پزشکی و سلامت

هیچ می‌دانید فشار خون بالا با بدن شما چه می‌کند ؟!

فشارخون بالا با بدن چه می‌کند ؟ | پرفشاری یا فشار خون بالا به حالتی گفته می‌شود که جریان خون در رگها بیشتر از حد معمول است. با گذشت زمان، فشار خون بالا باعث آسیب به دیواره شریان‌ها و رگ‌های خونی می‌شود. عوارض مربوط به رگها ناشی از فشار خون بالا می‌تواند منجر به اتفاقات خطرناک و حتی مرگ شود.

ممکن است فشار خون هیچگونه علائمی از خود نشان ندهد، به همین دلیل واجب است که به طور مرتب فشار خون‌تان را چک کنید.

تاثیر فشار خون بالا بر روی سیستم گردش خون

آسیب ناشی از فشار خون بالا به تدریج ایجاد می‌شود و در صورتی که کنترل یا درمان نشود می‌تواند باعث ایجاد خطرات جبران‌ناپذر و جدی شود.

وظیفه رگ‌های خونی و شریان‌های اصلی در بدن حمل خون در سرتاسر بدن به سمت بافت‌ها و اندام‌های بدن است؛ در صورتی که فشار خون بالا باشد دیواره‌ی شریان‌ها دچار آسیب می‌شوند.

آسیب دیواره‌های شریان‌ها با یک پارگی کوچک ایجاد می‌شود. سپس کلسترول بد موجود در خون به پارگی می‌چسبد. با گذشت زمان کلسترول بیشتری در دیواره‌ها جمع شده و باعث باریک و تنگ شدن شریان می‌شود و خون کمتری قادر به عبور کردن از رگ‌ها می‌باشد.

زمانی که رگ‌ها باریک و تنگ می‌شوند، خون کمتری به اندام‌ها و بافت‌های بدن رسیده و در نتیجه آسیب‌هایی از جمله درد قفسه سینه، ضربان قلب نامنظم یا حمله قلبی (در قلب) رخ می‌دهد.

تحت چنین شرایطی کار قلب هم سخت‌تر می‌شود و در واقع به قلب فشار وارد می‌شود. کار اضافی قلب منجر به بزرگ شدن بطن چپ ( بخشی از قلب که خون را به سراسر بدن پمپاژ می‌کند) شده و احتمال خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد.

زمانی که قلب به دلیل کار سخت یا حمله قلبی به اندازه‌ای ضعیف شده که نمی‌تواند به درستی خون را به همه‌ جای بدن پمپاژ کند، نارسایی قلبی رخ می‌دهد.

تاثیر فشار خون بالا بر روی بدن
تاثیر فشار خون بالا بر روی بدن

علائم ناشی از نارسایی قلبی عبارتند از:

  • تنگی نفس
  • مشکل تنفس
  • تورم در پاها، مچ پا، ساق پا، یا شکم
  • احساس خستگی

بعلاوه، فشار خون بالا می‌تواند منجر به برآمدگی در رگ یا آنوریسم شود. برآمدگی رگ رفته رفته بزرگ و بزرگتر شده و تا زمانی که با فشار ناحیه درد ایجاد نشود، و یا برآمدگی پاره نشود هیچگونه علائمی ندارد. در صورتی که پارگی آنوریسم رخ دهد می‌تواند کشنده باشد و در هر ناحیه‌ای از بدن ممکن است چنین اتفاقی رخ دهد.

تاثیر فشار خون بالا بر روی سیستم عصبی

فشار خون بالا به تدریج باعث زوال عقل می‌شود. کاهش جریان خون به مغز باعث ایجاد مشکلات مربوط به حافظه خواهد شد.

مشکلات مغزی ناشی از نارسایی خون باعث ایجاد مشکل در به خاطر سپردن یا درک موضوعات و یا حتی عدم تمرکز در طول مکالمه می‌شود.

آسیب وارده به رگ‌های خونی و شریان‌های قلب ناشی از فشار خون بالا ممکن است برای سرخرگ‌های مغز نیز رخ دهد. سکته مغزی زمانی رخ می‌دهد که انسداد بزرگ خون در مغز ایجاد ‌شود. در صورتی که بخش‌هایی از مغز قادر به دریافت اکسیژن از طریق خون نباشند، سلول‌ها رفته رفته میمیرند.

میزان بقا و احتمال آسیب دائمی مغز بستگی به شدت سکته مغزی و سرعت درمان دارد.

رگ‌های خونی چشم نیز ممکن است تحت تاثیر آسیب ناشی از فشار خون بالا قرار بگیرند. در صورت پاره شدن یا خونریزی رگ‌های خونی چشم ممکن است مشکلات بینایی مانند تاری یا کوری رخ دهد.

تاثیر فشار خون بالا بر روی سیستم اسکلتی

فشار خون بالا مقدار کلسیمی که بدن هنگام ادرار کردن آن را دفع می‌کند را افزایش داده و باعث تحلیل استخوان ( پوکی استخوان) می‌شود. معمولا زنان یائسه بیشتر در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارند.

پوکی استخوان باعث تضعیف استخوان و تسهیل شکستگی استخوان می‌شود.

فشار خون بالا

دستگاه تنفسی

رگ‌های ریه نیز مانند مغز و قلب در معرض گرفتگی قرار دارند. وقتی سرخرگی که خون را به سمت ریه‌ها هدایت می‌کند دچار گرفتگی شود، آمبولی ریه رخ خواهد داد. این عارضه جدی و بسیار خطرناک است و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. همچنین ممکن است در ریه آنوریسم رخ دهد.

طبق نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده، فشار خون بالا می‌تواند منجر به آپنه خواب (اختلال مروبط به خواب که باعث خروپف بلند و قطع تنفس می‌شود) شود.

سیستم ادراری

کلیه‌ها وظیفه حذف مواد زائد از خون، تنظیم حجم و فشار خون و فیلتر کردن مواد زائد از طریق ادرار را برعهده دارند. برای اینکه کلیه‌ها بتوانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند نیاز به عروق خونی سالم دارند.

فشار خون بالا باعث آسیب به رگ‌های خونی بزرگ‌تر منتهی به کلیه‌ها و عروق کوچک‌تر داخل کلیه‌ها می‌شود. به مرور زمان، آسیب ناشی از فشار خون بالا باعث ایجاد اختلال در کار کلیه‌ها می‌شود. به این عارضه بیماری کلیوی گفته می‌شود و منجر به نارسایی کلیه می‌شود.

یکی از اصلی‌ترین عوامل نارسایی کلیه فشار خون بالا است. بدن افرادی که نارسایی کلیه دارند قادر به حذف مواد زائد نیست و به دیالیز یا پیوند نیاز دارند.

۱۴ روش درمان خانگی فشار خون بالا

سخن پایانی

فشار خون بالا معمولا علائم خاصی از خود نشان نمی‌دهد و به مرور زمان باعث ایجاد آسیب می‌شود. از همین‌رو، ورزش، پیروی از رژیم غذایی سالم کم قند، کم نمک و کاهش مصرف چربی‌های ناسالم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بهتر است مدام فشار خونتان را چک کنید. می‌توان به راحتی فشار خون را کنترل کرد، آگاهی از فشار خون به کنترل آن کمک بزرگی می‌کند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا