پزشکی و سلامت

دندان لق قابل درمان است



Normal
0




false
false
false

EN-US
X-NONE
AR-SA






































































































































































دندان لق

زندگی سالم:‌ دندانپزشک کودکان گفت: اگر لقی دندان فرد حادثه دیده شدید نباشد با مشورت دندانپزشک رعایت بهداشت و عدم استفاده از آن دندان، بعد از 2 تا 3 هفته، لقی خود ‌به خودبرطرف شده و دندان سفت می‌شود.

یحیی برادران نخجوانی در گفت‌وگو با فارس، اظهارداشت: در دو حالت دندان‌های کودکان لق می‌شود یکی به حالت طبیعی است که در زمان افتادن دندان شیری و رویش دندان دائمی جایگزین آن، رخ می‌دهد و دیگری بر اثر حادثه است

دانشیار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: لق شدن دندان بر اثر حادثه یا ضربه می‌تواند دندانی را که زمان افتادنش نرسیده است، لق کند.

برادران نخجوانی، لقی دندان را به دو صورت شدید و مختصر دانست و افزود: در مواجهه با لقی دندان  اگر به صورت شدید باشد باید در اولین فرصت این دندان از دهان خارج شود.

دانشیار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: اگر این دندان لق شده از دهان خارج نشود ممکن است با حرکت زبان کنده شود و به مجرای تنفسی کودک وارد شود که بسیار خطرناک است.

متخصص دندانپزشکی کودکان افزود: اگر لقی نسبتاً کم بود با رعایت بهداشت و عدم استفاده از آن دندان، بعد از 2 تا 3 هفته، لقی خود‌ به خود برطرف شده و دندان سفت می‌شود که البته مراجعه به دندانپزشک و دریافت راهکار و پیشنهادهای پزشک در این زمینه موثر خواهد بود.

برادران نخجوانی ادامه داد: معمولاً در آینده هیچ اتفاقی برای این دندان رخ نمی‌دهد و مشکل دندانی پیش نمی‌آید اما اگر لقی دندان نسبتاً بیشتر باشد زمان سفت‌شدن دندان نیز طولانی‌تر می‌شود و اگرچه در عرض 2 یا 3 هفته، دندان سفت می‌شود ولی بر اثر ضربه‌ای که منجر به لقی شده، عروق و عصب دندان که باعث تغذیه دندان می‌شود ممکن است قطع شده باشند و در نتیجه دندان لق شده غذا نمی‌خورد و می‌میرد که اصطلاحاً به آن نکروز می‌گوییم.

دانشیار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: نکروز باعث تغییر رنگ در دندان می‌شود و این اولین علامت کلینیکی دندان است.

دندانپزشک کودکان ادامه داد: این اتفاق 3 تا 5 ماه طول می‌کشد که اگر تا یکسال این دندان تحت نظر پزشک باشد و اتفاق خاصی نیفتد این دندان لق‌شده سفت می‌شود و دیگر نمی‌افتد.

برادران نخجوانی افزود: اگر دندان نکروز شود و تغییر رنگ داشته باشد باید توسط دندان‌پزشک معالجه ریشه دندان شود تا هم جلوی گسترش عفونت دندانی گرفته شود و هم از آبسه جلوگیری کند و در ادامه نیز تغییر رنگ آن کمی بهتر شود.

دانشیار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: اگر این دندان معالجه نشود بعد از یکسال دچار آبسه و عفونت شدید می‌شود و باید آن را کشید.

برادران نخجوانی به والدین توصیه کرد: در مواجهه با دندان شیری لق شده که زمان رویش دندان دائمی زیری آن است دچار اضطراب نشوند.

دانشیار دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: هنگامی که دندان دائمی از داخل فک زیر دندان شیری شروع به رویش می‌کند، ریشه دندان شیری را می‌خورد و از بین می‌برد و در هنگان رویش، دندان شیری را لق می‌کند. این یک روند طبیعی است و دندان شیری خودش می‌افتد و نیازی به مراجعه به دندانپزشک نیست.

دندانپزشک کودکان ادامه داد: زمان رویش دندان‌ها و ریزش دندان‌ها متفاوت است، مثلاً دو دندان وسطی جلوی پایین در سن 5.5 تا 6 سالگی می‌افتد و دو دندان وسطی جلوی بالا در سن 7 سالگی می‌افتد و دندان دائمی جایگزین آن می‌شود.

سلامت نیوز

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا