پزشکی و سلامت

چرا چشم‌پزشکان با لنز مخالفند؟

پرنيان پناهي/توصيه‌ها و هشدارهاي دکتر محمدرضا فرتوک‌زاده به آنهايي که اهل لنزهاي رنگي‌اند

لنزها وسايل طبي‌اي هستند که با انگيزه‌هاي گوناگون جايگزين عينک‌هاي طبي يا ساير روش‌هاي اصلاح بينايي (ليزر، پي‌آر‌کي و…) مي‌شوند. استفاده از لنز فقط براي اصلاح عيوب انکساري چشمي ‌نيست و مصرف ديگري هم دارد و آن تغيير رنگ، زيبايي و درخشش چشم‌هاست…

ايام جشن و مهماني‌ها و ميل به تغيير و زيباتر شدن، جوانان را به فکر خريد لنزهاي رنگارنگ مي‌اندازد، اما قبل از تهيه لنز بهتر است اطلاعاتي درباره خوبي‌ها و بدي‌هاي آن داشته باشيد. دکتر محمدرضا فرتوک‌زاده، فوق‌تخصص قرنيه و عضو هيات علمي ‌دانشگاه علوم پزشکي تهران، در «زيبايي» اين هفته بيشتر در اين باره براي ما توضيح داده‌اند.

 

سلامت: لنزهاي چشمي ‌رنگي مورد توجه بسياري از جوانان و به‌خصوص خانم‌هاست.توصيه شما به علاقه‌مندان لنز چيست؟

ما چشم‌پزشکان با استفاده از لنز، حتي اگر طبي باشد، مخالفيم بنابراين هيچ نکته مثبتي درباره لنز‌هاي رنگي وجود ندارد. چشم يکي از حساس‌ترين اعضاي بدن است و هرگونه آسيب به آن مي‌تواند کارايي ديگر اعضاي بدن را دچار اختلال کند. بنابراين سلامت چشم‌ها بسيار مهم است. لنز يک جسم خارجي است که بايد مدت‌ها روي قرنيه بماند. قرنيه عضو حساسي است و عروق ندارد بنابراين از هوا اکسيژن مي‌گيرد و هرگونه خراش يا صدمه به آن ممکن است جبران‌ناپذير باشد بنابراين سعي مي‌کنيم بيماران را با راه‌هاي ديگري براي اصلاح عيوب انکساري يا زيبايي آشنا کنيم.

سلامت: مثلا چه راه‌هايي؟

امروزه عينک‌هاي زيبا با مارک‌هاي خوبي در بازار وجود دارد و مي‌توان از عينک با شيشه‌هاي معمولي براي تغيير تيپ و زيبايي استفاده کرد.

سلامت: اگر باز هم کسي اصرار داشت لنز استفاده کند، نوع کم‌خطرتر آن در بازار وجود دارد؟

همه لنز‌ها حاوي مايع ژلاتيني سفتي هستند که به شکل عدسي درآمده است. لنز‌ها را مي‌توان به صورت ماهانه، هفتگي و روزانه تعبيه کرد اما بهترين روش آن است که لنز هر روز جاي‌گذاري و شب خارج شود.

سلامت: چرا لنز بايد هر روز گذاشته شود؟

هواي اطراف ما پر از ريزگردها و آلودگي‌هاي مختلف است. اين مواد وارد چشم مي‌شوند و روي لنز مي‌نشينند و ماندن لنز آلوده در چشم به مدت طولاني ممکن است باعث عفونت قرنيه شود.

سلامت: لنز‌هاي رنگي چطور باعث عفونت قرنيه مي‌شوند؟

لنز‌هاي طبي منافذي دارند که قرنيه مي‌تواند از طريق آنها تنفس کند. وقتي لنز به صورت رنگي ساخته مي‌شود، براي يکپارچه شدن رنگ و زيبايي لنز، منافذ آن مسدود مي‌شود و ديگر اکسيژن و هوا از آن عبور نمي‌کند و اين خطري است که قرنيه را تهديد مي‌کند.

سلامت: آيا نحوه نگهداري درست لنز چگونه است؟

تا حدي عوارض را کمتر مي‌کند. لنز هر روز بايد با سرم فيزيولوژي شسته و گردوغبار آن پاک شود. لنز‌ها ظرفي دارند که حاوي اين ماده است. در ظرف نيز هميشه بايد بسته باشد تا آلودگي وارد آن نشود. قبل از جايگذاري لنز بايد دست‌ها با آب و صابون شسته شوند. لنز روي نوک انگشت سبابه قرار مي‌گيرد و آرام ‌روي قرنيه گذاشته مي‌شود. انحناي قرنيه طوري است که به محض تماس لنز با آن، لنز گير مي‌کند و مي‌ايستد. گذاشتن لنز کار دشواري نيست ولي در نحوه نگهداري و استريل ماندن آن بايد دقت کافي داشت. بيرون آوردن آن هم با دو انگشت سبابه و شست انجام مي‌شود.

علائم هشداري يا نکته‌اي هست که بخواهيد به مصرف‌کنندگان بگوييد؟

بله، آسيب به قرنيه خطرناک است و به سرعت پيشرفت مي‌کند چون قرنيه بدون رگ است و ترميم آن راحت انجام نمي‌شود. لنز‌ها يکي از عواملي هستند که موجب پيوند قرنيه مي‌شوند. بيماراني که به لنز حساسيت مي‌دهند، معمولا با درد چشم، خارش، تاري و قرمزي به ما مراجعه مي‌کنند معمولا با خارج کردن لنز، علائم فروکش مي‌کنند. توصيه مي‌کنم راه‌هاي ديگري را براي زيباتر شدن انتخاب کنيد. لنز‌ها، به‌خصوص لنز‌هاي رنگي، خطرناک هستند. در صورت استفاده نيز به محض ديدن کوچک‌ترين نشانه‌اي از حساسيت، درد، قرمزي و… به پزشک مراجعه کنيد. عفونت قرنيه، خيلي زود باعث از بين رفتن آن و کوري مي‌شود

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا