پزشکیپزشکی و سلامت

فیزیوتراپی؛ تسکین و درمان

فیزیوتراپی علاوه بر تسکین، درمان کننده نیز می باشد

فیزیوتراپی؛ تسکین و درمان. عضو هیات مدیره انجمن فيزيوتراپی ایران درگفتگو با زندگی سالم: فیزیوتراپی علاوه بر تسکین، درمان کننده نیز می باشد

برای بسیاری از بیماران مبتلا به دردهای مفاصلی و عضلانی این سوال مطرح است که” آیا با انجام جلسات متعدد فیزیوتراپی، واقعا درمان حاصل می شود یا فقط جنبه تسکینی دارد؟”.

اشکان آذرکیش فیزیوتراپیست

اشکان آذرکیش فیزیوتراپیست عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی ایران و عضو هیات مدیره انجمن فيزيوتراپی ایران درپاسخ به این پرسش توضیحاتی داد که درادامه می خوانید:

وی ابتدا یادآور شد: موفقیت درمانهای فیزیوتراپی با همکاری مراجعین در انجام برنامه های تمرینی آموزش داده شده و اصلاح سبک زندگی بر اساس توصیه های فیزیوتراپیست ارتباط تنگاتنگ دارد.

آذرکیش ادامه داد: تسکین درد تنها یکی از پیامدهای درمان فیزیوتراپی است. فیزیوتراپیستها طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی وظیفه “درمان و پیشگیری از عوارض مرتبط با آسیبها و سوانح، بیماریها و دیگر اختلالات را بر عهده دارند”. از تعریف فوق پیداست که فیزیوتراپی هم در پیشگیری و هم در درمان بیماریها نقش اساسی دارد.

این عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی ایران بیان داشت: امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرو در حیطه پزشکی شاهد ورود فیزیوتراپیستها به حوزه پیشگیری از اختلالات اسکلتی و عضلانی هستیم. در این زمینه می توان به تجربه NHS (نظام ملی سلامت انگلستان) اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: تکنیک درمانی فیزیوتراپی

فیزیوتراپی در انگلستان

در انگلستان فیزیوتراپیستها در خط اول نظام ارجاع در حوزه مشکلات اسکلتی و عضلانی وارد شده اند و نتیجه آن تسریع روند درمان بیماران، کاهش هزینه های درمان و کاهش بیست درصدی ارجاع به سرویسهای بیمارستانی بوده است.

فیزیوتراپی؛ تسکین و درمان
فیزیوتراپی؛ تسکین و درمان

وی گفت: هرچند در ایران تعداد زیادی از فیزیوتراپیستها در زمینه غربالگری به ویژه در سنین پیش از مدرسه فعالیت می کنند اما هنوز به شکل نظام مند از این پتانسیل در حوزه غربالگری و پیشگیری استفاده نشده است و امید است سیاستگذاران نظام سلامت با توجه به تجربیات موفق جهانی به این سمت حرکت نمایند.

بدون شک ورود فیزیوتراپیستها به شبکه بهداشت و نظام ارجاع، در حوزه مشکلات اسکلتی عضلانی، می تواند به هدایت بهتر بیماران و کاهش هزینه های نظام سلامت کمک شایانی نماید.

آذرکیش یادآور شد: در قرن حاضر با شیوع پدیده سالمندی بهبود عملکرد حرکتی سالمندان و پیشگیری از عوارض ناشی از افزایش سن و دریک کلام افزایش کیفیت زندگی نیز به ماموریتهای فیزیوتراپیستها افزوده شده است. به ویژه در کشورهای با درآمد ناخالص داخلی بالا این مهم بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

این عضو هیات مدیره انجمن فیزیوتراپی ایران ادامه داد: فیزیوتراپیست پس از ارزیابی بیماران با توجه به عامل ایجاد کننده اختلال به طرح برنامه درمانی پرداخته و متناسب با پیشرفت درمان، این برنامه را مورد بازبینی قرار می دهد.

هدف نهایی می تواند رفع درد، کسب حداکثر توان حرکتی ممکن و بهبود فعالیتهای عملکردی روزمره بیمار و به عبارت بهتر کسب و حفظ استقلال بیمار باشد.

وی همچنین در پایان خطاب به والدین خاطرنشان کرد: به والدین توصیه می شود حتما ایرادات راه رفتن و الگوهای نامناسب فعالیتی کودکانشان را جدی بگیرند و برای اطمینان از سلامت آنها حتما با یک فیزیوتراپیست مشاوره کنند.

دریا وفایی / زندگی سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا