روانشناسی

مراقبه تمرکز را بالا می‌برد

مدیتیشن درمان دردهای ذهنی است

فواید جسمی، روحی و عاطفی مدیتیشن طی سالهای اخیر به‌ طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته است. درحالی‌که هنوز چیزهای زیادی برای کشف پتانسیل‌های آن وجود ندارد، ثابت‌ شده است که این روش ابزاری مؤثر است که می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی ما کمک کند. کاهش استرس، بهبود توجه افزایش خودآگاهی و موارد دیگر. همچنین مراقبه تمرکز را بالا می‌برد.

دکتر النا تورونی، روانشناس درمانگاه روانشناسی چلسی درباره فواید مراقبه می گوید:

5 مزیت علمی مدیتیشن

تحقیقات در مورد فواید مدیتیشن تاکنون نوید بخش بوده است، با مطالعات بالینی نتایجی از قبیل حافظه بهبود یافته، هوش هیجانی بیشتر، افزایش خلاقیت، مدیریت بهتر استرس، بهبود مهارت گوش دادن و افزایش تمرکز حاصل شده است.

نه تنها یک تمرین منظم مراقبه به ما کمک می کند تا به‌ عنوان افراد سالم‌تر، شادتر و آگاه‌تر زندگی کنیم، بلکه ازنظر بهره‌وری، روابط و توانایی ارتباط و پشتیبانی سایر افراد نیز سودمند است و چه کسی این را نمی‌خواهد؟

همان‌ طور که فواید مراقبه نشان می‌دهد، تقویت یک تمرین منظم چیزی کم از تغییر زندگی نخواهد بود و از همه بهتر، در دسترس همه و کاملاً رایگان است.

مدیتیشن درمان دردهای ذهنی
مدیتیشن درمان دردهای ذهنی

در اینجا، ما از طریق علم، درباره مزیت‌ های اثبات‌ شده مراقبه صحبت می‌کنیم:

استرس را کاهش می‌دهد

هنگامی‌که استرس وارد می‌شود، بدن شما هورمون‌های استرس مانند آدرنالین و کورتیزول را آزاد می کند و باعث ایجاد آبشار اثرات فیزیولوژیکی می‌شود.

استرس مزمن می‌تواند تأثیر فاجعه‌ آمیزی بر سلامتی شما داشته باشد و باعث اختلال در خواب، فشارخون بالا و اختلال در غلظت آن شود. تمرین مدیتیشن با ایجاد واکنش آرامش بدن باعث می‌شود بدن برخلاف روشی که استرس انجام می‌دهد، عمل کند. طبق تحقیقات، یک عمل کوتاه مدیتیشن ذهن آگاهی فقط 25 دقیقه برای سه روز متوالی برای کاهش استرس کافی است.

اضطراب را کنترل می کند

مدیتیشن نوعی قدرتمند از مدیریت اضطراب است که با آرام کردن ذهن و کاهش تنش در بدن شما کمک می کند. در یک مطالعه از 89 بیمار مبتلا به اختلال اضطراب عمومی که با نگرانی مزمن و بیش‌ از حد انجام شد افرادی که یک دوره مراقبه ذهن آگاهی را گذرانده بودند، هورمون استرس و واکنش‌های التهابی به‌شدت کاهش‌ یافته را در وضعیت استرس‌زا در بدن خودمشان دادند. در همین حال، بیمارانی که دوره مدیریت استرس بدون مراقبه را پشت سر گذاشتند، پاسخ‌های بدتر را ثبت کردنتصور خودتان از خودتان را بهبود می‌بخشید

مدیتیشن با تقویت اعتماد به‌ نفس شما می‌تواند به‌ سلامت عاطفی بهتری منجر شود. در یک مطالعه فعالیت مغزی شرکت‌ کنندگان که از اسکنر MRI استفاده می‌کنند قبل و بعد از گذراندن یک دوره مراقبه دو ماهه مشاهده شد.

شرکت‌کنندگان نشان دادند که افزایش عزت‌ نفس، افزایش مثبت و کاهش خود تأییدی منفی، افزایش فعالیت در یک شبکه مغزی مربوط به تنظیم توجه و کاهش فعالیت در دستگاه‌های مغزی مربوط به تصویر فرد از خودش است.

خودآگاهی را تقویت می کند

مراقبه می‌تواند به شما کمک کند درک بیشتری از خود و چگونگی ارتباط با اطرافیان داشته باشید. طبق این تحقیقات، این خودآگاهی آگاهانه به شما امکان می‌دهد الگوهای فکری خود را شکست دهید و با کاهش فعال شدن نواحی مغز مرتبط با نشخوار فکری همراه است.

طول توجه شما را طولانی‌تر می کند

مراقبه باعث افزایش توجه و تمرکز شما می‌شود و لازم نیست ساعت‌ها تمرین کنید تا از اثرات آن لذت ببرید. محققان دانشگاه پنسیلوانیا گزارش دادند که دوره‌ای اندک از مراقبه روزانه باعث افزایش عملکرد و توانایی توجه می‌شود، حتی برای افراد جدید در این عمل. طبق یک بررسی، مراقبه حتی ممکن است الگوهای مغز را معکوس کند که منجر به سرگردان شدن ذهن و توجه ناچیز می‌شوند.

بیشتر بخوانید : مراقبه حال شما را خوب می‌کند

زندگی سالم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا