سلامت و تندرستی

مدل سفارش قهوه خود را تغییر دهید

مقدار صحیح و مجاز مصرف قهوه و کافئین روزانه (مضرات نوشیدن زیاد قهوه)

متاسفانه بسیاری از مردم درک دقیق مصرف کافئین روزانه خود را ندارند در حالی که راهنمایی های سازمان غذا و دارو می گوید که تا 400 میلی گرم کافئین در روز معادل حدود چهار فنجان 8 اونس قهوه خانگی بعید است اثرات منفی خطرناکی روی بزرگسالان سالم داشته باشد. (توصیه برای افراد باردار میزان کمتری است.) اما حتی مصرف نیمی از این مقدار 200 میلی گرم یا بیشتر باعث افزایش اضطراب در میان افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی و سایر افراد حساس به کافئین می شود.

برخی از افراد ممکن است بیش از آنچه که تصور می کنند کافئین مصرف کنند. دوزهای پایین کافئین معمولاً اضطراب ایجاد نمی کند و دوزهای بسیار زیاد احتمالاً هر فرد را دچار اضطراب می کند. به طور کلی برای ایجاد اضطراب در کسی که معمولاً مضطرب نیست در مقایسه با فردی که مستعد اضطراب است ، دوز بیشتری کافئین مصرف می شود.

مضرات نوشیدن قهوه زیاد
مقدار مجاز مصرف قهوه و کافئین / مضرات نوشیدن زیاد قهوه

یک وعده قهوه می تواند از 50 میلی گرم تا 500 میلی گرم کافئین داشته باشد.

یک وعده قهوه بسته به نوع دانه های قهوه، اندازه وعده و روش دم کردن، می تواند از 50 میلی گرم تا 500 میلی گرم کافئین داشته باشد. به عنوان مثال یک قهوه استارباکس تهویه Pike Place Roast حاوی 410 میلی گرم کافئین بزرگ است.

و البته، قهوه تنها منبع کافئین نیست. نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا، چای، شکلات و داروهای خاص مانند Excedrin Migraine را در نظر بگیرید.

چگونه تشخیص دهیم که کافئین اضطراب شما را افزایش می دهد یا خیر

مطمئن نیستید که آیا عادت قهوه شما بر میزان اضطراب شما تأثیر می گذارد؟ برای پیگیری مصرف کافئین و علائم اضطراب خود یک دفترچه یادداشت داشته باشید. سپس ببینید آیا الگویی مشخص از اضطراب پدید آمده است یا خیر.

به عنوان مثال، در روزی که احساس اضطراب خاصی داشتند یا مشکل بیشتری در خوابیدن داشتند، آیا همان روز یک فنجان قهوه اضافی خورده اید؟ همچنین می توانید بگویید که آیا الگوی مصرف کافئین به علائم اضطراب مربوط می شود، از جمله اینکه آیا خوردن دو فنجان یکی پس از دیگری، منجر به اضطراب  می شود یا نه. مصرف کافئین در اواخر روز مسلما مصادف است با مشکل بیشتری در خوابیدن.

چگونه می توان میزان کافئین را کاهش داد

اگر می خواهید علائم ترک کافئین را به حداقل برسانید، مصرف خود را به تدریج کاهش واین کار را به تدریج انجام دهید.

متخصصان توصیه می کنند در طی دو تا سه هفته میزان مصرف خود را به آرامی کاهش دهید. در ابتدا ممکن است با علائم ناخوشایند ترک مانند سردرد ، خستگی و اختلالات خلقی روبرو می شوید.علائم ترک کافئین ممکن است ناخوشایند باشد اما معمولاً در هفته اول قطع متوقف می شود.

مدل سفارش قهوه خود را تغییر دهید

برخی ممکن است تعجب کنند که می دانند یک فنجان اسپرسو در مقایسه با یک فنجان قهوه معمولی کافئین کمتری دارد.

یک لیوان اسپرسو 1.5 اونسی فقط حاوی 75 تا 90 میلی گرم کافئین در مقایسه با یک فنجان قهوه ساده است که ممکن است حاوی 200 تا 300 میلی گرم کافئین باشد.

اگر چای دوست دارید ، خوشحال خواهید شد بدانید که حتی انواع کافئین دار – مانند چای سبز یا چای سیاه – در هر وعده کافئین کمتری از قهوه دم کرده دارند.در یک فنجان 8 اونسی ، چای سبز حدود 25 میلی گرم کافئین و هرلیوان چای سیاه حدود 50 میلی گرم کافئین دارد. اما باز هم ، محتوای کافئین می تواند بر اساس زمان تولید ، دما و سایر عوامل متفاوت باشد.

به سراغ چای گیاهی بروید

چای های گیاهی مانند بابونه، نعناع و زنجبیل  به طور طبیعی فاقد کافئین هستند ومی توانند کمتر از قهوه کافئین دار و بدون کافئین شما را در معرض کافئین قرار دهد.

بیشتر بخوانید : دانستنی های سلامت و تندرستی در زندگی سالم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا