سلامت و تندرستی

 کاهش سرطان با روزانه ۵ دقیقه ورزش

به گزارش پایگاه خبری پزشکان، یک مطالعه جدید توسط محققان استرالیایی نشان می‌دهد ۵ دقیقه فعالیت بدنی در روز، تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای در کاهش خطر ابتلا به سرطان دارد.

در ادامه آمده است: بیشتر متخصصان توصیه می‌کنند که برای حفظ سلامت کلی خود روزانه ۲۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط انجام دهید و دو روز در هفته هم به تقویت عضلات بپردازید. اما یک مطالعه جدید می‌گوید انجام تمرینات ورزشی با میزان کمتر از ۲۰ دقیقه هم ممکن است خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد.

بنابر این گزارش، این مطالعه که در نشریه JAMA Oncology منتشر شده، داده‌های ۲۲ هزار و ۳۹۸ بزرگسال در حدود سنین ۶۲ سال را که هیچ‌کدام یک برنامه ورزشی منظم نداشتند، تجزیه‌وتحلیل کردند.

ورزش سالمنداندر ادامه این تحقیق یادآوری شده است: محققان دریافتند شرکت‌کنندگانی که به طور متوسط ۴.۵ دقیقه در روز فعالیت بدنی شدید داشتند، ۳۲ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان از جمله سرطان کلیه، مثانه، معده و ریه در شش سال آینده بودند. همچنین خطر ابتلا به سرطان در افرادی که در روز ۳.۴ تا ۳.۶ دقیقه ورزش شدید می‌کردند، بین ۱۷ تا ۱۸ درصد کاهش یافت.

به گزارش پالنا، محققان در این مطالعه توضیح می‌دهند که فعالیت بدنی متناوب روزانه می‌تواند شامل مواردی مانند پیاده‌روی بسیار سریع یا بالارفتن از پله در حین انجام کارهای روزانه باشد.

گفتنی است سال گذشته نیز مطالعه‌ای در نشریه Nature Medicine منتشر شد که نشان داده بود در افرادی که سه بار در روز فعالیت شدید فیزیکی برای دو دقیقه دارند،خطر مرگ ناشی از سرطان ۳۸ تا ۴۰ درصد کاهش می‌یابد.

این مطالعه نشان داد که خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی نیز در این افراد کاهش می‌یابد زیرا چاقی خود عامل خطرناکی برای ابتلا به سرطان است و می‌تواند به تواند به دستگاه ایمنی برای مبارزه و پیشگیری از سرطان نیز کمک کند.

 نویسنده:دریا وفایی

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا