کودکان

درمان لکنت زبان

فرزندی ۵ ساله دارم که از شش ماه پیش در بیان کلمات دچار مشکل شده به این صورت که حروف اول کلمه را چند بار تکرار می‌کند یا روی کلمه اول جملاتش قفل می‌کند. اوایل گمان می‌کردم به‌دلیل استرس و اضطراب دچار این مشکل می‌شود اما با دقت در رفتار او متوجه شدم زمانی که هیجان زده نیست هم همین مشکل را دارد. آیا باید او را برای گفتار درمانی ببرم یا این مشکل به مرور زمان رفع می‌شود؟

هنگامی که کودک یا فرد بزرگسال به هر دلیلی نتواند کلمات را به صورت متوالی، پیوسته و با سرعت مناسب یعنی درقالب الگوهای زمان‌بندی شده طبیعی بیان کند می‌گوییم دچار لکنت زبان شده است. این بیماری معمولاً با علائمی مانند تکرار حروف اول کلمه، تکرار کل کلمه یا قفل روی کلمه شروع گفتار خودنمایی می‌کند. البته همه مبتلایان به لکنت همیشه و در همه شرایط لکنت ندارند.

در مورد سؤال شما باید بگویم که ممکن است لکنت زبان به علل مختلفی اتفاق می‌افتد به همین دلیل نمی‌توان برای همه مبتلایان نسخه واحدی تجویز کرد و هر فردی نیازمند خدمات مخصوص به خود است اما به طور کلی می‌توان گفت که این بیماری در برخی از کودکان به خودی خود درمان می‌شود و در گروهی دیگر گذشت زمان چاره ساز نیست. به همین دلیل پیگیری نکردن درمان به امید بهبود خود به خودی همیشه رضایت بخش نیست.

از سوی دیگر متأسفانه بسیاری از مبتلایان به لکنت تجربه‌های ناخوشایندی از رفتار اطرافیان و حتی تحقیر و تمسخر شدن توسط دوستان خود، بخصوص در دوران کودکی داشته‌اند و این موضوع عامل مهمی در کاهش اعتماد به نفس و حتی سرخوردگی و انزوا طلبی فرد مبتلا به شمار می‌آید. همچنین این ترس و احساس ناخوشایند می‌تواند به تشدید مشکل فرد منجر شود و بهبود او را به تأخیر بیندازد. از این‌رو توصیه می‌کنم درمان مستقیم یا غیرمستقیم از همان ابتدای ایجاد مشکل توسط گفتار درمانگران آغاز شود. گفتار درمانگر تلاش می‌کند با استفاده از روش‌های علمی به رفع مشکل گفتاری کودک و پیشگیری از تشدید علائم بیماری او کمک کند.

دکتر امیر آرامی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا