پزشکی و سلامت

چرا فست فودها بمب کالری هستند؟فست فودخورها بخوانند.

چرا فست فودها بمب کالری هستند؟فست فودخورها بخوانند.

یکی از انواع غذاهایی که این روزها بین مردم به‌خصوص جوانان رواج پیدا کرده، فست‌فودها و پیتزاهاست. کالری موجود در پیتزا به زخیمی یا نازکی نان، گوشت و نوع مواد افزودنی آن بستگی دارد. به‌طور معمول یک پیتزای معمولی تا اندازه‌ای حاوی یک‌هزار و 200 الی یک‌هزار و 250 کیلوکالری است. اگر یک پیتزا را شش قسمت درنظر بگیریم یک برش آن حدود 200 کیلوکالری است.

افرادی که نیاز بدنشان به کالری که بر حسب جنس و فعالیت در روز حدود یک‌هزار و 800 الی دوهزار است، با مصرف این مواد غذایی همراه با نوشابه، کل نیاز روزانه خود را یکجا دریافت می‌کنند. با توجه به این‌که نیاز بدن ما تنها مصرف کالری نیست، باید مواد مقوی و کافی همچون ریزمغزها و پروتئین به بدن برسد؛ زیرا هنگام مصرف پیتزا و غذاهای مشابه، بدن حجم فراوانی از چربی و کربوهیدرات را دریافت می‌کند.
پنیر پیتزا از چربی اشباع تشکیل شده است مصرف پنیر پیتزا نیز باعث جذب چربی در بدن می‌شود. این ماده غذایی از چربی اشباع تشکیل شده است و مصرف مواد غذایی چربی‌دار باعث بروز بیماری‌های قلبی، عروقی، کبدچرب و اضافه‌وزن در افراد می‌شود. با درنظرگرفتن این موضوع که اکثر فست‌فودها و پیتزاها شور هستند و میزان بالایی نمک دارند و مصرف سرانه نمک در کشور ما باید سه الی پنج گرم باشد، با مصرف پیتزا و فست‌فودها این رقم تا حدود هفت الی ده گرم افزایش می‌یابد و باعث جذب چربی و کالری در بدن می‌شود. مصرف پیتزا و غذاهای مشابه یک یا دو بار در ماه اشکالی ندارد؛ اما اگر بنیه غذایی افراد به‌طور روزانه تغییر و به‌سمت این مواد غذایی سوق پیدا کند، به بیماری‌های غیرواگیر مبتلا می‌شوند.غذاهای خانگی بهترین غذای مصرفی هستند
بهترین و موثرترین غذاهای مصرفی برای جذب پروتئین و ویتامین انواع خورشت، مرغ، ماهی و آش‌ها است که منبع حبوبات و سبزیجات محسوب می‌شوند. در محیط کار یا رستوران از ساندویچ تخم‌مرغ یا هنگام مصرف پیتزا یا فست‌فود برای کاهش کالری، چربی و نمک آن،همراه غذا از سالاد بدون سس که حاوی ویتامین c و آنتی اکسیدان است، مصرف کنید. ورزش نیز برای کاهش وزن موثر است. برای کسانی که به‌صورت روزانه پیتزای کامل مصرف می‌کنند یک‌ساعت ورزش شدید فقط 300 کالری از بدن را می‌سوزاند و دررابطه با کالری‌های دریافتی تاثیری ندارد. مصرف بیش از اندازه پیتزا باعث جذب اسید چرب ترانس در بدن می‌شود که وجود این ماده در روغن و چربی برای سلامتی مضر است و موجب بروز بیماری‌های قلبی، گرفتگی عروق، کبدچرب و سرطان می‌شود.
فست فود
چرا فست فودها بمب کالری هستند؟فست فودخورها بخوانند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا