دانستنی ها

انواع مسواک

انواع موهای مسواک | زمانی که بحث موهای مصنوعی مسواک به میان می‌آید معمولا می‌توانید گزینه‌های خیلی نرم، نرم و مدیوم را داشته باشید. یافتن مسواک سفت، که مسواک با موهای مصنوعی ضخیم و سفت نیز نامیده می‌شود، بیش از پیش دشوار است. در حقیقت، حتی پاک کننده‌های زبان و بافت نرم نیز با موهای سفت یا سخت در دسترس نیستند. نوع مویی که برای شما مناسب است بستگی به نیازهای خاص مراقبت دهان شما و هر گونه مشکلی که در این زمان دچارش هستید، دارد.

با این حال، دندانپزشکان، به عنوان یک قاعده کلی، توصیه می‌کنند یک مسواک با موهای نرم را به جای یک مسواک سفت و یا حتی مدیم انتخاب کنید. در صورتی که دندان‌های حساس و علائم فرسایش مینای دندان دارید، دندانپزشک شما حتی ممکن است یک مسواک با موهای خیلی نرم را برای شما تجویز کند.

موهای مصنوعی سفت مسواک چه کار می‌کنند؟

مسواک زدن دندان‌ها به طور غیرصحیح می‌تواند تاثیر منفی، بسته به نوع موی مصنوعی و میزان نیرویی که فرد استفاده می‌کند، داشته باشد. تعداد دفعات مسواک زدن، فشاری که هر بار روی دندان‌ها اعمال می‌کنید، سفتی موهای مسواک و کیفیت خمیر دندانی که استفاده می‌کنید، همه و همه می‌توانند عوارض جانبی در روند تمیز کردن پلاک و باکتری داشته باشند.

مطالعه‌ای دیگر به این موضوع می‌پردازد که هنگامی که افراد دندان‌هایشان را مسواک می‌زنند چه اتفاقی برای لثه‌هایشان رخ می‌دهد. هدف مطالعه بررسی اثر مسواک زدن ضربه‌ای دندان بر ایجاد پس‌روی لثه و آسیب‌های لثه است. چند عامل بر اینکه آیا عوامل مورد مطالعه باعث فرسایش لثه می‌شوند یا خیر تاثیرگذار بودند: نحوه مسواک زدن، دفعات مسواک زدن و نوع موهای مسواک.

مقایسه مسواک نرم و مسواک سفت

انواع مسواک | مقایسه مسواک نرم و مسواک سفت

مسواک سفت در مقایسه با مسواک نرم

مسواک‌ها با موهای سفت می‌توانند خراش شدیدتری روی دندان‌ها ایجاد کنند، بنابراین دهان شما را بهتر تمیز می‌کنند، درسته؟ در واقع نه. این تصور غلط رایجی است که مسواک‌های سفت بهتر تمیز می‌کنند. حقیقت این است که آنها واقعا می‌توانند به دندانها و لثه‌ها آسیب برسانند.

هنگامی که دندان‌هایتان را مسواک می‌زنید، هرگز نمی‌خواهید بیش از حد ممکن دندان را خراش دهید، خمیر دندان عمل پاک کنندگی و سایش را انجام می‌دهد. وقت آن رسیده است که این مسواک‌های سفت و مدیوم را دور بی‌اندازید. هدف شما از بین بردن پلاک و جرم با ملایمت هرچه تمام‌تر به منظور حفظ دندان‌ها و لثه‌ها در حین تمیز و درخشان کردن آنها است. به همین دلیل است که مسواک‌های نرم گزینه امن‌تر و سالم‌تر هستند.

بیشتر بخوانید : انواع روش‌های سفید کردن دندان

مینای دندان‌های شما را سالم نگه می‌دارند

بله، موهای سفت مسواک در از بین بردن پلاک و جرم بسیار عالی هستند، اما همچنین باعث سایش مینای دندان که شما نمی‌خواهید از دستش دهید نیز می‌شوند. مینا یک قسمت سفید و سفت مرواریدی دندان است که لایه‌های داخلی و نرم را پوشش می‌دهد.

مینا برای محافظت از دندان‌های شما از باکتری‌های مضر وجود دارد، بنابراین شما با ساییدن آنها با موهای خیلی سفت مسواک هیچ لطفی به خودتان نمی‌کنید. سایش بیش از حد مینای دندان ممکن است باعث شروع علائمی مانند حساسیت دندان، زردی، لبه‌های ناهموار خشن بر روی دندان‌ها همراه با ظاهر شدن لایه‌های داخلی، شود. با مسواک زدن به طور کامل، اما به آرامی با یک مسواک نرم، شما می‌توانید از شر باکتری‌های بد خلاص شوید اما در عین حال لایه محافظتی طبیعی دندان‌ها را حفظ کنید.

بیشتر بخوانید : مینای دندان نمی‌تواند دوباره تولید شود

از لثه‌های شما محافظت می‌کنند

مینای دندان تنها بخش دهان شما نیست که باید در موردش نگران باشید. موهای سفت مسواک می‌توانند به لثه‌های شما نیز آسیب بزنند و در نهایت منجر به پس‌روی آنها شوند. شما واقعا نمی‌خواهید لثه‌های عقب رفته داشته باشید.

هنگامی که لثه‌ها عقب می‌روند و سطح ریشه دندان آشکار می‌شود، ممکن است حساسیت را تجربه کنید و در معرض ریسک بالاتری برای ایجاد حفره‌ها در این نواحی هستید، هر دو عارضه به این دلیل هستند که ریشه لایه مینای محافظتی ندارد.

در صورتی که پس‌روی لثه به حد کافی بد شود، استخوانی که از دندان شما پشتیبانی می‌کند می‌تواند به طور جدی آسیب ببیند و به آرامی در طول زمان از دست برود، و در صورتی که پس روی واقعا خیلی بد شود در واقع ممکن است در معرض خطر از دست دادن دندان باشید. هنوز حاضر نیستید مسواک سفت یا مدیوم خود را دور بی‌اندازید؟

مسواک‌های نرم نیز می‌توانند دندان‌ها را به همان اندازه تمیز کنند

باور کنید یا نه، یک مسواک نرم مناسب می‌تواند دندان‌های شما را به همان اندازه که مسواک‌های سفت تمیز می‌کنند، تمیز کند. اگر روی دندان‌هایتان پلاک دارید که مسواک نرم نمی‌تواند آن را از بین ببرد، احتمالات این است که مسواک‌های سفت نیز قادر به از بین بردن آن نیستند. دندانپزشکان می‌توانند به طور ایمن با تمیز کردن کامل شما را از شر این ماده‌ی ناخوشایند خلاص کنند.

اگر نگران این هستید که با مسواک نرم نمی‌توانید آنطور که باید دندان‌هایتان را تمیز کنید، زمان آن رسیده که روی روش مسواک زدن خود تمرکز کنید. برای تمیز کردن دندان‌ها و لثه‌ها، به طور موثر، موهای مسواک را به سمت خط لثه زاویه‌دار کنید و از حرکات ماساژی دایره‌وار و ملایم برای از بین بردن پلاک استفاده کنید.

فشار ملایم همه‌ی آن چیزی است که برای از بین بردن پلاک، باکتری و باقیمانده مواد غذایی مورد نیاز است، بیشتر از اینکه فشار مورد استفاده هنگام مسواک زدن مهم باشد، میزان زمان صرف شده در هر ناحیه از دهان مهم است. فشار زیاد هنگام مسواک زدن می‌تواند منجر به مشکلات مشابه زیادی مانند استفاده از مسواک سفت یا مدیوم شود.

حتی اگر دندانپزشکان و سازندگان مسواک برای سالها مسواک نرم را توصیه کنند، تقریبا نیمی از مسواک‌هایی که افراد خریداری می‌کنند سفت یا مدیوم هستند. اکثر افراد اصلا نمی‌دانند که چرا مسواک‌های نرم بهتر هستند.

بیشتر بخوانید : جلوگیری از بوی بد دهان برای کودکان

مسواک‌های نرم ممکن است دوام طولانی نداشته باشند

برخی افراد احساس می‌کنند که مسواک‌هایی با موهای نرم زودتر از مسواک‌های سفت ساییده و فرسوده می‌شوند. این موضوع ممکن است درست باشد، اما اجازه ندهید که این موضوع شما را استفاده از مسواک‌های نرم دور کند، زیرا به هر حال باید هر 3 تا 4 ماه مسواک خود را تغییر دهید.

هرچه بیشتر یک مسواک را نگه دارید، بیشتر در خودش باکتری جمع می‌کند.

دسترسی به منبع : Toothbrush Bristle Types

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا