ورزش

تاثیر ورزش بر استرس و اضطراب چقدر است؟ (لیست ورزش های مفید)

دغدغه ها و چالش های زندگی به قدری افزایش پیدا کرده اند که استرس و اضطراب به بخش جدانشدنی زندگی بسیاری از ما تبدیل شده است. با افزایش عوامل استرس زا در زندگی شما باید به دنبال راهکارهایی مناسب برای کاهش این احساسات منفی در وجودتان باشید. یکی از بهترین راهکارها ورزش کردن است.

شما می توانید با خرید وسایل کوهنوردی و پیاده روی در کمپینگ یا ورزش های مشابه چون یوگا آرامش ذهنی را به خود هدیه دهید. آنچه مسلم است تاثیر ورزش بر استرس و اضطراب بسیار زیاد بوده و خوب است شما ورزشی را برای پیشگیری از تنش های درونی و افکار منفی انتخاب و آن را به صورت روتین انجام دهید. با مناسب ترین ورزش های ضد استرس آشنایی دارید. در این بحث به معرفی کامل این ورزش ها پرداخته ایم.

معرفی انواع ورزش برای کاهش استرس و اضطراب

با خرید کوله پشتی کوهنوردی جیلو، وسایل یوگا و سایر ورزش ها بیشتر ترغیب می شوید که با فعالیت های جسمی میزان تنش های ذهنی تان را کمتر کنید؛ بنابراین قبل از شروع به ورزش وسایل مورد نیاز را بخرید تا رغبتتان برای ورزش های روزانه یا هفتگی بیشتر شود.

آیا از تاثیر ورزش بر استرس و اضطراب اطلاعی دارید؟ بنظر شما کدام فعالیت های بدنی به کاهش این احساسات منفی در بدنتان کمک می کنند؟

کوهنوردی و کمپینگ، ورزش کالری سوز

کوهنوردی به عنوان بهترین ورزش برای کاهش استرس و اضطراب است، چون طی آن در طبیعت قدم می زنید، هوای تازه را استشمام می کنید، از زندگی شهری دور می شوید و همه فرصت ها مهیا خواهد شد تا آرامش را به درونتان تزریق کنید.

برای شروع این ورزش نیاز به وسایل مناسب دارید، قیمت چادر کوهنوردی، دوچرخه های کوهستان و … زیاد نیست، بنابراین لزومی به پرداخت هزینه های هنگفت نخواهید داشت. شما می توانید با پرداخت مبلغی اندک این محصولات را از مراکز خرید معتبر آنها تهیه کرده و این ورزش را به منظور کاهش استرس و اضطراب شروع کنید.

کوهنوردی در کنار تمام مزایای عالی برای بدن از جمله لاغری، ورزیده شدن اندام و …، سلامت روح و روانتان را نیز تضمین خواهد کرد. از آنجا که در اغلب موارد با تور به کوهنوردی و کمپینگ می روید، با دیگران نیز ارتباط خواهید گرفت که همین موضوع باعث می شود از دغدغه های درونی تان کمی فاصله بگیرید.

صعود به کوه قدرت و انگیزه را درونتان افزایش می دهد و احساس خوبی نسبت به خودتان درونتان به وجود می آورد. بسیاری از استرس های ما صرفاً به دلیل کمبود عزت نفس و اعتماد به نفس است، بنابراین با انجام همین راهکار ساده حس خوبی نسبت به خودمان به دست می آوریم.

خوشبختانه تورهای گردشگری مخصوص کوهنوردی و کمپینگ بسیار زیاد هستند و طی هر هفته برنامه های مختلفی را برگزار می کنند. برای اینکه جلوی استرس های ناراحت کننده تان را بگیرید، حتماً در یکی از این تورها نام نویسی کنید.

 یوگا، ورزشی ساده و آرامش بخش

به سراغ آرامش بخشترین ورزش برای کاهش استرس و اضطراب می رویم که یوگا نام دارد. یوگا با افزایش انعطاف پذیری بدن به سلامت جسمی تان کمک خواهد کرد و تنش های فیزیکی تان را از بین می برد. در پی کاهش تنش های فیزیکی، مشکلات روحی و روانی نیز در اغلب موارد درمان خواهند شد.

تنها کشیدن نفس عمیق می تواند بسیاری از استرس های درونی مان را کاهش دهد. در طی یوگا بارها نفس عمیق می کشید، بنابراین بدنتان را با انجام این کار به آرامش دعوت می کنید. با یوگا جلوی بسیاری از مشکلات بدنی دیگر مانند فشار خون را نیز خواهید گرفت؛ بنابراین حتماً این ورزش عالی را جزء برنامه زندگی تان قرار دهید.

در یوگا اولویت بر ایجاد تمرکز ذهنی است. وقتی که برروی ذهنتان متمرکز می شوید، جلوی ایجاد افکار مزاحم را می گیرید و افسار ذهن چموش خود را در دست خواهید گرفت. حالا با انجام این کار دیگر هیچ عامل ناراحت کننده ای نمی تواند به راحتی ذهنتان را آزرده کند.

فواید تای چی

تای چی به عنوان یکی از انواع ورزش های هوازی از کشور چین آمده است و آن را با نام مراقبت در حرکت نیز می شناسند. با انجام مداوم ورزش تای چی میزان تمرکزتان را افزایش می دهید و جلوی استرس های بیهوده را می گیرید. این ورزش انعطاف پذیری و انرژی تان را افزایش می دهد، بنابراین زمینه ایجاد افکار مثبت در ذهنتان به وجود خواهد آمد.

هر روز بخشی از برنامه تان را به ورزش تای چی اختصاص دهید و بعد از مدت کوتاهی وضعیت زندگی تان را بررسی کنید. اگر صادق باشید، متوجه می شوید که افکار پوچ دیگر مثل قبل امکان کنترل ذهنتان را ندارند.

تاثیر ورزش بر اضطراب

چی کونگ، درمان اضطراب و استرس

اگر به فکر راهی برای درمان اضطراب با ورزش هستید، ما چی کونگ را پیشنهاد می دهیم. گذشته این ورزش مربوط به کشور چین است که به همراه طب سوزنی و گیاهان دارویی می تواند اثراتی فوق العاده عالی بر روی شما داشته باشد.

با چی کونگ نه تنها وضعیت دستگاه گوارشتان بهبود پیدا می کند، بلکه خوابتان تنظیم خواهد شد. با چی کانگ سطح انرژی تان بالاتر می رود و ناراحتی های بی موردتان به مرور زمان ناپدید خواهند شد.

راه رفتن، ساده ترین ورزش در جهت آرامش بخشی

بهترین ورزش برای اضطراب قدم زدن ساده است که در آن هیچ نیازی به پرداخت هزینه های گزاف ندارید. شما می توانید در دل طبیعت قدم بزنید و میزان آرامش ذهنی تان را به اوج برسانید. استرس در واقع زمینه ابتلا به بسیاری از بیماری ها مثل کلسترول بالا، فشار خون، بیماری های قلبی و عروقی و … را به وجود می آورد و راه رفتن جلوی بیشتر این بیماری ها را می گیرد.

با راه رفتن به کشش ماهیچه ها و ایجاد تنفسی عمیقتر در بدنتان کمک خواهید کرد. به واسطه راه رفتن سیستم کنترل عصبی تان را در دست می گیرید و قدم های بزرگتر به سوی یک زندگی همراه با آرامش و با کمترین میزان درگیری ذهنی بر می دارید.

رقصیدن، ورزشی مفرح

رقصیدن یکی از بهترین ورزش هاست که فعالیت بدنی تان را افزایش می دهد و استرس هایتان را محدود می کند. اگر بتوانید یکی از انواع رقص ها را به صورت حرفه ای بیاموزید، اعتماد به نفستان افزایش پیدا می کند که همین موضوع یکی از عوامل کاهش اضطراب و استرس به شمار می آید.

رقصیدن نه تنها باعث افزایش ضربان قلب می شود، بلکه خطر ابتلا به اختلالات مغزی را کاهش می دهد. طی رقصیدن تنها جسم شما درگیر نیست، بلکه ذهنتان نیز درگیر خواهد بود، چون باید برروی یک ریتم خاص برقصید و ذهن حرکاتتان را طراحی می کند؛ بنابراین فرصتی برای فکر کردن به عوامل ناراحت کننده نخواهید داشت.

ورزش های مفید

پیلاتس برای لاغری و آرامش

ورزش پیلاتس قدرت درونی تان را افزایش می دهد و باعث پرورش اندام می شود. این ورزش با ایجاد یک هارمونی فیزیکی عالی جلوی ایجاد هرگونه استرس را به ذهنتان می گیرد. پیلاتس دردهای مربوط به نواحی کمر و گردن را کاهش داده و به صورت غیر مستقیم جلوی استرس هایتان بابت این موضوع را خواهد گرفت. شما با پیلاتس می توانید ریتمی منظم و پر از آرامش در زندگی تان به وجود آورید.

تاثیر ورزش بر استرس و اضطراب که نمی توان از آن چشم پوشی کرد

تاثیر ورزش بر استرس و اضطراب به قدری زیاد است که نمی توان از آن چشم پوشی کرد. اگر رابطه ای را تمام کرده اید، درگیر فشارهای کاری هستید، مشکلات خانوادگی دارید یا بسیاری از چالش های شخصی یا عمومی دیگر روبرو هستید، حتماً ورزش را جزء برنامه تان قرار دهید.

ورزش و اضطراب رابطه ای کاملا معکوس با یکدیگر دارند، بنابراین قطعا از این راهکار نتیجه خواهید گرفت. البته ورزش را باید جزء روتین زندگی تان قرار دهید و از انجام دادن تمرینات مربوط به آن طفره نروید تا بیشترین نتیجه را بگیرید.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا