فرهنگ و هنر

تابلوی عصر عاشورا

عصر عاشورا فرشچیان

عصر عاشورا، معروف‌ترین تابلوی نگارگری با موضوع عاشورا، از آن جهت بسیار مورد استقبال و تحسین قرا می‌گیرد که بیننده‌ ناآشنا با سبک نگارگری، تکنیک اکرلیک، دلیل استفاده از کادر افقی و رنگ‌های تیره و روشن، با دیدن زخم‌ها، چشمان خسته و حالت ایستادن ذوالجناح در کانون تصویر، خیمه‌های روبه آسمان و خانواده‌ امام (ع) قصه‌ تاریخی برآمده از باورهای مذهبی استاد محمود فرشچیان را با احساسات بسیار غلیظ او می‌شنوند و تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

عصر عاشورا، فراتر از مرزهای فهم عوام و خواص، اگرچه بازگشت اسب بدون امام به چادرها و نماد پایان جنگ و شکست برای اهل بیت است؛ اما غم، اندوه و ناامیدی چهره‌های پنهان شده‌ زنان و دخترکان، نماد پیروزی درستی بر نادرستی و برگشتن ورق درست از عصر عاشوراست. عجیب‌تر از همه آنکه امام حسین (ع) دلیل اصلی تابلو، در اثر حضور ندارند؛ اما همه‌ خطوط حقانیت راه او را یادآور می‌شوند.

باکیفیت ترین اثر فرشچیان

استاد این اثر را یکی از با کیفیت‌ترین آثار خود می‌داند و خلق آن را اینگونه توضیح می‌دهد “سه سال پیش از انقلاب، روز عاشورا، مادرم گفت: برو روضه گوش کن تا چند کلام حرف حساب بشنوی. گفتم: من حالا کاری دارم بعد خواهم رفت. رفتم اتاق؛ اما خودم ناراحت شدم. حال عجیبی به من دست داد، قلم را برداشتم و تابلوی «عصر عاشورا» را شروع کردم. قلم را که برداشتم همین تابلو شد که الان هست، بدون هیچ تغییری. الان که بعد از سی سال به این تابلو نگاه می‌کنم، می‌بینم اگر می‌خواستم این کار را امروز بکشم، باز هم همین تابلو به وجود می‌آمد، بدون هیچ تغییری. یک چیزی دارد این تابلو که خود من هم گریه‌ام می‌گیرد… تفکر حاکم بر تابلو هم همان اصل حاکم برتابلوی ضامن آهو است؛ یعنی تمام خطوط مدور بوده و به وجود مبارک حضرت زینب (س) ختم می‌شود.”این تابلو جزو آثار هنری یونسکو است که در سال 1369 به موزه‌ آستان قدس رضوی اهدا شد. استاد محمود فرشچیان، هنرمند اصفهانی اکنون ساکن آمریکاست و سفرهای دوره‌ای و فصلی به ایران دارند.

نویسنده : ریحانه نعمتی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا