گیاهان دارویی

زنجبیل، داروی دردها

خواص درمانی زنجبیل

ریشه زنجبیل ( Zingiber officinale ) از قدیم به عنوان درمانی برای حالت تهوع و سو هاضمه شناخته شده است و برای قولنج، روده تحریک پذیر، از دست دادن اشتها، لرز، سرماخوردگی، آنفولانزا، گردش خون ضعیف، درد قاعدگی، سو هاضمه (نفخ، سوزش معده، نفخ شکم)، مشکلات دستگاه گوارش مانند گاز و گرفتگی معده بسیار موثر است. در این مطلب می خواهیم درمورد برخی از خواص درمانی زنجبیل صحبت کنیم.

زنجبیل یک داروی سنتی باطبع گرم

تاکنون در مورد زنجبیل تحقیقات زیادی شده و بسیاری از کاربردهای سنتی آن تأیید شده است. زنجبیل یک داروی سنتی باطبع گرم است، ایده آل برای تقویت گردش خون و کاهش فشار خون بالا.

زنجبیل ضد ویروس است و داروی گرم کننده سرماخوردگی و آنفولانزا است. همچنین یک گیاه ضد التهابی قدرتمند است و اخیراً علاقه زیادی به استفاده از آن برای مشکلات مفصلی شده است. این داروی سنتی همچنین برای آرتروز ، تب ، سردرد ، دندان درد ، سرفه ، برونشیت ، آرتروز ، آرتریت روماتوئید ، جهت تسکین التهاب ورم مفاصل ، کاهش کلسترول و فشار خون و کمک به جلوگیری از لخته شدن خون در خون استفاده شده است.

Zingiber officinale
Zingiber officinale

ریشه زنجبیل

ریشه زنجبیل را می توان به صورت چای گیاهی و دمنوش تهیه کرد که در فیلیپین به عنوان سالات معروف است. این ماده به عنوان داروی خانگی برای سو هاضمه ، حالت تهوع و دفع سرماخوردگی ، آنفولانزا و گلودرد استفاده می شود. این چای را بنوشید تا التهاب روده را تسکین داده و سلامت کبد را تقویت کنید.

نتایج مطالعات آزمایشگاهی و همچنین مطالعات کوچک انجام شده در میان ملوانان دریایی یا مسافران کشتی نشان می دهد که زنجبیل به طور کلی برای تسکین بیماری های ناشی از دریازدگی وسغردریایی نیز بسیار تأثیر دارد.

در برخی از مطالعات ، اثر مشابهی بین زنجبیل و دارو مقایسه  شد ، در حالی که سایر مطالعات در مقایسه با داروها اثر زنجبیل را کمتر یا بدون اثر یافتند. به طور کلی ، هیچ عوارض جانبی ناشی از استفاده از زنجبیل برای مادر یا کودک در حال رشد مشاهده نشد. همچنین از زنجبیل در طب عامیانه برای درمان مشکلات جزئی گوارشی مانند معده درد استفاده شده است. مطالعات اخیر ممکن است تأیید کند که زنجبیل مستقیماً بر دستگاه گوارش تأثیر می گذارد ، به بهبود عضله و جلوگیری از انقباضات روده ای نیز کمک می کند.

دمنوش زنجبیل
طبع زنجبیل – خواص دارویی زنجبیل

طرز تهیه دمنوش زنجبیل

ابتدا پوست زنجبیل را بگیرید و آن را به صورت ورقه‌های نازک ببرید. مقداری آب جوش داخل یک قوری کوچک بریزید.

ورقه‌های زنحبیل تازه را داخل آب جوش بریزید و در قوری را ببندید.حدود 15 تا 20 دقیقه صبر کنید تا دمنوش زنجبیل دم بکشد. می‌توانید از عسل یا نبات برای شیرین‌کردن دمنوش زنجبیل استفاده کنید.

بیشتر بخوانید :

چای زنجبیل

چه کسانی نباید زنجبیل بخورند؟

دمنوش زنجبیل برای شبهای پاییزی

خواص گیاهان دارویی در زندگی سالم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا