پزشکی و سلامت

عوارض فلوکسیتین(Fluoxetine فلوکستین)چیست؟

عوارض فلوکسیتین(Fluoxetine فلوکستین) چیست؟

فلوکستین(نام دیگر :پروزاک) دارویی است ضدافسردگی که باز جذب سروتونین یا همان SSRI را کنترل میکند. اگر در بدن سروتونین کاهش یابد فرد دچار  خواب‌آلودگی،افسردگی، عدم تعادل روانی،نگرانی و… میشود. به همین دلیل مصرف فلوکستین باعث بهبود نشانه های اضطراب و افسردگی میشود. این داروی ضدافسردگی به صورت کپسولهای ده میلی گرمی و بیست میلی گرمی تجویز میشوند و پزشکان اصولا در درمان وسواس،افسردگی و اضطراب برای بیمار تجویز میکنند. کپسول فلوکستین برای درمان اختلالات دیگری مثل نگرانی شدید، اختلالات خواب ،سندروم پیش از قاعدگی ،درمان مشکلات جنسی ،ترس های ناگهانی ، پراشتهایی عصبی و… هم کاربرد دارد.

همه چیز درباره داروی فلوکستین /تداخل دارویی فلوکستین

فلوکسیتین اثرات مخرب زیادی روی فرد استفاده کننده میگذارد. این داروی اعصاب میتواند منجر به ایجاد حالت های عصبی زیادی بشود ضمن اینکه زمینه شادی فرد را هم فراهم نمیکند. علاوه بر این در اثر مصرف فلوکسیتین مشکلات گوارشی زیادی برای فرد به وجود می آید.

فلوکسیتین از جمله پر صداترین داروی مربوط به دهه 1980 میباشد. امروزه افراد زیادی از این دارو به مقدار زیادی استفاده میکنند و همواره این دارو را در کیفشان با خود دارند. داروی فلوکسیتین به عنوان یک داروی معجزه آسا در ذهن مردم است. برای همین ما طی صحبتی که با دکتر نجفی‌پور داشتیم .مضرات داروی فلوکستین (داروی اعصاب) را در زیر شرح دادیم.

تداخل دارویی فلوکستین با کدام داروهاست؟

isocarboxazid (Marplan)

selegiline (Eldepryl, Emsam)

monoamine oxidase inhibitor

thioridazine (Mellaril)

pimozide (Orap)

tranylcypromine (Parnate)

phenelzine (Nardil)

rasagiline (Azilect)

آیا فلوکسیتین شادی بخش و نشاط آور میباشد؟ آیا استفاده از فلوکسیتین آرامش را به دنبال دارد؟

این دارو سروتونین را جذب میکند و کنترل کننده است. کمبود ماده سروتونین در بدن تعادل روانی را بر هم میزند، منجر به افسردگی فرد میشود، فرد را دچار نگرانی و خواب آلودگی میکند. به گفته سازمان غذا و داروی ایالات متحده فقط برای افسردگی فلوکستین باید مصرف شود. باید دقت کرد اگر فردی افسردگی خفیف یا افسردگی متوسط دارد به دنبال راه کم خطرتر و بهتری باشیم و دارو تا حد ممکن استفاده نشود. در این حالت میتوان به روان درمانی و .. روی آورد.

عوارض داروی فلوکستین چیست؟

یبوست،سوءهاضمه،استفراغ و تهوع،دل‌ درد و اسهال از عوارض مصرف قرص فلوکسیتین است که در مصرف کنندگان بیشتر از سایر عوارض دیده شده است. در مواردی هم بی قراری ، دانه های قرمز روی پوست و .. مشاهده شده است. بی قراری به صورت بی خوابی یا خواب آلودگی،  تعریق،تپش قلب و لرزش دست میتواند خودش را نشان دهد.

معمولا با مصرف فلوکستین، عوارض گوارشی ،بیشتر از سایر عوارض ممکن است دیده شود. گاهی عوارضی مثل دانه‌های قرمز پوستی، بیقراری و… هم دیده شود. گاهی هم ممکن است عارضه بیقراری به شکل لرزش دست،خواب‌آلودگی یا بالعکس بیخوابی ، تعریق و… بروز پیدا کند که در حقیقت همان بیقراری محسوب می‌شود.

ممکن است استفاده از این داروی اعصاب میل فرد به خودکشی را افزایش دهد. در بروشور داخل فلوکستین،از طرف سازمان دارو و غذایی آمریکا  هشدار داده شده است. البته خوردن این دارو تنها باعث میشود فرد به افکار خودکشی بیشتر روی بیاورد نه اینکه دست به اقدام بزند. فرد به فکر خودکشی می افتد اما ممکن است اصلا خود کشی نکند.
مصرف این داروی ضدافسردگی باید تحت امر پزشک باشد. این دارو نشاط آور نیست. فلوکسیتین باعث درمان مشکلات جنسی نمیشود. حتی ممکن است با مصرف این دارو دچار کاهش میل جنسی شوید. شاید هم مصرف آن  به عنوان یک عارضه جانبی منجر به تاخیر در ارگاسم شود.

کاهش وزن از عوارض دیگر مصرف فلوکسیتین است. البته عوارض دارو برای افراد مختلف متفاوت است و احتمال دارد تنها در یک نفر اتفاق بیفتد. نمیتوان گفت همه افراد مصرف کننده دچار عوارض میشوند. یکی از نشانه های افسردگی نداشتن اشتهاست که برخی با مصرف فلوکسیتین و برطرف کردن افسردگیشان اشتها پیدا میکنند و احتمال دارد به اضافه وزن هم مبتلا شوند.

مردم نباید به شایعات در مورد این داروی ضد افسردگی گوش دهند و حتما باید این دارو را تحت نظر پزشک استفاده کنند. مخصوصا خانم ها نباید برای رسیدن به شادی و آرامش سرخود این دارو را مصرف کنند.

عوارض فلوکسیتین(Fluoxetine فلوکستین)چیست؟

‫3 دیدگاه ها

  1. نویسنده یا تهیه کننده این مطلب هیچ اطلاعی از افسردگی و این مسائل انگار ندارد. دکتری که مصاحبه کرده فقط در مورد مضرات صحبت کرده و یا بقیه حرفاش حذف شده و یا سوالی در موردشون نشده. خوب فرض کنیم همه حرفایی که نوشته شده درسته. اون کسی که افسردگی داره مشکلات روانی داره وسوای های فکری داره و… باید چیکار کنه؟ اون حق نداره با کمک دارو هم که شده بتونه مثل شما زندگی کنه؟ چون خودتون تجربه مشکلات عصبی و افسردگی ندارید نمیتونید اینو درک کنید ممکنه یکی واقعا نیاز داشته باشه که یه سری مضرات و عواقب و عوارض رو بپذیره که از مشکلات بزرگتری رهایی پیدا کنه؟

  2. در مورد نظر اخیر باید بگم این نوشته نگفته این دارو کلا مضره بلکه گفته با نظر پزشک مصرف بشه ولی در کل فکرم می کنم داروی خوبیه ولی هر دارویی عوارضی داره مخصوصا وقتی سرخود مصرف بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا