پزشکی و سلامت

مصرف غذای مانده عوارض خطرناکی دارد

یک فوق تخصص گوارش بیمارستان ولی عصر(ع) استان زنجان گفت: مصرف غذای مانده عوارض خطرناکی برای سلامت افراد دارد و در برخی موارد نیز منجر به از دست دادن جان مصرف کننده می شود.

مرتضی نظریان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: نگهداری مواد غذایی در محیط آزاد، شرایط مناسبی را برای رشد انواع میکروب ها فراهم می کند و مصرف آن معمولا با عوارضی همراه است.

وی یادآورشد: فصل گرما و افزایش دمای هوا زمینه مساعد و بهتری را برای افزایش آلودگی ها و شیوع بیماریهای مختلف به ویژه در دستگاه گوارش مهیا می کند.

نظریان تصریح کرد: مصرف غذاهای به اصطلاح ˈماندهˈ و آلودگی های ناشی از آن به عفونت های دستگاه گوارش منجر و حتی در موارد حادتر نیز می تواند به مرگ منتهی شود.

وی، مصرف غذاهای رستوران های بین راهی رااز عوامل مهم بروز مشکلات گوارشی در افراد عنوان و اظهارکرد: دربرخی موارد غذاهایی از چند روز مانده در رستوران های بین راهی به مشتری عرضه می شود که معمولا با عوارضی همراه است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، مصرف انواع کنسرو، کالباس و سوسیس رااز دیگر عوامل مهم در بروز عفونت های خطرناک دستگاه گوارشی بیان کرد و افزود: این مواد غذایی به دلیل احتمال آلودگی بالا می تواند با مرگ و میر افراد نیز همراه باشد.

وی اظهار کرد: علاوه بر آن خامه شیرینی های تر در حین فرآیند، توسط کارگران و یا در محیط های غیر بهداشتی می تواند آلودگی هایی داشته باشد و این آلودگی ها را به مصرف کننده انتقال دهد.

نظریان، افزود: پخت و پز انواع مواد غذایی در درجه حرارت بالای 60 و پایین تر از چهار درجه مانع رشد میکروب ها می شود.

وی یادآورشد: همه افراد به خصوص آنانی که سابقه بیماری گوارشی دارند، توصیه می شود، در مصرف مواد غذایی از سلامت آن مطمئن باشند و انواع سبزی ها را نیز به صورت ضد عفونی شده مصرف کنند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا