آرایش و زیبایی

در صورت استفاده نکردن از ضدآفتاب چه اتفاقات وحشتناکی رخ می‌دهد؟

خطرات استفاده نکردن از ضدآفتاب | محافظت صحیح از پوست در برابر آفتاب شامل استفاده از کرم ضدآفتاب در نواحی‌ای است که هر بار از خانه بیرون می‌آیید در معرض آفتاب هستند. خیلی از افراد معمولاً معتقدند که زمانی که هوا ابری‌ست پوستشان در برابر آفتاب ایمن است. اما این تصور غلط می‌تواند منجر به مشکلات جدی پوستی از جمله موارد زیر شود.

پیری زودرس

متخصصان پوست به بیماران توصیه می‌کنند که همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کنند. دکتر الیزابت هیل، از بنیاد سرطان پوست، می‌گوید: “90 درصد پیری زودرس پوست ناشی از قرار گرفتن در معرض آفتاب بیش از حد است. قرار گرفتن در معرض آفتاب در بعضی موارد باعث آفتاب سوختگی و آسیب قابل توجه پوست می‌شود. استفاده منظم از ضد آفتاب می‌تواند از بروز این بیماری‌ها جلوگیری کند. اشعه ماورا بنفش مضر به ابرها نفوذ می‌کند و در صورت عدم محافظت به پوست شما می‌رسد.

آسیب به پوست

خورشید به دلیل اشعه ماورا بنفش منجر به تغییر در کلاژن لایه عمیق پوست می‌شود.

خطرات ضدآفتاب

خطرات استفاده نکردن از کرم ضدآفتاب

تغییر سلولهای پوستی از نظر ژنتیکی

بر اساس تحقیقات، آسیب DNA ناشی از نور خورشید دلیل اصلی تغییرات ژنتیکی، عامل ضایعات پوستی و سرطان‌زایی است. به مرور زمان آسیب DNA می‌تواند سلول‌ها را از کنترل خارج کرده و منجر به سرطان پوست شود.

چین و چروک بیشتر

طبق تحقیقاتی که در دانشکده پزشکی هاروارد انجام شده، پوست در معرض آفتاب می‌تواند به تدریج رطوبت و روغنهای اساسی را از دست بدهد، و حتی در افراد جوان‌تر، خشک، پوسته پوسته و چروکیدگی زودرس شود. قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث از بین رفتن فیبرهایی می‌شود که پوست را سفت نگه می‌دارند.

لکه‌های خورشیدی

نام‌های مختلفی برای پیری پوست ناشی از نور خورشید وجود دارد که پوکییلودرما نام دارد. این شرایطی است که طی آن پوست گردن و گونه‌ها قهوه‌ای مایل به قرمز می‌شوند. همچنین می‌تواند همراه با سوزش، خارش و حساسیت اضافی باشد.

رگهای عنکبوتی

آفتاب زیاد با تجزیه کلاژن زیر پوست مشکل را بسیار بدتر می‌کند. رگهای خونی نزدیک سطح پوست نیز دچار آسیب می‌شوند. قرار گرفتن در معرض آفتاب ممکن است باعث ایجاد رگ‌های عنکبوتی به خصوص در بینی یا گونه‌ها شود.

سیستم ایمنی ضعیف‌تر

بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی، به نظر می‌رسد تابش UVB باعث کاهش کارایی سیستم ایمنی بدن می‌شود. قرار گرفتن در معرض UV  می‌تواند فعالیت و توزیع برخی از سلولهای مسئول بهبود را تغییر دهد. این به دلیل افزایش سیتوکین‌ها و افزایش فعالیت سلول‌های T  است که پاسخ ایمنی به خود و ذرات خارجی را کنترل می‌کنند.

کرم ضدآفتاب

خطرات استفاده نکردن از کرم ضدآفتاب

رگهای خونی شکسته

اشعه خورشید به اندازه کافی قدرت دارد که به رگ‌های خونی کوچک زیر پوست شما آسیب برساند. وقتی سرخ یا برافروخته می‌شوید، مایعات به بیرون نشت می‌کند و باعث ایجاد لکه‌های قرمز و برجستگی در صورت شما می‌شود. این مسئله بیشتر در زنان سفیدپوست بین 30 تا 60 سال دیده می‌شود.

اسکار

هرگز زخم تازه را در معرض آفتاب قرار ندهید. از لوسیون استفاده نکنید- فقط آنها را بپوشانید.

آفتاب سوختگی دردناک

حتی آفتاب سوختگی ملایم باعث قرمز شدن دردناک پوست می‌شود. آفتاب سوختگی شدیدتر می‌تواند برجستگی‌های پر از مایع یا تاول‌های بزرگتری ایجاد کند. تاول زدن پوست به معنای آفتاب سوختگی درجه دو است. هرگز تاول‌ها را نترکانید.

پوست خشک

آفتاب باعث از دست رفتن رطوبت و روغنهای اساسی پوست می‌شود. که می‌تواند باعث کم آبی پوست و ایجاد خشکی روی پوست شود. در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید، به ویژه هنگامی که گرم و مرطوب است- ترکیبی که می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

بیشتر بخوانید : محافظت از پوست و مو در برابر آفتاب

التهاب

التهاب، که اغلب به عنوان قرمزی، تورم، گرما و درد در قسمت‌های خاصی از بدن توصیف می‌شود، یک روند طبیعی است که بدن از طریق آن پس از آسیب، مانند قرار گرفتن در معرض اشعه‌های مضر UV، بهبود می‌یابد. این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که تورم از کنترل خارج شود. آسپرین به درمان التهاب کمک می‌کند.

سرطان پوست

سرطان پوست زمانی که آسیب جبران نشده DNA باعث ایجاد یک جهش ژنتیکی شود در سلولهای پوست ایجاد می‌شود که منجر به تکثیر سریع سلول‌ها و تشکیل تومور بدخیم می‌شود. ملانین، که باعث تیره شدن پوست می‌شود، از سرطان پوست محافظت می‌کند. افراد با پوست روشن، موهای بلوند یا قرمز، چشمهای آبی یا سبز و کک و مک معمولاً ملانین طبیعی کمتری دارند و در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

کراتوز اکتینیک

تکه پوستی خشن صورتی، قرمز، زرد یا قهوه‌ای می‌باشد که در نتیجه سال‌ها مجاورت با خورشید ایجاد شده است. حدود 15 درصد موارد در نهایت به سلول‌های سرطانی تبدیل می‌شوند.

دسترسی به منبع : Scary Things That Happen When You Don’t Wear Sunscreen

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا