فرهنگ و هنر

کتاب آذر، ماه آخر پاییز از ابراهیم گلستان+دانلود کتاب

معرفی ابراهیم گلستان

سید ابراهیم گلستان داستان‌نویس، مترجم، روزنامه‌نگار، عکاس و نخستین کارگردان ایرانی است که برای فیلم مستندش برنده‌ی جایزه‌ی بین‌المللی شد. هفت داستان از ابراهیم گلستان اگرچه قدمتی 60 سال دارد اما در داستان پایانی با نام میان امروز و فردا با نوشتن واگویه‌های ذهنی زندانی شلاق خورده چشم در چشم مخاطب، درد مردان وزنان پیش از دنیای بهتر امروز را، به مغز استخوان می‌رساند. بی‌ربط نیست اگر بگوییم گلستان شاید هفت داستان را برای گفتن حرف‌های چند صفحه‌ی پایانی درهم بافته‌است. کتاب اگرچه در سال‌های دهه‌ی سی نوشته شده اما در سال 1384 برای اولین بار در سال‌های پس از انقلاب در ایران به چاپ رسیده‌است.

داستان کتاب آذر، ماه آخر پاییز چیست؟

کتاب آذر، ماه آخر پاییز شامل هفت داستان است که با کلماتی آمده از دهه‌ سی آغاز می‌شود و نویسنده هدفش از آوردن کلمات ناآشنا در داستان‌هایش را افزودن به غنای فارسی می‌داند. اگرچه فضای خان و ارباب رعیتی سال‌های پیش از کودتای رضاخان کتاب همچون کلمات، بسیار از ذهن خواننده امروزی دوراست؛ اما طرحی که ابراهیم گلستان برای هر داستان کوتاه و هر کتاب می‌ریزد او را همچنان در لیست پرمخاطب‌ترین نویسندگان قرار داده است. گلستان پرحاشیه و منتقد همه‌ روشنفکران معاصر، مصرانه تاثیرپذیریش را از ارنست همینگوی انکار می‌کند؛ اما نخستین نویسنده‌ ایرانی است که با نوشتن داستان‌های کوتاه ظاهرا مجزا؛ اما در بطن کاملا مرتبط، با کشیدن مرزی مات، داستانی بلند می‌نویسد.

ارتباط بین هفت داستان

هرکدام از داستان‌های کتاب ارتباط بینامتنی با داستان‌های دیگر دارند. بینامتنیت فضای داستان‌های کوتاه را گسترش و شخصیت‌های پنهان در دل یک داستان را در داستان دیگر پی می‌گیرد و با گره‌زدن هر داستان با داستان‌های پیش و پس دیگر همچون یک پازل، داستان بلندی تکه تکه شده می‌سازد. فضاسازی، هنر گلستان است. جملات کوتاه که گوینده و مخاطب نامعلوم دارند ابزار نویسنده در نوشتن فضای ترس، دلهره، اضطراب و تردید غالبی است که در هر داستان به شکلی در می‌آید و گاهی حتی با شخصیت‌های مشترک از صفحه‌ای به صفحه‌ی دیگر می‌رود. دلهره‌ای که گاهی با شادی، گاهی با احتیاط، گاهی با احساس گناه، گاهی با نگاه زنانه همراه می‌شود و معمای ارتباط شخصیت‌های اصلی و فرعی کتاب را حل می‌کند. جمله‌ی مجسمه‌ی مرده‌ها برای مردم مرده و جملات شعرگونه‌ی دیگری از این دست، تلخی کتاب را می‌گیرد.

فضای زمانی و مکانی در تمام داستان‌ها نسبتا مشترک است اما زندان، چهاردیواری مشخصا مشترکی است که گلستان آن را با ذکات به زندگی دوست، همسر، کودک، خانواده و حتی جامعه می‌کشاند تا تاثیری که می‌خواهد را بر روح خواننده بگذارد.

دانلود کتاب آذر، ماه آخر پاییز

کتاب آذر ماه آخر پاییز ابراهیم گلستان

نویسنده : ریحانه نعمتی

کتاب شازده احتجاب هوشنگ گلشیری+دانلود کتاب

داستان کتاب پرنده‌ من از فریبا وفی چیست؟ + دانلود کتاب

کتاب استخوان‌های دوست‌داشتنی از آلیس سبالد+دانلود کتاب

کتاب سه‌شنبه‌ها با موری میچ البوم(Mitch Album)

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا