ورزش

ورزش و سلامت مغز

سلامت مغز با ورزش | ورزش کردن باعث ارسال سیگنال‌های شیمیایی به وسیله ماهیچه‌ها شده و برای سلامت مغز مفید است.

  • تحقیقات جدید ثابت کرده که چطور ورزش باعث افزایش فعالیت عصبی در هیپوکامپ می‌شود.
  • هیپوکامپ به ناحیه‌ای از مغز گفته می‌شود که حافظه بلند مدت را ذخیره می‌کند.
  • در مرحله بعدی تحقیق، موضوعاتی از جمله انواع تمرینات موثرتر- هوازی و بی‌هوازی (غیرهوازی) و میزان و مدت زمان مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

نتایج حاصل از تحقیقات حاکی از آن است که ورزش هم برای بدن و هم برای ذهن مفید است.

محققان بر روی چگونگی رشد عصبی در مغز ناشی از سیگنال‌های شیمیایی تولید شده توسط ماهیچه‌ها در هنگام فعالیت بدنی تحقیقاتی انجام داده‌اند.

بخشی از مغز که وظیفه‌ی ذخیره‌سازی حافظه بلند مدت را بر عهده دارد، هیپوکامپ نامیده می‌شود.

این اولین تحقیق در مورد چگونگی تاثیر فعالیت بدنی یا ورزش بر روی مغز می‌باشد.

به گفته‌ی دکتر اندرو نیوبرگ، عصب شناس و مدیر تحقیقات موسسه سلامت یکپارچه مارکوس و پزشک بیمارستان دانشگاه جفرسون: مدت‌هاست که تاثیر ورزش و فعالیت بر سلامت مغز و بهبود خلق و خو و شناخت ثابت شده است. نتایج حاصل از این تحقیق حاکی از آن است که سیگنال‌های شیمیایی که توسط سلول‌های عضلانی به هنگام ورزش ایجاد می‌شود نورون‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

سلامت مغز با ورزش

فعالیت بدنی و هیپوکامپ

به گفته‌ی کی‌یون‌لی، دانشجوی دکترای علوم مکانیک و مهندسی در دانشگاه ایلینویز و نویسنده اصلی این مقاله، «ورزش با تغییر نورون‌های هیپوکامپ در مغز منجر به بهبود سلامت شناختی می‌شود. “تحقیقات در حال نمایش ابعاد جدیدی از تاثیر سیگنال‌های شیمیایی ناشی از انقباض عضلات (هنگام فعالیت بدنی) در شرایط آزمایشگاهی بر روی تسریع بلوغ نورون‌های هیپوکامپ و تقویت تشکیل شبکه‌های عصبی می‌باشد.

این مطالعه به نقش مهم و حیاطی آستروسیت‌ها (سلول‌های تخصصی که نورون‌های مغز را احاطه کرده و از آن پشتیبانی می‌کنند) در تنظیم توسعه شبکه‌های عصبی هیپوکامپ اشاره دارد.

براساس نتایج حاصل از این تحقیق، برای توسعه درمان‌های جدید برای اختلالات عصبی نه فقط به نورون‌ها، بلکه به آستروسیت‌ها نیز باید توجه ویژه‌ای شود.

طبق نتایج حاصل از یک تحقیق در سال 2022، محققان به این نتیجه رسیدند که “فعالیت عصبی بالا به طور غیرعادی” از جمله ویژگی‌های مشترک بیماری آلزایمر است و منجر به زوال شناختی می‌شود.

به گفته لی یافته‌های به دست آمده از تحقیقات جدید ممکن است نتایج مهمی برای درک و درمان اختلالات عصبی، مانند صرع (که ناشی از تحریک بیش از حد نورون‌ها می‌باشد) داشته باشد.

نیوبرگ خاطرنشان کرد که برای تأیید این یافته‌های اولیه به تحقیقات بیشتری نیاز است، اما نتایج این تحقیق جالب است.

به گفته نیوبرگ: «طبق یافته‌های کلی، سلول‌های هیپوکامپ که مرکزی در شبکه‌های مغزی هستند و عملکرد شناختی و حافظه را به عهده دارند، از طریق آستروسیت‌ها تحت تأثیر سلول‌های ماهیچه‌ای (که سلول‌های پشتیبان مهم در مغز هستند) قرار می‌گیرند» این یافته‌های پیچیده در این تحقیق، چگونگی واکنش مغز به ورزش را مشخص می‌کنند.

Exercise and brain health

آینده سلامت مغز چه می‌شود؟

نتایج حاصل از این تحقیقات حاکی از آن است که ورزش و فعالیت بدنی علاوه بر فوایدی که برای سلامت جسمانی دارد، برای سلامتی شناختی نیز مفید است.

نتایج نشان دهنده این است که سیگنال‌های شیمیایی ایجاد شده توسط ماهیچه‌های منقبض با ایجاد مسیر سیگنالینگ، عملکرد شناختی را افزایش داده و توانایی درمان اختلالات عصبی را خواهد داشت.

بعلاوه، به گفته لی: «یافته‌ها نشان دهنده نتایج مهمی برای توسعه رویکردهای جدید به منظور تقویت سلامت شناختی و درمان اختلالات عصبی می‌باشند». این تحقیق با شناسایی نقش حیاتی آستروسیت‌ها در تأثیر ورزش بر نورون‌های هیپوکامپ، حاکی از آن است که در تحقیقات آینده باید تعامل بین عضلات، آستروسیت‌ها و نورون‌ها در نظر گرفته شود.

سخن پایانی

طبق نتایج حاصل از تحقیقات اخیر، ورزش باعث تقویت بخش‌هایی از مغز از جمله فعالیت عصبی در هیپوکامپ می‌شود.

نتایج این تحقیق حاکی از آن است که سیگنال‌های شیمیایی که در نتیجه انقباض ماهیچه‌ها هنگام ورزش ایجاد می‌شوند باعث ایجاد یک مسیر سیگنالینگ می‌شوند که منجر به بهبود عملکرد مغز شده و برای درمان بیماری‌های عصبی مفید است

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا