پزشکی و سلامت

پاسخ سوالات خود در زمينه “کم خونی” را اينجا بخوانيد

اما پاسخ سوالات برخي از کاربران درخصوص “کم خونی” كه توسط پاسخ از: دکتر سید اسد الله موسوی، فوق تخصص خون و آنکولوژی  داده شده است، به شرح ذیل مي باشد:

***لاله:

آیا مصرف قرص آهن در دوران بارداری موجب بیش فعالی نوزاد می‌شود؟ برای درمان کم خونی و جلوگیری از آن استفاده از ظروف فولادی مفید تر است یا باید قرص آهن مصرف کنیم؟

پاسخ از: دکتر سید اسد الله موسوی، فوق تخصص خون و آنکولوژی: در زمان بارداری استفاده از قرص آهن از واجبات است و برای جلوگیری از کم خونی استفاده از ظروف فولادی را موثر نمی‌دانم و قرص آهن مفید است.

***لیلا:

سلام و خسته نباشید، می‌خواستم بدونم من همیشه فشارم 6 تا 8 است، همیشه سرگیجه دارم، دست و پاهایم سرد است، چند ماه پیش آزمایش دادم اما کم خون نبودم. چیزهای شیرین و نمک هم می‌خورم اما بازم سرگیجه دارم جلوی چشمام سیاهی میره، میشه راهنماییم کنید؟ این هم بگم وزنم هم نرماله، با تشکر از شما دکتر عزیز و بهترین خبرگزاری.

پاسخ از: دکتر سید اسد الله موسوی، فوق تخصص خون و آنکولوژی: فشار خون پایین هیچ ربطی به کم خونی ندارد و کسانی که فشار خون پایین دارند، از لحاظ مشکلات قلبی و عروقی باید بررسی شوند.

***ناشناس:

چطوری میشود فهمید کم خونی داریم؟ جواب سوال را برایم ایمیل کنید، اگر لطف کنین.

پاسخ از: دکتر سید اسد الله موسوی، فوق تخصص خون و آنکولوژی: تنها روش تشخیص کم خونی، آزمایش خون ساده است.

***محمود:

با سلام می‌خواستم بدنم من کم خونی ندارم اما دست و پاهام بعضی موقع‌ها کزکز میشن و خواب میرن، دلیلش چیه؟ فشارم هم همیشه پایینه.

پاسخ از: دکتر سید اسد الله موسوی، فوق تخصص خون و آنکولوژی: این شخص در ابتدا باید از نظر بیماری قند و سپس به صورت کامل از لحاظ بیماری‌های داخلی بررسی و مشکل مشخص شود.

***رضا سنگ بستی:

متخصصین محترم داخلی، قلب و عروق، تیروئید، سرطان، با عرض سلام، 55 سال سن دارم، در 25 سال قبل سه بار عمل جراحی شدم، هشتاد سانتی متر از روده‌هام را برداشتند، ده‌ها ترکش در بدنم وجود داره، یک گلوله در کمرم هست، مثانه‌ام کوچک شده، با سه الی چهار مرتبه و روزها حدود 10 بار برای ادرار دستشویی می‌روم و خیلی طول می‌کشد، یبوست دائم دارم، مدت 20 سال قرص‌های اعصاب و روان خوردم که دو سال قطع کردم، هپاتیت B دارم، در طول دو سال اخیر به شدت وزن کم کردم، بسیار ضعیف و لاغر شدم(قد 182، وزن 58 کیلو)، خارش شدید دست و پا و کمر دارم، با کوچکترین فعالیتی آبریزش بینی می‌گیرم، عصر‌ها سردرد می‌گیرم، دائم اضطراب دارم، اعصابم ضعیف است، کم حوصله هستم، با وجود اینکه مدام به پزشک جراح عمومی و اعصاب و روان مراجعه می‌کنم و هرساله آزمایش پی سی آر می‌دهم، می‌گویند هپاتیت واگیر ندارید، اعتیاد مواد مخدر ندارم. لطفا راهنمایی فرمایید. متشکرم.

پاسخ از: دکتر سید اسد الله موسوی، فوق تخصص خون و آنکولوژی: این شخص باید از نظر بیماری‌های داخلی، به صورت کامل بررسی تا علت بیماری مشخص شود.

***مصطفی:

مصرف قرص آهن برای کسانی که شک دارند کم خونی دارند یا نه، مضر است، و یا می‌شود به صورت آزاد از این قرص استفاده نمود؟

پاسخ از: دکتر سید اسد الله موسوی، فوق تخصص خون و آنکولوژیبه صورت آزاد قرص آهن نمی‌توان مصرف کرد، زیرا زیادی آهن در خون و بدن منجر به آسیب به بعضی از اعضا و سیستم‌ها می‌شود، همچنین برای تشخیص کم خونی باید به پزشک مراجعه کنند و هنگامی که به کم خونی شک دارند، بهترین راه کار مراجعه به پزشک و تشخیص و درمان است.

***ناشناس:

سلام لطفا بفرمایید علائم کم خونی چیست؟ علت به وجود آمدنش چیست؟ راه‌های درمانی آن چیست و تقریبا چقدر هزینه دارد؟ در صورت عدم درمان چه عوارضی را به دنبال دارد؟

پاسخ از: دکتر سید اسد الله موسوی، فوق تخصص خون و آنکولوژی: در انواع کم خونی‌ها، ضعف و خستگی وجود دارد و در بعضی موارد، می‌تواند باعث ریزش مو در خانم‌ها و در مواردی که کم خونی شدید باشد، شخص دچار تنگی نفس و تپش قلب و عدم امکان انجام کارهای روزانه می‌شودبرای تشخیص کم خونی و هنگام مواجه شدن با این علائم، بیمار به پزشک مراجعه کند که معمولا این افراد رنگ پریده نیز هستند و اگر کم خونی ناشی از فقر آهن باشد ممکن است کرک روی زبان از بین رفته و دچار التهاب شده باشد و همچنین ناخن‌ها دچار شکنندگی می‌شوند. برای درمان کم خونی فقر آهن، بیمار هزینه زیادی پرداخت نمی‌کند، ولی در بعضی از انواع شدیدتر کم خونی، نیاز به بررسی‌های بیشتر برای درمان مناسب با نوع کم خونی ضروری است و کمی هزینه زیاد می‌شود.

***علی ر:

با سلام، من 22 سال سن دارم و وقتی روی زمین می‌نشینم، بعد از گذشت حدود 10 دقیقه خواب رفتگی شدیدی در پاهام احساس می‌کنم، به خاطر همین مجبورم همیشه روی مبل یا صندلی بنشینم، می‌خواستم بدونم آیا مربوط به کم خونی هست؟

پاسخ از: دکتر سید اسد الله موسوی، فوق تخصص خون و آنکولوژی: خیر کم خونی با علائمی که ذکر شد، بروز می‌کند و علت این که پاها در زمان نشستن روی صندلی خواب می‌رود، ممکن است ناشی از وزن زیاد و در نتیجه فشار به پاها و خواب رفتگی شود.

***مهران:

از باشگاه خبرنگاران به خاطر گزارش‌های جالب و خوب و متنوعشون و همچنین در خط ولایت بودنشون ممنونم. سوال: من معمولا توان انجام فعالیت‌های سنگین رو ندارم، اما 2، 3 سال پیش که فوتبال بازی می‍‌کردم، کمی بهتر بودم. چشم‌هام هم مقدار کمی درد می‌کنه و شالازیون روی یکی از چشم‌هام در اومده. در ضمن فعالیت سنگین هم ندارم. سابقه بیماری خاصی هم ندارم.

پاسخ از: دکتر سید اسد الله موسوی، فوق تخصص خون و آنکولوژی: عدم توانایی در فعالیت‌های شدید ممکن است به علت کم خونی باشد که باید به پزشک مراجعه و علت شالازیون هم عفونت است که برای بررسی بیشتر و تشخیص به پزشک مراجعه شود.

***جواد:

ریزش مو می‌تواند مربوط به کم خونی باشد و اگر جواب بله است، راه درمان آن چگونه است؟

پاسخ از: دکتر سید اسد الله موسوی، فوق تخصص خون و آنکولوژی: بعضی از انواع کم خونی‌ها مثل کم خونی ناشی از فقر آهن می‌تواند باعث ریزش مو شود که برای تشخیص علت باید به پزشک مراجعه شود و اگر کم خونی فقر آهن تشخیص داده شد، پزشک برای مداوا و درمان، قرص‌ نمک‌های آهن تجویز می‌کند.

***نیما اولادی:

سلام آیا روزه گرفتن برای کسی که تالاسمی مینور دارد مشکلی ایجاد نمی‌کند؟

پاسخ از: دکتر سید اسد الله موسوی، فوق تخصص خون و آنکولوژی: خیر، روزه برای تالاسمی مینور مشکلی ندارد.

***فهیمه:

در آزمایش پدرم مشخص شده که مقدار پلاکت‌های خون از حد نرمال پایین تره، آیا کمبود پلاکت با کم خونی متفاوته؟ چه مواد غذایی رو برای درمان توصیه می‌کنید؟ با تشکر از شما به خاطر ارائه مطالب مفید و کاربردی.

پاسخ از: دکتر سید اسد الله موسوی، فوق تخصص خون و آنکولوژی: بله، کمبود پلاکت‌های خونی تفاوت دارد و کم خونی می‌تواند همراه با کمبود پلاکت‌ باشد یا نباشد. همچنین برای افزایش پلاکت مواد غذایی خاص شناسایی نشده است.

***سعید:

پسر من 9 سالشه و مثل خودم تالاسمی مینور داره، لطفا بفرمایید چه کار خاصی و یا داروی خاصی باید استفاده کند.

پاسخ از: دکتر سید اسد الله موسوی، فوق تخصص خون و آنکولوژی: برای تالاسمی مینور، اگر همراه با کم خونی‌های دیگر همراه نباشد، مثل کم خونی فقر آهن، نیاز به هیچ مداوایی نیست. از فرآورده‌هایی مثل سبزیجات سبز که حاوی اسیدفولیک هستند و همچنین قرص اسید فولیک می‌توان استفاده کرد

گروه علمي پزشکي باشگاه خبرنگاران؛

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا