خانه داری

چگونه طراح دکوراسیون منزل مان باشیم؟

هر انسانی دوست دارد که دکوراسیون خانه اش متفاوت و جذاب باشد. با توجه به اینکه بعضی از افرادT شغل و تخصص شان ربطی به چیدمان و طراحی ندارد، توصیه می شود اگر تصمیم دارند خودشان محل زندگی و کارشان را بیارایند، به نکات و اصول طراحی که در ادامه آمده است، توجه ویژه ای داشته باشند. البته این افراد نباید فراموش کنند اصولی که ذکر می شود، اصول تخصصی طراحی داخلی منزل نیست بلکه صرفاً نکاتی است برای چیدمان که باعث رضایت آنها یا نزدیکان شان از نحوه چینش وسایل منزلشان خواهد شد.با استفاده از این نکات، ضمن رعایت اصول اولیه در چیدمان، سلیقه شخصی مان را نیز می توانیم به کار بگیریم.

آشنایی با عناصر بصری

در طراحی، ابزاری وجود دارد که به طراح کمک می کند تا به وسیله آن، آنچه در ذهن دارد، بیان کند. این ابزار، عناصر بصری هستند. از نقطه، خط و شکل گرفته تا رنگ و بافت، همگی از جمله عناصر بصری اند. در این جا می خواهیم با بعضی از این عناصر و برخی قواعد که برگرفته از کاربرد این عناصر در طراحی داخلی اند، آشنا شویم.

شکل :

نقطه ها، خط را تشکیل می دهند و خط شاخص شکل است. به بیان بهتر، خط بیرونی یک شیء یا محیط آن را شکل گویند. در طراحی 3 شکل اصلی وجود دارد. مربع، دایره و مثلث متساوی الاضلاع. هر یک از این 3 شکل، دارای ویژگی هایی مخصوص به خود  هستند و به هر یک از آنها حالت و خصوصیاتی نسبت داده شده  که یا به علت شکل ذاتی آنها بوده یا به علت واکنش دستگاه فیزیولوژیکی روانی انسان ها یا به دلیل تعابیر خاص فرهنگی. مثلاً به مربع حالت بی حرکتی، صداقت، صراحت و مفهوم تفکر نسبت داده شده و دایره بی انتهایی، گرما و محفوظ بودن را تداعی می کند. با ترکیب انواع این 3 شکل اصلی می توان تصویر کلیه شکل های ممکن در ذهن بشر یا اشکال موجود در طبیعت را ساخت. در طراحی فضای منزل خود می توان با استفاده از احجام و تصاویر گوناگون که اشکالی متفاوت و متناسب با دیگر اشیا و وسایل دارند، تنوع و هماهنگی ایجاد کرد.

فضا :

در این جا فضا محدوده ای است که در دسترس کاربران قرار گرفته است. در طراحی داخلی، استفاده موثر از فضا و ارتباط آن با محیط بسیار مهم است. در طراحی داخلی باید رابطه درست انسان با فضا تعریف شود و در چیدمان وسایل دسترسی و میزان کاربری آنها مدنظر قرار گیرد.

بافت :

بافت مشخصه ای از یک شیء است که با لمس کردن یا دیدن حس می شود. بافت می تواند نرم یا خشن، مسطح یا برجسته، زبر یا مخملین باشد. در طراحی ، بافت معمولاً بسته به عملکرد فضا تغییر می کند. چه بسا طراحی یک خانه نیازمند سطوحی نرم و منعطف باشد، اما فضای داخلی یک مکان عمومی چنین سطوحی را برنتابد.

رنگ :

رنگ یکی از خواص بصری اصلی است. در واقع هر چیدمانی از طریق رنگ معنا می یابد. همچنین رنگ نشان دهنده خصلت های روانی و روحیات افراد است. به کمک آن به آسانی می توان شرایط ذهنی مناسب را برای فضاهای مختلف به وجود آورد. مثلاً رنگ های مناسب اتاق خواب، رنگ های ملایم و سردی هستند که احساس آرامش را منتقل می کنند.

نور :

نور وسیله دیدن و از مهم ترین عواملی است که برای تعریف یک فضا به کار می رود. بدون نور، نه فضا معنی پیدا می کند و نه رنگ و بافت را می توان احساس کرد. نور جلوه ای دیگر به فضا و اشیا و ریتم خلاقانه ای به آنها می بخشد. به طور مثال در فضای یک خانه، غذاخوری باید نور ملایم و گرمی داشته باشد. استفاده از این گونه اصول و نکات که اشاره ای کوتاه به آنها شد در آرایش مکان زندگی ما بی شک مفید خواهند بود و ما را با دیدگاهی بهتر در آراستن محیط زندگی مان با توجه به علایق و توانایی هایمان یاری خواهند داد.

منبع: سیمرغ

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا