تازه ها

ساخت دماغی که باکتری را بو می‌کشد

سلامانهیک تیم از محققان موفق شده اند، «دماغ برقی» بسازند که می تواند با بو کردن مدفوع، متوجه عفونت های کشنده شود.

به گزارش پایگاه خبری «سلامانه» به نقل از سایت «فاکس نیوز»، دانشمندان 10 گونه مختلف باکتری «C-diff» (باکتری کلستریدیوم دیفیسیل؛ یک باکتری عفونی که باعث اسهال، تب و شکم درد می شود) را در آزمایشگاه امتحان کردند و متوجه شدند، این وسیله بر اساس ماده شیمیایی که باکتری ها آزاد می کنند، قادر است آنها را تشخیص دهد و بین شان فرق بگذارد.
محققان می گویند، این وسیله می تواند به انسان کمک کند تا درک بهتری از ساختار شیمیایی باکتری ها پیدا کند و بفهمد چرا بعضی از آنها بیماری زا هستند، در حالی که بعضی دیگر این ویژگی را ندارند.
پرفسور پل مانکس، یکی از اعضای تیم تحقیقاتی دانشگاه لستر انگلیس به «بی بی سی» گفت:«با بو کشیدن گونه های مختلف سی-دیفیسیل، می توانیم بگوییم کدام یکی خوب است و کدام یکی می تواند بد باشد، که بعد این سوال پیش می آید: این دستگاه می تواند مراقب بیماران باشد؟ ما در شرایط آزمایشگاهی نشان داده ایم که این کار ممکن است. قدم بعدی این است که آن را کنار لگن بیماران بگذاریم تا بو بکشد و بعد بگوید: شاید بهتر باشد یک نگاهی به این بیمار بکنی.»
طبق آمار بی بی سی، تعداد مرگ و میر بر اثر عفونت ناشی از کلستریدیوم دیفیسیل در انگلیس و ولز در سال 2012 به 1646 نفر رسید.
محققان معتقدند، این دستگاه می تواند به پزشکان برای تشخیص این بیماری و درمان مناسب آن کمک کند و به این ترتیب، آمار مرگ و میر بر اثر آن را کاهش دهد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا