آرایش و زیبایی

رفع خشکی پوست ناشی از محرک های محیطی (سرما و گرما) و بیماری ها

علت، درمان و رفع خشکی پوست | پوست خشک فاقد رطوبت در لایه سلولی سخت بیرونی (لایه شاخی (اِستراتوم کورنِئوم)) است و این باعث ایجاد ترک در سطح پوست می‌شود. پوست خشک دارای یک سطح کدر با کیفیت خشن و زبر است. وقتی خشکی شدید است، پوست ممکن است متورم و ترکدار شود.

اگرچه هر ناحیه از بدن می‌تواند خشک شود، پوست خشک، ساق پا را بیشتر از نواحی دیگر تحت تاثیر قرار می‌دهد.

پوست خشک و بی‌آب می‌تواند یک وضعیت موقت یا نگرانی مادام العمر باشد که توسط ژنتیک یا به واسطه سبک زندگی پر استرس روزافزون همراه با قرار گرفتن دائمی در معرض آفتاب، باد و مواد شیمیایی موجود در محیط تعیین می‌شود.

علت خشک شدن پوست دست و صورت چیست؟

برخی از دلایل خشک شدن پوست عبارت‌اند از:

عوامل محیطی

خوشبختانه اکثر پوست‌های خشک ناشی از عوامل محیطی هستند که می‌توانند به طور کامل یا به طور جزئی کنترل شوند.

این‌ عوامل عبارتند از:

  • آب و هوا. به طور کلی، پوست شما در زمستان خشک‌تر است، زمانی که درجه حرارت و رطوبت کاهش می‌یابد.
  • شرایط زمستانی عارضه‌های پوستی را بدتر نیز می‌کنند.
  • گرمایش مرکزی و تهویه مطبوع. هوا و حرارت مرکزی، شومینه، بخاری مخصوص گرم کردن فضای آزاد و بخاری همه رطوبت را کاهش می‌دهند و پوست شما را خشک می‌کنند.
  • حمام آب داغ. دوش گرفتن یا حمام کردن مکرر، به خصوص اگر شما آب گرم و حمام طولانی دوست دارید، موانع چربی در پوست شما را تجزیه می‌کند. بنابراین شنا کردن مکرر، به خصوص در استخرهایی با کلر بسیار زیاد نیز باعث خشک شدن پوست می‌شود.
  • صابون‌ها و مواد شوینده ناملایم. بسیاری از صابون‌ها و مواد شوینده محبوب، چربی و آب بدن را از بین می‌برند. دئودورانت و صابون‌های ضدعفونی کننده اغلب آسیب می‌رسانند، مانند بسیاری از شامپوها که پوست سر شما را خشک می‌کنند.

بیشتر بخوانید : ۷ روش خانگی رفع خشکی پوست بدن

بیماری‌ها

سایر عوامل دخیل در خشکی پوست، از جمله بیماری‌های خاص، می‌توانند به طور قابل توجهی عملکرد و ظاهر پوست شما را تغییر دهند.

این عوامل:

  • پسوریازیس. این عارضه پوستی توسط سلول‌های ایجاد کننده پوست مرده، خشک، و سفت که پوسته‌های ذخیم را تشکیل می‌دهند، نمایان می‌شود.
  • بیماری‌های تیروئید. کم کاری غده تیروئید، عارضه‌ای که هنگامی رخ می‌دهد که تیروئید شما هورمون‌های تیروئید کم تولید می‌کند، فعالیت عرق شما و غدد چربی بدن را کاهش می‌دهد و باعث ایجاد پوستی خشن و خشک می‌شود.
  • مواد مخدر و نیکوتین. کافئین می‌تواند پوست شما را خشک کند. داروهای تجویزی مانند داروهای ادرارآور، آنتی هیستامین‌ها و ایزوترتینوین (Roaccutane) نیز یک اثر خشک کننده دارند. نیکوتین موجود در تنباکو عروق خونی را تنگ می‌کند که جریان خون و اکسیژن و فرستادن مواد مغذی را به سلول‌های پوست کاهش می‌دهد. که نتیجه پوست کدر و بی‌روح با ته رنگ‌های خاکستری است.
  • کم آبی. یکی از اولین نشانه‌های کم آبی بدن پوستی است که خاصیت کشسانی خود را از دست داده است. هنگامی که شما دچار کم آبی می‌شوید، پوست شما پری و درخشندگی طبیعی خود را از دست می‌دهد. تمرین کنید که هروز بین 6 تا 8 لیوان آب بنوشید تا بافت‌های پوست را آبدار نگه دارید.
  • پوست خشک ناشی از افزایش سن: با افزایش سن، تولید رطوبت و توانایی نگه داشتن رطوبت در پوست کم می‌شود.

درمان خشکی پوست

درمان و رفع خشکی پوست

درمان خشکی پوست

برای رفع خشکی پوست دست، پا و صورت می‌توان از روش‌های زیر کمک گرفت:

حفظ رطوبت در پوست

مرطوب کننده‌های پوستی که لایه بالای سلول‌های پوست را دوباره پر آب می‌کنند و رطوبت را نگه می‌دارند اولین گام در مبارزه با پوست خشک می‌باشند.

پلینگ شیمیایی

پیلینگ‌های شیمیایی شامل استفاده از یک نوع “عامل شیمیایی” برای پوست به منظور پوسته پوسته کردن پوست آسیب دیده ناشی از نور خورشید و سطح پوست ضخیم شده و در عین حال تحریک تولید کلاژن برای پوست نرم‌تر است.

مزوتراپی

ویتامین‌ها، اسیدهای آمینه، مواد معدنی، اسید هیالورونیک، تمام اجزای ضروری برای سلول‌های سالم پوست می‌توانند از طریق مزوتراپی داده شده و دوباره پر شوند. این درمان به بهبود ظاهر پوست کدر و خسته؛ پوست خشک و بی‌روح و چین و چروک‌های سطحی کمک می‌کند.

میکرودرم ابریژن

پوست شما از میلیونها سلول تشکیل شده است. هر روز هزاران هزار از این سلول‌ها می‌میرند و با سلول‌های جدید جایگزین می‌شوند. عناصر خشن در محيط زيست، به پوست شما آسيب مي‌رسانند. باقیمانده و باکتری روی سطح پوست ایجاد می‌شود و مانع از افتادن سلول‌های مرده پوست می‌شود. فرآیند عمل میکرودرم ابریژن به طور ایمن و به طور موثر لایه پوست مرده را از بین می‌برد و پوستی سالم و جوان ایجاد می‌کند.

بیشتر بخوانید : درمان‌های میکرودرم ابریژن

میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ (که با عنوان درمان القایی کلاژن نیز شناخته می‌شود) یک درمان حداقل تهاجمی برای جوان‌سازی پوست است. یک دستگاه با سوزن‌های ریز، کانال‌های میکرو کوچکی در لایه‌های بالای پوست ایجاد می‌کند که باعث می‌شود بدن کلاژن و الاستین جدید تولید کند. نتایج شامل بهبود بافت و سفتی است.

دسترسی به منبع : Dry skin

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا