روانشناسی

روش صحیح بحث کردن با همسر

روش صحیح بحث کردن با همسر بدون صدمه زدن به ارتباط

روش صحیح بحث کردن با همسر مساله ای است که هنگام پیش آمدن اختلاف در زندگی مشترک تاثیر به سزایی در بهبود ارتباط زوج در بلند مدت دارد؛ برای گفتگوی درست با همسر رعایت چند نکته ضروری است که در این مقاله آنها را خواهید خواند.

در زندگی مشترک بحث کردن زن و شوهر یا حداقل پیش آمدن بحث بین زوج های سالم معمولی است. ممکن است همسرتان برای مراسمی که برای شما خیلی مهم است دیر کند و فراموش کند به شما بگوید کجاست، دوستان جنس مخالف خیلی زیادی داشته باشد یا مثلا فراموش کند بعد از ساعت کاری چیزی را که به او سفارش کرده اید برای شما بخرد. دلیل بحث ها تمامی ندارد.

اما بهترین ارتباط ها با بحث کردن محکم می شود. مساله، موضوع بحث نیست مساله چطور بحث کردن با همسر است. عدم توافق در زندگی مشترک پیامد منفی دارد؛ اگر همسرتان با شما موافق نباشد ممکن است احساس کنید در ارتباط نادرستی هستید و چون آسیب دیده اید به او پرخاشگری کنید.

طبیعت انسان حکم می کند وقتی آسیب دیده یا تهدید شده تلافی کند؛ به همین دلیل بیشتر افراد ناراحتی هایشان را با کارهای آزار دهنده تلافی می کنند.

وقتی می جنگید یعنی می ترسید

بعضی افراد سکوت می کنند: آنها با تمایل نشان ندادن به صحبت کردن و ساکت بودن همسرشان را نادیده می گیرند. این کار از روی کینه انجام می شود و با سکوت و فاصله ای که برای برخورد درست با همسر پیش می آید فرق می کند.

بعضی افراد غیبشان می زند: بدون اینکه خبری بدهند ساعت ها یا حتی روزها پیدایشان نمی شود. آنها این کار را می کنند تا همسرشان بترسد یا نگران تمام شدن رابطه باشد. این برخورد حتی اگر بی منظور باشد موذیانه و آسیب رسان است.

بعضی ها به همسرشان توهین می کنند: این افراد به جای تمرکز بر مشکل و حل آن با سرکوفت زدن یا تحقیر کردن به شخصیت همسرشان توهین می کنند. این برخورد از روی بدجنسی است و می تواند واقعا به طرف مقابل آسیب برساند.

بعضی ها مساله را کاملا سیاه یا کاملا سفید در نظر می گیرند: همان طور که دیدگاه کلی آنها به مسائل به این شکل است. این برخورد وقتی پیش می آید که یک نفر نمی خواهد ذهنیتی باز نسبت به موضوع مورد نظر داشته باشد و دیدگاه همسرش را در نظر بگیرد. این نوع برخورد در گفتگوهای آنها برای حل مساله مشکل زیادی ایجاد می کند.

دیگران درباره همسرشان بدگویی می کنند: این افراد با بد گفتن از همسر پیش دوستان یا حتی پست کردن پیام های سربسته در شبکه های اجتماعی شخصیت همسرشان را تخریب می کنند. آنها وقتی به شکلی منفی مشکلشان را با بقیه در میان می گذارند ناعادلانه به ارتباطشان ساختاری منفی می دهند.

داشتن وسیله ای برای بیان احساسات خوب است اما وسیله ای غیر مفید مثل فیسبوک یا دیگر شبکه های اجتماعی بد است و وقتی شما چیزی بد درباره همسرتان بگویید مردم همیشه به یاد می آورند چه چیزی درباره او گفته اید.

تلافی و برخوردهای منفی مثل رفتارهایی که گفته شد از ترس نشات می گیرد. ترسیدن طبیعی است. افراد از این می ترسند که به اندازه کافی خوب نباشند یا ارزش دوست داشته شدن را نداشته باشند و همسرشان را از دست بدهند.

عشق می تواند ترس آور باشد. پذیرش عشق و وارد یک رابطه صمیمی شدن خطرناک است. اما داشتن هر چیز ارزشمندی ارزش ریسک کردن هم دارد. وقتی واقعا عاشق باشید تمام احساساتتان را با همسرتان در میان می گذارید و آسیب پذیر می شوید و در معرض آسیب دیدن قرار می گیرید.

روش برخورد درست با اختلاف سلیقه هایی که در یک رابطه پیش می آید پاسخی سازنده، با محبت و منطق و تمرین برای پرهیز از واکنش های ناگهانی صدمه زننده است.

عدم توافق و اختلاف در یک ارتباط غیر قابل اجتناب است اما به جای بی توجهی به آن و بدتر شدن مشکل بهتر است برخوردی پیشگیرانه و خود خواسته برای حل این عدم توافق داشت. با اینکه شما نمی توانید پیش بینی کنید این بحث چطور پیش می رود می توانید در بحث، با تدبیر پاسخگو باشید. با در نظر گرفتن نکات زیر می توانید دفعه بعد با همسرتان بحثی سازنده داشته باشید:

کنترل پاسخ به همسر در بحث

هنگام بحث با همسر به جای از کوره در رفتن و توهین به او لحظه ای برای بررسی احساسات و آرام کردن افکارتان وقت بگذارید. وقتی عصبانی هستید و احساسات منفی دیگر در حال تقویت و بروز داده شدن هستند صبر داشته باشید و خونسردی خودتان را حفظ کنید.

شما می توانید هر احساس منفی یا مثبتی داشته باشید. احساسات شما ارزشمند و به جا هستند اما این لزوما به این معنا نیست که شما باید همان لحظه آن حس منفی را بیان کنید. احساسات شما تغییر می کند و نوسان دارد. درک درست احساسات و دلیل آن (حداقل تا حدی) قبل از بحث کردن با همسر مهم است.

تحقیر نکردن همسر در بحث

هر کسی عصبانی می شود اما وقتی همسرتان را تحقیر می کنید نشان دهنده این است که برای ارتباط بهتر چیزی نیاز به تغییر دارد. تحقیر کردن بهترین پیشگوی طلاق است چون به همسرتان این احساس را می دهد که شما از او بهتر هستید و زمانی پیش می آید که با نظرات تمسخر آمیز عمدی به شخصیت طرف مقابل توهین می کنید.

اگر همسرتان را با اسمی سبک صدا می زنید، او را مسخره می کنید، با طعنه و کنایه با او حرف می زنید یا وقتی با شما حرف می زند با نگاه نکردن به او بی اعتناییتان را به او نشان می دهید باعث می شود احساس حقارت کند.

ممکن است گاهی اوقات با روحیه شوخی که دارید سر به سر همسرتان بگذارید که مفید است اما اگر همین شوخی ها نیش دار و آزار دهنده شود مثل مسخره کردن چیزی که می دانید روی آن حساس است نشانه تحقیر کردن است. اگر از بعضی ویژگی های شخصیتی همسرتان بدتان می آید به تمرکز و قدردانی از کارهایی که همسرتان برای بهتر کردن ارتباطتان انجام می دهد عادت کنید.

اگر رفتاری تحقیر آمیز دارید شاید باید لحظه ای تصور کنید چه زندگی داشتید اگر هیچ وقت با همسرتان ملاقات نمی کردید.

دقت به کلمات در بحث با همسر

وقتی برای پردازش و سر و سامان دادن به احساساتتان فرصتی داشته باشید برای در میان گذاشتن احساساتتان و انتخاب جملات مناسب در بحث با همسر آماده هستید. وقتی سر مساله ای بحث می کنید درباره احساساتتان روراست و صادق باشید. از عبارت “من احساس می کنم” استفاده کنید و از عبارت های منفی شامل “تو” پرهیز کنید.

توضیح دهید چرا این احساس را دارید و بگذارید همسرتان سوال های شفاف کننده در این باره بپرسد. نکته اصلی این است که بدون اینکه تسلیم احساساتتان شوید درباره آنها صحبت کنید. سخت اما شدنی است.

فرار نکردن از بحث و حل اختلافات

پرهیز از بحث در زندگی مشترک و روشن نکردن موضوع، مشکل را حل نمی کند. پرهیز از مشکلات کاه را به کوه تبدیل می کند و همه چیز به مرور زمان تبدیل به اختلافی شدید می شود. هدف اولیه در هر ناسازگاری حل کردن آن است اما مزایای پنهان دیگری هم در بحث کردن درباره مشکلات حتی وقتی حل کردن آن ممکن نیست وجود دارد.

اینکه باعث شوید همسرتان احساس کند به او گوش می کنید، برای شما ارزش دارد، خاص است و عشق شما را به خودش ببیند و حس کند خیلی مهم تر از هر اختلافی بین شما است. به بحث و گفتگو ادامه دهید و با رعایت انصاف برای حقتان مبارزه کنید.

پذیرفتن تفاوت هایتان در بحث

معمولا پاسخ واضح درست یا نادرستی به یک عدم توافق وجود ندارد. اگر چه دیدگاه های شما ممکن است کاملا مخالف همدیگر باشد اما هر دوی آنها ارزشمند و قابل درک هستند. بعضی مواقع بعد از اینکه درباره موضوعی به شکلی آرام و منطقی بحث و گفتگو کردید ممکن است درباره اختلافی که وجود دارد به توافق برسید.

وقتی در بحثی به بن بست می رسید این احساس در شما به وجود می آید که فقط وقتتان را هدر داده اید اما تلاش برای حل اختلاف در یک ارتباط رابطه شما را در بلند مدت تقویت می کند. اگر راه حلی هم پیدا نشود هر دو طرف بعد از بحث و گفتگو احساس می کنند گوش شنوایی برای حرف هایشان دارند، با ارزش و محترم هستند و به این شکل هر دو در بحث برنده هستند.

انتخاب عاقلانه محرم راز

صحبت کردن با کسی دیگر درباره مشکل راهی عالی برای نگاه کردن به مشکل از زاویه ای دیگر است اما باید در نظر داشت خطر صحبت کردن با نفر سوم این است که می توانند به شما توصیه هایی کنند که موقعیت را بدتر کند.

وقتی محرم رازی برای صحبت کردن درباره ارتباط با همسرتان انتخاب می کنید مطمئن شوید شما را خوب می شناسد، از ته قلبش شما را دوست دارد، بی طرفانه قضاوت می کند و با محبت به جای گفتن چیزی که شما دوست دارید بشنوید حقیقت را به شما می گوید.

وقتی توصیه ای خوب و مفید دریافت کردید و شانس ارزیابی دوباره موقعیتتان را داشتید دوباره مشکل را با همسرتان در میان بگذارید و آن را حل کنید.

بحث با همسر برای بهبود ارتباط نه آسیب زدن به آن

دعوا و بحث گاه به گاه همسران معمول است و در چنین ارتباط نزدیکی قابل قبول است. اختلافات و بحث ها در زندگی مشترک به خودی خود یک ارتباط را به خطر نمی اندازند. چگونگی پاسخ به این موقعیت ها است که ارتباطات را به هم می ریزد.

ویژگی زوج های موفق توانایی حل مشکلات و رها کردن آنها است. آنها به جای توهین به شخص مقابل روی توجه به موضوع و حل آن تمرکز دارند. این افراد حتی وقتی عصبانی هستند راهی برای ناراحت ماندن و در عین حال نزدیک ماندن به همسرشان پیدا می کنند.

انتقاد نکردن در بحث با همسر

شکایت کردن درباره مشکلی که در ارتباطتان وجود دارد مشکلی ندارد (و می تواند برای ارتباط سالم باشد). مشکل وقتی به وجود می آید که شکایت کردن به عیبجویی تبدیل شود. شکایت روی اتفاق یا رفتاری که می خواهید تغییر کند تمرکز دارد در حالی که انتقاد کردن می تواند به شخصیت طرف مقابل آسیب بزند.

وقتی با کلمات “همیشه” یا “هیچ وقت” درباره رفتاری از همسرتان صحبت می کنید و یک برچسب کلی به رفتار او می زنید خودتان را طعمه عیب جویی از همسرتان می کنید. اختلاف سلیقه در زندگی مشترک به شما و همسرتان فرصتی برای شناخت مساله، بحث کردن درباره مشکل مورد نظر، بهبود شخصیت خودتان و ارتباطتان و رشد آن می دهد.

منبع : مجله اینترنتی دلگرم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا