آرایش و زیبایی

شیوع بیماری پوستی در استخرها جدی است

سلامت نیوز: شنا شاید یکی از لذت‌بخش‌ترین ورزش‌های فصل گرم سال باشد اما خیلی‌ها عطای این ورزش مفرح را به لقایش می‌بخشند چرا که آلودگی‌ها و عفونت‌های ناشی از این ورزش می‌تواند اثرات بدی روی بدن انسان داشته باشد و منجر به بروز بیماری‌های مزمن پوستی یا عفونت‌های شدید و خفیف شود.

این موضوع گرچه عمومیت ندارد و هر استخر رفتنی موجب بروز بیماری نمی‌شود اما بعضا شاهد هستیم بیماری‌های پوستی و خصوصا قارچ‌ها به دلیل استفاده از مکان‌های عمومی مثل استخرها یا توالت‌های عمومی خوابگاه‌ها و… شیوع و بروز پیدا می‌کنند.

علویانی، متخصص پوست و مو، استخرها را تنها عامل بروز بیماری‌های پوستی نمی‌داند و در این‌باره به فرهیختگان می‌گوید: نمی‌توان منکر شیوع این بیماری‌ها در استخرها به‌ویژه هنگام تابستان شد. البته این اتفاق هم به دلیل نبود نظارت‌های بهداشتی کافی بر استخرهای عمومی می‌افتد و متاسفانه هرساله تعداد زیادی از افراد با این مشکل دست به گریبان می‌شوند، اما این مساله هیچ‌گاه باعث نشده تا نظارت‌های بهداشتی جدی‌تر گرفته شوند؛ این در حالی است که برخی از استخرهای خصوصی خودشان مراتب نظارتی قوی‌تری را اجرا می‌کنند. مثلا برخی از آنها برای استفاده از استخر گواهی سلامت می‌خواهند. این موضوع قطعا در کاهش سرایت عفونت از طریق آب تاثیر بسزایی دارد. البته همین مورد سبب بالارفتن هزینه استفاده از استخر خواهد شد.

این متخصص پوست و مو با بیان اینکه شیوع این بیماری از طریق آب در استخرهای سرپوشیده بیشتر است، می‌گوید: تابش آفتاب در استخرهای سرباز عفونت را در آب کاهش می‌دهد. اما این موضوع چیزی از مسئولیت وزارت بهداشت و مسئولان استخر برای انجام تمام موارد به‌منظور تمیزی محیط استخر کم نمی‌کند. سوزش، خارش و خشکی پوست از بیماری‌های شایع پوستی شناگران محسوب می‌شود که دلیل اصلی آن کلر و آلودگی آب است. علویانی با ابراز بی‌اطلاعی از استفاده از وایتکس در آب استخرها به جای کلر می‌گوید: از آنجایی که قیمت کلر بالاست، متاسفانه شاهد هستیم در برخی موارد برای ضدعفونی کردن آب‌های مختلف از وایتکس استفاده می‌شود. قطعا وجود وایتکس به‌عنوان ضدعفونی‌کننده و گندزدا در آب ضررهای فراوانی در پی دارد و شایعات زیادی در این باره وجود دارد که وزارت بهداشت و دستگاه‌های نظارتی آن را تایید یا رد نکرده‌اند و خود این امر نشان‌دهنده ضعف در نظارت در این حوزه است.

تماس با 1490
این در حالی است که چندی پیش سیدرضا غلامی، معاون بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده بود براساس آخرین نمونه‌برداری میکروبی صورت‌گرفته از استخرها در سال 92 و اوایل سال 93 حدود 5/87 درصد نمونه‌ها مطلوب بوده است. وی همچنین گفته بود براساس بازرسی‌های صورت گرفته از مجموعه استخرهای کشور، آب 76 درصد آنها دارای کدورت مطلوب بوده است که این شاخص در پنج سال گذشته حدود 50 درصد بود. او درباره استفاده غیرمجاز از وایتکس به جای کلر برای گندزدایی آب استخر نیز گفته بود: در این‌باره گزارش رسمی‌ای به ما ارائه نشده است، اما چون خبر مردمی داریم احتمال این موضوع وجود دارد. هموطنان نیز بدانند بوی ترکیبات کلر همان بوی وایتکس است. با این حال هموطنان اگر موردی را در این باره یا رعایت‌نشدن بهداشت در مجموعه‌های استخر مشاهده کردند از طریق سامانه 1490 وزارت بهداشت به اطلاع ما برسانند تا پیگیری و برخورد کنیم. او همچنین استفاده از گاز کلر را غیرمجاز خوانده و عنوان کرده بود: استفاده از آن خطراتی برای شناگران دارد که نمونه آن خفگی چند شناگر بوده است.

شاخص تمیزی آب استخر
فریماه یوسفی کارشناس میکروبیولوژی نیز در این‌باره می‌گوید: آب استخرها گرچه برای آشامیدن نیست، ولی در صورت تماس با بدن انسان یا خوردن آن به صورت اتفاقی می‌تواند موجب انتقال بیماری به انسان شود. مخصوصا زمانی که آب دارای باقی‌مانده مواد گندزدای فعال باشد علاوه‌بر باکتری‌های نشانگر آلودگی مدفوعی، میکروارگانیسم‌های بیماری‌زای دیگر نیز در آب آلوده دیده می‌شوند. این میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا باعث ایجاد عفونت‌های مختلف در بدن از جمله در چشم، گوش و پوست می‌شود به‌خصوص در افراد آسیب‌پذیر و بیمارانی که سیستم دفاعی بدن‌شان تضعیف شده است. حتی بلع اتفاقی آن نیز می‌تواند عفونت ریوی به دنبال داشته باشد. همچنین میزان PH آب استخرهای شنا باید بین 2/7 تا 8 و میزان کلر باقی‌مانده آزاد بین 1 تا 5/3 میلی‌گرم باشد. این در حالی است که بالاتر بودن آن می‌تواند آثار مخرب دیگری بر افراد داشته باشد و پایین‌تر بودن آن میزان گندزدایی را کاهش داده و عفونت‌های موجود در آب را برطرف نکند. براساس آنچه وزارت بهداشت و درمان اعلام کرده بود شاخصه سلامت آب استخر، بر اساس استاندارد ملی «کلیفرم گرماپای» سنجیده می‌شود، به‌طوری که وجود آن نشان‌دهنده آلودگی میکروبی آب است. کدورت آب شاخص دوم است. همچنین محیط استخر همیشه باید با مواد گندزدای مجازی که مورد تایید وزارت بهداشت است، گندزدایی شود و دوش‌ها و سرویس‌های بهداشتی همیشه تمیز باشد و فاضلاب این مجموعه‌ها نیز باید به‌طور اصولی و بهداشتی دفع شود.

یوسفی با اشاره به اینکه در اغلب مواقع کلر به صورت دستی پاشیده می‌شود، می‌گوید: به دلیل همین نقصان در عملیات کلرپاشی این فرآیند دقیق صورت نمی‌گیرد و به همین دلیل گاهی شاهد هستیم که در یک قسمت میزان آن به ۸ میلی‌گرم در لیتر می‌رسد و در قسمت دیگری میزان آن به شدت کاهش پیدا می‌کند. به عبارت دیگر با افزایش کلر میزان باکتری‌ها کاهش می‌یابد، زیرا کلر باقی‌مانده در آب باعث از بین رفتن میکروارگانیسم‌های زنده در آب می‌شود. در نتیجه با توجه به اینکه در حال حاضر تنها روش گندزدایی که بیشتر از همه در استخرهای شنا استفاده می‌شود کلریناسیون است، میزان آن باید در حد استاندارد باشد، چون استفاده کمتر یا بیشتر از حد استاندارد آن مضر است. از سوی دیگر شاهدیم که استخرهای دولتی از استخرهای خصوصی آلودگی میکروبی بیشتری دارند، چرا که به‌دلیل نرخ کمتر ورودی و خدمات، مراجعان بیشتری دارند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا