تغذیه سالم

6 زمان مناسب برای مصرف مکمل‌ها

زمان مناسب برای مصرف مکمل‌ها | معمولا یک رژیم غذایی سالم شامل تمام مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن می‌باشد، اما گاهی فرد برای تامین نیازهای بدن که با رژیم غذایی تامین نمی‌شوند باید مکمل مصرف کند.

مکمل‌ها معجزه نمی‌کنند اما می‌توانند تا حدودی کمبودهای مربوط به ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن را جایگزین کنند.

جالب است بدانید که برخی از متخصصین تغذیه مصرف مکمل‌ها را اصلا توصیه نمی‌کنند. در واقع، طبق نتایج حاصل از تحقیقات انجام شده، باتوجه به کمبود شواهد مصرف بی‌رویه و خودسرانه برخی از مکمل‌های ریز مغذی برای پیشگیری از بیماری‌های مزمن توصیه نمی‌شود. در واقع بهتر است افراد سالم تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدنشان را از طریق رژیم غذایی تامین کنند.

اما در برخی موارد ممکن است ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن فرد از طریق رژیم غذایی تامین نشود، و فرد مبتلا به عارضه‌ای است که نیاز به ویتامین‌ها و مواد مغذی بیشتر از آنچه از طریق رژیم غذایی دریافت می‌شود داشته باشد. در این مواقع شاید مکمل‌ها حلال تمام مشکلات نباشند، اما تا حدودی به سلامتی بدن کمک خواهند کرد.

زمان مصرف مکمل‌ها

در صورت تایید پزشک، در شرایط زیر می‌توانید از مکمل‌ها استفاده کنید:

1- مبتلا بودن به کم‌خونی

کم خونی ناشی از فقر آهن معمولا در زنان به خصوص در سنین باروری (که زنان به دلیل عادت ماهانه هر ماه خون از دست می‌دهند) شایع است. اما خب کم خونی می‌تواند هر فردی را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد. گاهی ممکن است کم‌خونی ناشی از فقر آهن دلایل دیگری داشته باشد که برای بررسی علت باید حتما آزمایش انجام شود.

زمانی که رژیم غذایی حاوی آهن کافی نباشد، بدن توانایی تولید هموگلوبین (پروتئینی که به خون کمک می‌کند تا اکسیژن را به تمام بافت‌ها ارسال کند) را ندارند. درنتیجکه، کم خونی ناشی از فقر آهن ممکن است باعث ایجاد احساس ضعف، خستگی، سرگیجه و سردرد شود.

2- مبتلا بودن به دیابت نوع 2

دیابت بیماری‌ای جدی است که باید حتما زیر نظر پزشک درمان شود. تحقیقات و شواهد کافی مبنی بر تاثیر مکمل‌ها بر بهبود بیماری دیابت بسیار محدود و کم است و همچنان این موضوع در دست تحقیق و بررسی می‌باشد.

3- داشتن مشکل مزمن خواب

افرادی که برای خواب شبانه دچار مشکل هستند همیشه به دنبال راهی برای درمان این مشکل هستند. حتی برخی برای حل این مشکل به مصرف مکمل روی می‌آورند.

ملاتونین به خصوص در افرادی که مسن هستند و سطح ملاتونین بدنشان کاهش یافته توصیه می‌شود، اما فرد باید حتما از عوارض احتمالی این مکمل مطلع بوده و برای مصرف دوز مناسب حتما باید با پزشک مشورت کند.

4- پیروی از رژیم غذایی گیاه‌خواری یا وگان

پیروی از رژیم‌های غذایی وگان یا گیاهخواری فواید زیادی برای سلامت بدن به همراه دارد، که از جمله این فواید می‌توان به کاهش وزن و کاهش کلسترول اشاره کرد.

اما از جمله بدی‌های پیروی از رژیم‌های گیاه‌خواری این است که ممکن است برخی نیازهای ویتامینی و مواد معدنی بدن، که از طریق گوشت و مرغ بدست می‌آیند، به درستی تامین نشوند. معمولا به افرادی که از رژیم غذایی وگان پیروی می‌کنند توصیه می‌شود که مکمل‌های ویتامین B12 مصرف کنند.

از دیگر مکمل‌های پیشنهادی برای افراد گیاه‌خوار می‌توان به کلسیم و ویتامین D اشاره کرد.

مصرف مکمل‌ها در بارداری

5- دوران بارداری یا شیردهی

خب قطعا نیازهای تغذیه‌ای افراد باردار با افراد غیرباردار یکسان نیست. مکمل‌های ضروری مورد استفاده در دوران بارداری برای هر شخص بسته به عواملی مانند تعداد جنین‌ها (چندقلو)، میزان کمبود مواد مغذی و شکاف تغذیه‌ای زن باردار متفاوت است.

6- دوران یائسگی

علائمی از جمله گرگرفتگی، نوسانات خلقی، و پریودهای نامنظم دارید؟ احتمالا در دوران یائسگی یا پیش از یائسگی قرار دارید. می‌توان برخی از این علائم را با مصرف برخی مکمل‌ها کاهش داد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا