آشپزی و آشپزخانه

غذاي مانده را در ظرف مدور نگهداري کنيد

ظرفدر اين بحث توصيه مي‌شود به‌اندازه‌اي غذا درست کنيم که چيزي از آن اضافه نيايد تا نگران نگهداري و سلامت آن باشيم اما اگر مقداري از غذاهاي پخته‌شده اضافه بيايد، بايد اين 6 نکته را درباره آنها رعايت کنيم تا سلامت غذاها و خودمان به‌خطر نيفتد:

 1. غذاهاي اضافي را بلافاصله پس از صرف ناهار يا شام، از روي ميز جمع‌آوري کنيد و آنها را هرچه سريع‌تر داخل يخچال بگذاريد.

2. غذاي مانده بايد داخل ظرف‌هاي مدور بدون زاويه و کوچک نگهداري شود تا امکان سرد کردن سريع آن وجود داشته باشد. ظرف‌هايي که شکلي جز دايره‌اي دارند، نمي‌توانند سرما را به‌طور يکنواخت به تمام سطح غذا برسانند و در نتيجه، شرايط ايجاد فساد غذايي را فراهم مي‌کنند. بزرگ بودن ظرف‌ها هم باعث مي‌شود سرما با سرعت مطلوب و مورد نظر ما به مرکز غذا نرسد و امکان ايجاد فساد از مرکز غذا به‌وسيله عوامل آلوده‌کننده به‌وجود بيايد.

3. تشخيص فساد غذاهاي مانده، فقط از روي تغيير رنگ و بوي آنها ممکن نيست. يعني امکان دارد غذايي به دليل ترشح سموم ميکروبي، فاسد شود و اين فساد هم قابل‌مشاهده نباشد. به‌همين دليل براي پيشگيري از ابتلا به مسموميت در اثر اين نوع فسادها، تاکيد بر نگهداري غذاهاي اضافي در ظرف‌هاي کوچک و مدور، داخل يخچال را داريم.

4. غذاهاي مانده بايد فقط يک‌بار گرم و مصرف شوند بنابراين براي وعده بعدي، به اندازه نيازتان غذا را گرم کنيد تا مجبور به دور ريختن باقيمانده آن نشويد.

5. غذاهاي مانده را حتما داخل ظرف‌هاي دردار نگهداري کنيد تا در معرض بوهاي مختلف يا آلودگي‌هاي احتمالي محيطي قرار نگيرند.

6. غذاهاي اضافي که قرار است دوباره مصرف بشوند بايد گرماي لازم تا حدود 75 درجه سانتي‌گراد ببينند و تمام سطح غذا کامل گرم شود تا آلودگي‌هاي احتمالي موجود در آنها کاملا از بين برود.

منبع:سلامت ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا