پزشکی و سلامت

تنگی کانال نخاعی

تنگی کانال نخاعی وضعیتی است که در آن کانال نخاعی فرد باریک می‌شود. این وضعیت که اغلب در افراد مسن ایجاد می‌شود، باعث فشرده شدن کانال نخاع و اعصاب در ناحیه می‌شود. ورزش برای تنگی نخاع می‌تواند به افزایش انعطاف پذیری و تقویت کمر کمک کند.

انجام تمرینات برای تنگی نخاع همچنین می‌تواند به افزایش دامنه حرکت و ثبات فرد کمک کند. ورزش می‌تواند برای حفظ توانایی راه رفتن هنگام بدتر شدن شرایط مهم باشد.

انواع مختلفی از تمرینات تقویت کننده برای بیماران مبتلا به تنگی نخاع وجود دارد. از تمرینات تقویت کننده می‌توان برای بهبود کشسانی عضلانی و تقویت ناحیه شکم استفاده کرد که می‌تواند به ثبات ستون فقرات کمک کند.

تقویت عضلات پا می‌تواند استفاده از مکانیک مناسب بدن را هنگام بلند کردن و خم شدن آسان کند، که می‌تواند سلامت کلی کمر را بهبود بخشد و به جلوگیری از آسیب‌هایی که می‌توانند درد تنگی کانال نخاع را بدتر کنند، کمک کند.

ورزش برای تنگی نخاع

دلایل شایع تنگی کانال نخاعی چیست؟

به طور خلاصه، تنگی کانال نخاعی غالباً در اثر تغییر در ستون فقرات مربوط به آرتروز و فرسودگی عمومی ایجاد می‌شود.

در این قسمت، بخشهای نخاعی یک کانال نخاعی تشکیل می‌دهند، که از نخاع محافظت می‌کند.

تنگی نخاع وقتی اتفاق می‌افتد که چیزی باعث باریک شدن فضای باز در ستون فقرات شود، یا باعث فشرده شدن نخاع یا سایر اعصاب خارج شده از کانال شود.

با در نظر داشتن این موضوع، شایعترین دلایل تنگی کانال نخاع عبارتند از:

رشد بیش از حد استخوان. تغییرات اُستئوآرتریت در قسمتهای استخوانی ستون فقرات منجر به تشکیل خارهای استخوانی می‌شود که می‌توانند به داخل کانال نخاع رشد کنند.

  • دیسک کمر: دیسک‌های نخاعی که به عنوان ضربه‌گیر بین قسمت‌های نخاعی شما عمل می‌کنند، می‌توانند آسیب ببینند و به فتق منجر شوند. در این زمان، صدمه به قسمت بیرونی دیسک می‌تواند به برخی از مواد داخلی نرم اجازه دهد تا به داخل کانال نخاع خارج شوند.
  • آسیب‌های نخاعی: ضربه جدی نخاع می‌تواند باعث دررفتگی یا شکستگی در مهره‌ها شود. در این حالت، استخوان جابجا شده می‌تواند به محتوای کانال نخاعی آسیب برساند، در حالی که تورم و التهاب همراه نیز می‌تواند به نخاع فشار وارد کند.

اهمیت ورزش برای تنگی کانال نخاعی

قبل از بررسی تمرینات مختلفی که ممکن است به تنگی کانال نخاعی کمک کنند، در اینجا 5 دلیل مهم برای تحرک وجود دارد:

  • ورزش باعث افزایش جریان خون در پشت، تامین اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز و از بین بردن متابولیت‌های سمی می‌شود.
  • ورزش باعث تقویت عضلات اطراف ستون فقرات می‌شود و به حذف فشار استخوان‌ها و سایر ساختارهای ثابت پشت کمک می‌کند.
  • ورزش به حفظ انعطاف پذیری کمک می‌کند، که باعث جلوگیری از فشرده شدن ستون فقرات توسط عضلات تنگ،که باعث بدتر شدن علائم تنگی نخاع شده، می‌شود.
  • ورزش به حفظ وزن سالم کمک می‌کند. اضافه وزن می‌تواند منجر به بدتر شدن درد کمر و درد پا شود.
  • فعال ماندن به سلامت عاطفی و روانی نیز کمک می‌کند. برخاستن و حرکت کردن، خون و اندورفین را به جریان می‌اندازد و سلامت کلی فرد را بهبود می‌بخشد، که به نوبه خود به کاهش درد و بهبود علائم جسمی کمک می‌کند.

نمونه‌هایی از ورزش‌های موثر برای تنگی کانال نخاع

یک برنامه تمرینی موثر برای افراد مبتلا به تنگی کانال نخاعی معمولاً شامل ترکیبی از دامنه حرکت، تقویت، تحمل و فعالیت‌های مربوط به ثبات است. بیماران اغلب در می‌یابند که فعالیتها یا تمریناتی برای تنگی کانال نخاع که به صورت خم به جلو انجام می‌شوند راحت‌ترند.

  • برخی افراد دوچرخه سواری را یک فعالیت لذت بخش می‌دانند. دوچرخه سواری ثابت ممکن است ارجح باشد.
  • برخی دیگر شنا یا آب درمانی (که ورزش در استخر است) را یک فعالیت مثبت می‌دانند.
  • پیوستن به یک باشگاه ورزشی و کار با یک درمانگر یا مربی اغلب یک روش موثر برای یادگیری برخی از تمرینات کششی و تقویت کننده اصلی است.
  • شرکت در کلاس تای چی که شامل حرکات آهسته، آگاهانه و پیوسته بدن باشد، روش دیگری برای ورزش و درمان تنگی کانال نخاعی است.

بیماران ممکن است با اجتناب از ورزش با ضربه بالاتر مانند دویدن، پرهیز از ورزش‌های تماسی و پرهیز از ایستادن طولانی مدت یا راه رفتن، درد کمتری داشته باشند.

دسترسی به منبع : Spinal stenosis

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا