک استفاده نکرده‌اند.

درحالی که سیگارهای الکترونیک ممکن است به افراد سیگاری در ترک سیگار کمک کند؛ ولی این نوع سیگار باعث افزایش مصرف سیگار در میان جوانان و نوجوانان شده و باعث افزایش تمایل آن‌ها به سمت سیگارهای تنباکو شده است. تنظیم مقررات سختگیرانه‌تر در بازاریابی و فروش این محصول، شامل شرایط استفاده از این محصول و لحاظ کردن محدودیت سنی برای خرید ممکن است باعث کاهش رشد مصرف سیگار در میان نوجوان و جوانان شود.

مجله اینترنتی زندگی سالم

محمدامین عباسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا