تغذیه سالمچرا و چگونه

چگونه شکم صاف داشته باشیم؟

شکم صاف می خواهید این غذاها را نخورید

نفخ معده اتقافی طبیعی است، اما غذاهای خاصی هست که هضم آنها سخت تر است و می توانند نفخ شدن معده را تحریک کنند. با زندگی سالم همراه باشید تا به سوال چگونه شکم صاف داشته باشیم؟ پاسخ دهیم.

بسیاری از غذاها در واقع مواد مغذی دارند که بدن ما در هضم آنها مشکل دارد. این مواد مغذی معمولاً توسط باکتری ها تخمیر می شوند که منجر به گاز و نفخ می شود.

نمونه هایی از این غذاها شامل عدس، لوبیا، جوانه بروکسل، کلم بروکلی، پیاز، سیب و برخی از غلات است.

نفخ معده متاسفانه بخشی طبیعی و طبیعی زندگی است. با این حال ، برخی از غذاها قطعاً باعث نفخ بیشتر از سایرین می شوند.

برخی مواد مغذی موجود در مواد غذایی وجود دارد که بدن ما در هضم آنها مشکل دارد، که معمولاً به آنها غذاهای FODMAP گفته می شود. این کربوهیدراتهای با زنجیره کوتاه نمی توانند توسط روده کوچک هضم شوند، بنابراین در عوض، در روده بزرگ ختم می شوند، جایی که توسط باکتری ها تخمیر می شوند. این فرایند تخمیر منجر به گاز و نفخ می شود.

چه در هضم غذا مشکل دارید و چه می خواهید نفخ خود را از بین ببرید، دوری از این 15 غذا یا نوشیدنی قطعاً به شما کمک خواهد کرد.

برای نمونه لبنیات حاوی لاکتوز، یک قند طبیعی است که هضم آن دشوار است.

پنیر کبابی

فرآورده های لبنی مانند پنیر و شیر می توانند باعث لیجاد نفخ شوند به ویژه اگر شما تحمل لاکتوز یا حساس نباشید. لاکتوز یک قند طبیعی است که در محصولات لبنی یافت می شود، و افرادی که تحمل لاکتوز ندارند، آنزیم های لازم برای تجزیه این قند را ندارند.

خوشبختانه، جایگزین های لبنی زیادی وجود دارد، مانند شیر سویا یا بادام، که برای کسانی که تحمل لاکتوز را تحمل نمی کنند و یا به دنبال جلوگیری از لبنیات هستند، ایده آل هستند.

کلم بروکلی

کلم بروکلی، گل کلم، جوانه بروکسل، و کلم همه در دسته سبزیجات نفاخ قرار می گیرند. این غذاها در تعدادی از مواد مغذی مانند فولات، ویتامین C و فیبر سرشار هستند. حتی تصور می شود آنها به جلوگیری از سرطان کمک می کنند.

اما آنها همچنین حاوی رافینوز، نوعی کربوهیدرات هستند که بدن ما نمی تواند آن را تجزیه کند .

اگر نمی خواهید این سبزیجات را رها کنید، سعی کنید آنها را بو داده یا بخار دهید تا هضم آنها راحت تر شود.

غذای کنسرو شده و نمک

بیشتر ما نمکی بیشتری از مقدار توصیه شده روزانه مصرف می کنیم. واکنش طبیعی بدن ما به خوردن نمک بیش از حد این است که آب را حفظ کنیم و وقتی بدن آب را نگه می دارد نفخ می کند.

به عنوان یک راهنما، بیشتر افراد سالم باید مصرف سدیم خود را با 2،300 میلی گرم در روز کاهش دهند. کسانی که به دیابت یا فشار خون بالا مبتلا هستند و یا بالای 50 سال دارند، فقط باید روزانه 1،500 میلی گرم مصرف کنند.

غذاهای بسته بندی شده و فرآوری شده، مانند سوپ های کنسرو شده، گوشت های دلی و سس های از پیش ساخته نیز معمولاً حاوی مقادیر زیادی سدیم هستند.

هندوانه

شاید سخت باشد باور کنید که هندوانه با توجه به اینکه بیشتر آن آب است، می تواند کاری را برای بدن شما انجام دهد. اما حاوی مقدار زیادی فروکتوز است، یک قند طبیعی که شیرینی آن را به میوه می دهد. بسیاری از افراد قادر به جذب فروکتوز نیستند، به همین دلیل هندوانه می تواند منجر به نفخ شود.

یک کاسه عدس

حبوبات به گیاهانی گفته می شود که به شکل غلاف میوه می دهند. نمونه های آن شامل لوبیا، نخود فرنگی، عدس و سویا است. این غذاها از نظر فیبر و پروتئین بسیار سرشار از مواد غذایی هستند، همین امر باعث می شود آنها برای شما مفید باشند، اما همچنین هضم آنها سخت است.

از آنجا که حبوبات پر از فیبر هستند که بدن ما قادر به جذب آنها نیست، در عوض باکتریهای روده ما روی آنها کار می کنند و این باعث گاز و نفخ می شود.برای جلوگیری از این امر، حبوبات را با غلات سبوس دار که به راحتی هضم می شوند مانند برنج یا quinoa یا لوبیای خشک را یک شب خیس کنید، که به تجزیه فیبر غیر قابل هضم کمک می کند.

ماست

ماست قند فوق العاده زیادی دارد می تواند باعث تخمیر در بدن شما شود. وقتی نوبت ماست است، همه چیز به این بستگی دارد که شما چه نوع ماستی با چه طعمی مصرف می کنید.

ترجمه از یاهو . الهام شهیدان

مجله زندگی سالم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا