روانشناسی

وقتی نمی دانی بگو نمی‌دانم ، وقتی نمی خواهی بگو نه

قدرت نه گفتن و نمی دانم

هیچ وقت از گفتن نمی‌ دانم خجالت نکشید و از آن استفاده کنید و یا وقتی قادر به گفتن نه نیستید بگو نه تا مجبور نباشید برای چیز اشتباهی توضیح بدهید و کاری که دوست ندارید را انجام دهید. در این مطلب می خواهیم در خصوص قدرت نه گفتن و نمی دانم و یا بهتر بگوییم تقویت مهارت نه گفتن و اینکه چگونه بگوییم نه صحبت کنیم.

راضی نگه داشتن تمام آدمها غیر ممکن است باید گاهی با نهایت صداقت و صراحت و شجاعت کلمه “نه” را بکار ببریم تا خود ما آسیب نبینیم . دادن پاسخ نه برای کارفرمایان و مدیران نیز بسیار مهم است تا آنها بتوانند بدون آسیب رساندن به روابط کاری فعلی یا موقعیت آینده در شغلشان موفق شوند . در ادامه این بخش از نمناک به روش مهارت نه گفتن قبل از آسیب خوردن می پردازیم.

چگونه بگوییم نه ؟

کمک کردن به دیگران در صورتی خوب است که به کارها و برنامه های خود، پیش و بیش از کمک به دیگران توجه کنیم . امور شخصی ومراقبت از خود بهترین بهانه برای نه گفتن میتواند باشد. تصور کنید که از شما درخواستی برای حل یک مشکل در مدت زمانی کوتاه می شود ، در این اوقات انجام این درخواست ها دو تا سه ساعت از وقت شما را اشغال می کنند. در چنین وضعیتی شما متوجه عقب افتادن بسیاری از امور روزانه تان می شوید ، در حالی که با یک «نه» ساده کمک به حل مشکل را به زمانی دیگر موکول کنید.

کارآفرینانی که در صورت نداشتن وقت کافی برای انجام کارهایی خود به درخواست های جدید پاسخ مثبت می دهند به سلامتی، اعتبار و کارایی خود آسیب وارد می کنند زیرا قادر به انجام تمام وظایفشان نیستند هر چند این پاسخ مثبت بر گرفته از خوش بینی ذاتی شان باشد.

قدرت نه گفتن و نمی دانم چگونه بگوییم نه
قدرت نه گفتن و نمی دانم چگونه بگوییم نه

نمی‌ دانم !

مطالعات نشان داده افرادی که به‌جا و به درستی از « نمی‌ دانم » استفاده می‌کنند، فراشناخت قوی‌تری دارند. چرا که آن‌ها به درستی تشخیص می‌دهند دامنه آگاهی‌شان از موضوعات مختلف تا کجاست.

برای ما به کار بردن واژه نه و  نمی‌دانم  کار آسانی نیست. گاهی از اعلام این‌که از مسئله‌ای اطلاع نداریم، خجالت می‌کشیم و گاهی فکر می‌کنیم اگر بگوییم جواب سوالی را نمی‌دانیم، اعتبارمان زیر سوال می‌رود.

اگر بدانیم همین چند جواب کوتاه و اعلام بی‌اطلاعی از موضوعی در طولانی مدت چه قدر فایده برایمان دارد، شاید دفعه بعد راحت‌تر بگوییم نمی‌دانم. در ادامه به تعدادی از این فواید اشاره خواهد شد تا این بار بعد از شنیدن سوالی که جوابش را نمی‌دانیم، با خیال آسوده‌تری به طرف مقابل‌مان بگوییم: نه یا  نمی‌دانم .در ادامه بعضی از فواید نه گفتن را می خوانید.

به همه سوالات جواب میدهم !

وقتی تلاش می‌کنیم به همه سوالات دیگران جوابی بدهیم، در عمل تعدادی از پاسخ‌هایمان اشتباه خواهد بود و این مسئله اعتبار ما را کاهش می‌دهد. پس به جای پاسخ غلط دادن، ازکلمه «نمی‌دانم» استفاده کنید و مطمئن باشید به این ترتیب اعتبار بیشتری نزد دیگران کسب خواهید کرد.

هروقت ما به جای گفتن نمی‌دانم، چیزی اشتباه را بیان می‌کنیم، در طول زمان و با تکرار چند باره آن ، کم‌کم خودمان آن را باور خواهیم کرد. شاید به نظر شما عجیب باشد، اما این اتفاق حتی می‌تواند در زمینه مسائل علمی نیز بیفتد.

باورش سخت است، اما این اتفاق می‌افتد و باید جلوی آن، گرفته شود.

زمانی که شما ندانستن موضوعی را به زبان بیاورید، در مقایسه با وقتی که تنها در ذهن خودتان، می‌دانید از مسئله‌ای اطلاع ندارید، تفاوت زیادی وجود دارد. به زبان آوردن این‌که از موضوعی اطلاع نداریم، انگیزه بیشتری به ما برای کسب اطلاعات در آن حوزه می‌دهد.

نکته مهم دیگر این است که بررسی‌ها نشان می‌دهد با تقویت فراشناخت و آگاهی از حدود دانش شخصی‌مان، اعتماد به نفس بالاتری را تجربه می‌کنیم. چرا که می‌دانیم تا کجا می‌توانیم بر دانش شخصی‌مان تکیه کنیم و از کجا به بعد به کمک گرفتن  نیاز داریم.

مجله اینترنتی زندگی سالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا