مشاوره زناشویی

مردان از خودراضی

«زلاتان ابراهیموویچ» در سال های اخیر علاوه بر توانایی های خیره کننده اش در زمین های فوتبال به خاطر مصاحبه ها و رفتار خاص اش در بیرون زمین نیز شناخته می شود. یک مورد از این رفتارهای ویژه و منحصر به فرد مهاجم سوئدی با همسرش که از سوی رسانه های انگلیسی منتشر شده، قابل بررسی به نظر می رسد.  «زلاتان» در پاسخ به خبرنگاری که از او پرسید برای جشن تولد همسرش چه هدیه ای در نظر گرفته، با غروری خاص گفته بود: «هیچ چیز. او همین حالا هم زلاتان را دارد.» ظاهرا  چند سال پیش هم او عکسی امضا شده از خودش را به عنوان هدیه تولد به همسرش تقدیم کرده است! در ادامه از دلایل این نگرش «زلاتان» و افرادی شبیه او و روان شناسی چنین شخصیت هایی برای تان خواهیم گفت.

مرد از خودراضی

در رابطه عاطفی صدای تو را نمی شنود؟ با بی ارزش کردن تو احساس ارزشمندی می کند؟ حتی از دادن یک هدیه کوچک هم دریغ می کند؟ رفته رفته دلسرد می شوی اما او سهم خود را در تخریب رابطه مشترک تان نمی بیند؟ بله! زندگی با یک خودشیفته آسیب رسان همیشه بالا و پایین هایی دارد که می تواند عنصر غیر منتظره بودن را به عشق و احساس یک زن وارد کند، چیزی شبیه یک ضربه عاطفی مهلک.

طلاق عاطفی

شاید عجیب باشد وقتی می بینید مرد خودشیفته شما بعضا چهره ای سرشناس و  محبوب دیگران است اما نزدیک ترین افراد زندگی اش، حال خوبی با او ندارند. «زلاتان» یکی از گلزن ترین بازیکنان تاریخ فوتبال جهان، چنین شخصیت خاصی دارد و یکی دیگر از این ویژگی های خاص او، خودخواه بودن عجیب و غریب اوست. او حتی در مواجهه با نزدیکان و خانواده اش این خودخواه بودن را نشان می دهد و خودش را برتر از همسرش می داند. درباره این رفتارهای او که عکس اش را به همسرش هدیه داده و یک سال هم گفته« حضورم بهترین هدیه برای تولد اوست»، باید بدانید که یک اصل مهم در روان شناسی شخصیت می گوید: «هر زمان برچسب بهترین یا کافی است را بر خود بزنیم، همان لحظه سیر نزولی نمودار رشد شخصیت ما آغاز می شود». در همین زمینه شاهد موارد زیادی بوده ایم که این خودشیفتگی و خودخواهی در شخصیت یکی از زوجین رابطه آن زوج را به مرز طلاق عاطفی یا طلاق رسمی کشانده است.

نسخه های وطنی شوهران زلاتانی!

مردها در طول زندگی خود پیغام های ذهنی، عرفی و اجتماعی بسیاری دریافت می کنند، درباره این که بیان احساس برای مرد جایز نیست. برای بسیاری از مردان بیان احساس، نه تنها رفتاری به دور از مردانگی محسوب می شود بلکه یک رفتار ضعیف زنانه تلقی می شود! عده ای از مردان هم معتقدند اگر می خواهی یک زن را همیشه در زندگی ات داشته باشی، باید زجرش دهی، باید زندگی اش را سخت کنی تا به خاطر یک لبخندت بال دربیاورد و قدر کوچک ترین قدم هایی را که به سمتش برمی داری، بداند.

می گویند اگر زن ها را به رابطه های احساسی، امن و برابر وارد کنی، قَدرت را نمی دانند، متوقع می شوند، لطفی که به آن ها می کنی نه تنها به چشم شان نمی آید بلکه رفته رفته به وظیفه ات تبدیل می شود و در نهایت هم رهایت می کنند. پس همین که سایه ات بر سرش و اسم ات در شناسنامه اش است، باید از تو سپاس گزاری کند. در نتیجه از نظر چنین مردهایی، توجه به علاقه مندی یک زن نظیر «هدیه دادن» به مناسبت سالگرد ازدواج و تولد، فقط یک جور خاله زنکی زنانه است که نباید توسط مردها جدی گرفته شود.

آن ها ابراز احساسات به زن را نوعی ضعف می دانند و برای نادیده گرفتن خواسته های همسرشان از عباراتی نظیر این جملات استفاده می کنند که شاید تا به حال، آن ها را شنیده باشید: «همین که خانمم شب ها می تواند صدای خرخر شوهرش را بشنود و مطمئن باشد که سایه سرش زنده است»، «همین که لباس هایش تنگ می شود و این نشان می دهد که  شوهرش یخچال خانه را پر کرده و غذای کافی برایش فراهم کرده است»، «همین که این همه شستنی و اتو کردنی دارد پس لباس کافی برای پوشیدن دارد» و … باید روزی هزار بار ممنون من باشد و آرزوی طول عمر برای من(شوهرش) بکند! همه این ها در حالی است که تحقیقات متعدد روان شناسان نشان می دهد یک مرد کامروا، موفق و با اعتماد به نفس، هیچ نیازی به تحقیر همسرش با چنین رویکردهایی ندارد.

مشکلات مردان از خودراضی

همه مردها دوست دارند همسرشان زنی شاد، سرشار از حس رضایتمندی، اعتماد به نفس و نشاط درونی باشد و از زن های افسرده، نالان، وابسته، ضعیف و عصبی به شدت  فاصله می گیرند. از طرفی زن ها به دلیل روح لطیف و حساس شان، نیازمند تعریف و تمجید هستند و مردها می توانند با تقدیم هدیه های کوچک و بزرگ در مناسبت های مختلف یا حتی بی مناسبت و به شکل غافلگیرانه به این نیاز زن پاسخ مثبت و شایسته بدهند.

در این حالت، زن احساس محبوبیت می کند و با نشاط و سرزنده می شود اما بسیاری از مردها با کناره گیری عاطفی و احساسی از همسر، توجه نکردن به هیجانات و خواسته های کوچک او که به راحتی برآورده می شود، قوی ترین، با اعتماد به نفس ترین و خوش اخلاق ترین زن ها را به زنی عصبی، مضطرب، افسرده، زودرنج و بی حوصله تبدیل می کنند؛ چراکه در این حالت زن احساس می کند شوهرش برای او ارزشی قائل نیست و دوستش ندارد. به همین دلیل است که می گویند عده ای از مردها در نوعی بی خبری همیشگی به سر می برند. آن ها هرگز نمی دانند که همه این اتفاقات از خودشان آغاز می شود.

 وقتی به همسرمان، توجهی در خور و شایسته نمی کنیم افسردگی آن زن دامنگیر زندگی خودمان می شود.

تغییر نگرش در هدیه دادن

زن ها به طور فطری علاقه شدیدی به هدیه گرفتن دارند! در روان شناسی نیز بخشی وجود دارد به نام «کارهای کوچک بزرگ» یعنی چه بسا انسان حرکتی را کوچک می شمارد در حالی که از نظر معنا و واقعیت بسیار بزرگ به چشم می آید. به طور مثال، همین تکنیک هدیه دادن که امثال «زلاتان» با غرور مردانه کاذب شان این هنرمندی را در آقایان زیر سوال برده اند.

 نیاز نیست که هدیه بزرگ باشد، یا حتما آن را خریده باشید، گاهی یک نوشته چند خطی از ابراز محبت می تواند همسرتان را خوشحال و غافلگیر کند. از علاقه به همسرتان بنویسید. گاهی یک آغوش و یک بوسه پس از رسیدن زن و شوهر به هم در روز حتی بدون بهانه و مقدمه بهترین هدیه است.

در پایان جالب است بدانید تحقیقات نشان داده که هدیه دادن مردان به همسران شان به مراتب بیش از هدیه گرفتن شادی می آفریند و وقتی این عمل به عادتی در زندگی تبدیل شود، مسلما می تواند جلوی افسردگی خود آقایان را هم بگیرد.

ملیحه شهرستانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا