تازه ها

حج تمتع 96 لغو می‌شود.|تلاش آمدنیوز برای لغو حج امسال

«آمد نیوز» : حج میتواند باعث جنگ بین ایران و عربستان شود.

«آمد نیوز» میاندار معرکه شده و تلاش خود را برای لغو حج امسال به‌کار بسته است و به نقل از نماینده مجلس کشورمان می‌نویسد که این حج ممکن است با اتفاقات پیش‌بینی‌نشده یا برنامه‌ریزی‌شده، موجب جنگ میان ایران و عربستان شود. مسئولیت هر اتفاقی، برعهده بعثه رهبری است!

داستان حج به کلافی سردرگم تبدیل شده است. روز شنبه جمشید جعفرپور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم صدور ویزا از سوی عربستان برای دیپلمات‌های ایران جهت استقرار در ایام حج به‌رغم تعهدات پیشین گفت که در صورت اجرایی‌نشدن این وعده، ایران درباره اعزام حجاج تجدیدنظر خواهد کرد. جعفرپور همچنین تأکید کرد دولت ایران در تلاش است این تعهد طرف مقابل عملی شود و ما بتوانیم پروازها را به‌موقع انجام دهیم؛ اما اگر عربستان به این وعده خود عمل نکرد و بنای انجام این کار را نداشت در این صورت موضوع اعزام حجاج را بررسی مجدد خواهیم کرد و تصمیم مقتضی را اتخاذ می‌کنیم.

سخنان آیت‌الله علم‌الهدی درباره حج

از سوی دیگر آیت‌الله علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد نیز در تجمع زائران خانه خدا در مشهد گفت: «صادقانه بگویم برخی صحبت‌هایی که درباره حج زده شد، دروغ بود. طبق گزارش پلیس فتا بخشی از این صحبت‌ها مربوط به خارج از کشور است که با دین مشکل دارند و این شایعات را پراکنده کردند و عده‌ای نیز در کشور تأثیر گرفتند. سالانه حدود هفت میلیون نفر به سفرهای خارج از کشور می‌روند و کسی نمی‌گوید این پول‌ها را نگه دارید و به فقرا کمک کنید؛ ولی وقتی می‌خواهند به حج بروند و فریضه دینی خود را انجام دهند این صحبت‌ها پیش می‌آید.»

این صحبت‌ها البته زمانی پیش آمد که خبر رسید به‌رغم توافقات صورت‌گرفته، سعودی‌ها بازهم کارشکنی کرده‌اند. این بار به تیم دیپلماتیک ایران ویزا نداده‌اند؛ ضمن اینکه نگرانی‌ها درباره تأمین امنیت جانی زائران ایرانی نیز بالا گرفته است. همین موضوع نیز سبب شده تا دلواپسی‌ها تشدید شود. بهارستانی‌ها به میدان آمده‌اند و از احتمال لغو حج 96 سخن می‌گویند؛ بااین‌حال یک منبع آگاه در بعثه مقام معظم رهبری در گفت‌وگو با میزان در این خصوص گفته: «اظهارات نماینده مجلس شورای اسلامی مبنی بر لغو حج تمتع ۹۶ کذب است و به‌عنوان تصمیم نظام، قطعاً بدون هیچ مشکلی برگزار خواهد شد و باید به تصمیم نظام احترام گذاشته شود. فعلا توپ در زمین نظام انداخته شده است. گفته می‌شود تصمیم اعزام زائران، تصمیمی است که در سطوح بالای نظام گرفته شده و لغو نخواهد شد. روز گذشته هم رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس گفت: «شورای عالی امنیت ملی تاکنون هیچ تصمیمی مبنی بر تعطیلی حج اتخاذ نکرده و فرایند حج امسال کاملاً طبیعی پیش می‌رود.» حجت‌الاسلام احد آزادی‌خواه گفت: «صداهایی در برخی از شبکه‌ها مبنی بر اینکه حج امسال تعطیل خواهد شد یا امنیت تضمین‌شده نیست، ایجاد شد که باید بگویم اینها مسائلی است که از روی مبانی منطقی گفته نشده و دارای هیچ عقبه فکری و مدیریتی نیست. مشکلی در صدور ویزا برای ده نفر از دیپلمات‌ها در سرکنسولگری ما ایجاد شده بود که قرار است اینها طی روزهای آینده به عربستان بروند و مقدمات حضور حجاج را فراهم کنند که برخی از مسئولان ما از این عدم صدور ویزا احتمال داده بودند حج امسال تعطیل خواهد شد؛ درصورتی‌که چنین چیزی نیست و مشکل حل شده و هیچ مسئله‌ای برای اعزام حجاج وجود ندارد.»

احد آزادی‌خواه با قاطعیت می‌گوید سعودی‌ها تا الان به تمامی وعده‌هایی که در قرارداد حج امسال داده‌اند، عمل کرده‌اند و کمترین بی‌مهری و کم‌لطفی نداشته‌اند. همه‌چیز دست‌به‌دست هم داده که امسال حج آرامی داشته باشیم.

حج تمتع

نگرانی‌ها اما پایان ندارد. منتقدان برگزاری حج امسال می‌گویند حکومتی که به دوست قدیمی خود (قطر) رحم نمی‌کند آیا به دشمن دیرینه‌اش رحم خواهد کرد؟ سعودی‌ها از هم‌اکنون قانون و مقررات سختگیرانه و ویژه‌ای برای قبول ویزای زائران قطری وضع کرده‌اند و روز گذشته وزارت حج عربستان اعلام کرد حجاج قطری باید با خطوط هوایی به مکه سفر کنند که با دولت عربستان قرارداد همکاری دارند و فقط می‌توانند از دو فرودگاه جده یا مدینه وارد عربستان شوند و روادید سفر حج آن‌ها نیز فقط در این دو فرودگاه صادر خواهد شد.

هنوز درباره شرط‌وشروط‌هایی که برای ایرانی گذاشته یا می‌گذارند، خبری رسانه‌ای نشده؛ جز همان مواردی که مسئولان حج و زیارت خودمان اعلام کرده‌اند. باید منتظر ماند و دید آخر و عاقبت حج تمتع 96 با وجود روابط تیره‌وتاری که میان ایران و عربستان وجود دارد و هرروز شدت بیشتری هم به خود می‌گیرد، به کجا می‌انجامد.

نویسنده : سمیه یوسفیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا