پزشکی و سلامت

سوختگی زبان و درمان آن(Burned Tongue Cure)

Burned Tongue Cure

موثر ترین راه برای درمان سوختگی زبان چیست؟

در ادامه به توضیح درباره سوختگی زبان می پردازیم و روش های درمانی را شرح میدهیم.

هنگام نوشیدن مواد غذایی داغ مثل آبجوش، چایی و … و یا خوردن مواد غذایی داغ زبان دچار سوختگی میشود. سوختگی زبان خیلی ناراحت کننده است اما ناخودآگاه از بین میرود. اگر به طور جدی زبانتان دچار سوختگی شد به پزشک مراجعه کنید.

اگر زبان دچار سوختگی نوع یک شود لایه سطحی زبان متورم و قرمز میشود و زبان آسیب میبند و فرد درد را حس میکند. اگر سوختگی شدیدتر باشد لایه های عمیقتری درگیر این سوختگی میشوند. سوختگی نوع دو با قرمزی ، تورم و تاول همراه است. سوختگی نوع سه با  درد شدید، احساس گز گز شدن در زبان و تغییر رنگ سیاه یا سفید همراه است.

اگر بیماری مبتلا به سوختگی درجه 2 یا سوختگی درجه 3 شود به دلیل بروز عفونت کمی بعد باید حتما به پزشک مراجعه شود. وقتی زبان دچار سوختگی میشود حس چشایی کاهش میابد. اما این کاهش حس چشایی کوتاه مدت است. نهایتا 2 هفته بعد به روز اول برمیگردد.
برای اینکه درد ناشی از سوختگی را کاهش دهید در سوختگی نوع 1 آب خنک را چند دقیقه در دهان ریخته و زبان را با آن شستشو بدهید. اگر مواد غذایی روی قسمت سوخته شده وجود دارند آرام آنها را بردارید. یک پارچه تمیز را بردارید آن را در آب خنک فرو ببرید و روی قسمت سوختگی بگذارید. میتوان تکه های کوچک یخ را در دهان قرار دهید و بمکید تا درد کاهش یابد. غرغره کردن آب نمک و یا آب سرد در این شرایط مفید است. در این مدت مایعات گرم ننوشید.

درمان سوختگی زبان

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا