پزشکی و سلامت

تغذيه مناسب بعد از مسموميت غذايي

خبرگزاري آريا- مصرف مواد غذايي آلوده به عوامل بيماري زا مانند ( باکتري ها، قارچ ها و ويروس ها ) مي تواند به مسموميت هاي غذايي منجر شود .مصرف مواد غذايي آلوده به عوامل بيماري زا مانند ( باکتري ها، قارچ ها و ويروس ها ) مي تواند به مسموميت هاي غذايي منجر شود مسموميت غذايي بر اساس ميزان سم درگير و سلامت فرد مي تواند خفيف تا شديد باشد. سيکلوسپورين، اشريشيا کلي، ليستريا و سالمونلا برخي از عوامل بيماري زا هستند که اغلب با مسموميت غذايي در ارتباط هستند.

علائم مسموميت غذايي ( استفراغ، اسهال، تهوع، سردرد و درد شکمي ) معمولاً 1 – 3 روز بعد از خوردن غذاي آلوده شروع مي شود به همين ترتيب، مسموميت غذايي به طور قابل توجهي مي تواند روي سلامت شما تاثير بگذارد و مشاوره تغذيه اي در مسموميت با مواد غذايي بسيار مهم است. در اينجا چند دستورالعمل مهم در مورد خوردن و اجتناب از خوردن پس از مسموميت غذايي ارائه مي شود.

مواد غذايي که پس از مسموميت بايد بخوريد
مايعات – يکي از بزرگترين نگراني پس از مسموميت غذايي از دست دادن مايعات سريع در اثر استفراغ و اسهال است لذا جايگزيني مايعات قطعاً مورد نياز است سعي کنيد از مصرف غذاها يا آشاميدني هاي که مي تواند وضعيت شما را بدتر کند اجتناب کنيد مکيدن تراشه هاي يخ مي تواند زماني که شما در حال تجربه شرايط استفراغ شديد هستيد مانع از دست دادن آب بدن شود هنگامي که استفراغ برطرف شد به تدريج مصرف نوشيدني هاي روشن مانند نوشيدني هاي ( الکتروليت، آب سيب و آب ) جايگزين کنيد از خوردن نوشابه هاي که سبب تحريک ديواره معده و محصولات لبني که سبب تشديد اسهال مي شود اجتناب کنيد.

 

 

مواد غذايي بارات – BRAT مخفف موز، سيب، برنج و نان تست است اين غذاها داراي حداقل پتانسيل تحريک کننده معده و به غلبه بر اسهال کمک مي کند. رژيم غذايي BRAT اساسا سبب آرام شدن معده و بيماري هاي اسهالي را کاهش مي دهد. و مواد غذايي مانند چربي ها و قندها که مي تواند سبب ناراحتي معده شود. نوشيدن مقدار زيادي از مايع با رژيم غذايي BRAT مي تواند در rehydrating و به بهبود سريع کمک کند.

مکمل ها – مصرف طرفدار پروبيوتيک مانند ( لاکتوباسيلوس بولگاريکوس و لاکتوباسيلوس اسيدوفيلوس) که به حفظ فلور باکتريايي نرمال ( باکتري هاي خوب انسان دوستانه ) در روده کمک مي کند. در مسافرت به جايي که در آن آب و مواد غذايي ممکن است آلوده باشد استفاده از پروبيوتيک ها قبل و بعد از سفر مي تواند به حفظ سلامت روده کمک کند.

حتي زماني که هيچ مطالعه علمي، خواص ضد ميکروبي سرکه سيب را اثبات نکرده است هنوز هم در عمل به عنوان يک درمان سنتي خانگي استفاده مي شود. اضافه کردن 2 قاشق چايخوري آن را با يک فنجان آب گرم مخلوط  کرده و آن را چند بار در روز بنوشيد.

گياهان داروئي – تعدادي گياهان به طور سنتي براي مسموميت غذايي مورد استفاده قرار مي گيرد. با اين حال تحقيقات در اين زمينه مورد نياز است ليست زير برخي گياهان که در مورد مسموميت هاي غذايي استفاده مي شود.

شير خار يعني بوته خار اغلب براي اختلالات کبدي استفاده مي شود و به طور گسترده اي در درمان مسموميت با قارچ Amanita در اروپا استفاده مي شود. مطالعات نشان مي دهد که در 48 ساعت از مصرف قارچ Amanita، درمان موثر را مي توان با دارويي ميکروگرم بر ميليليتر، که اتفاق مي افتد به جزء اصلي فعال خار نهاد.

مطالعات در حيوانات نشان داده که ترکيبي از داروهاي گياهي چيني و ژاپني (به طور عمده براي ليستريا استفاده مي شود) و مي تواند نتايج مطلوب موثر در مورد مسموميت غذايي بدهد. اين ترکيبات فعال شامل کلاه بره (lateriflora Scutellaria)، ريشه گل صد توماني (Paeonia officinalis )، شيرين بيان (Glycyrrhiza glabra)، ريشه زنجبيل ( Zingiber officinale )، ريشه گون (membranaceus  Astragalus )، پوست درخت دارچين چيني (aromaticum Cinnamomum) و جينسنگ آسيايي ( Panax ginseng ) مي باشد.

در مسموميت غذايي از خوردن غذاهاي زير اجتناب کنيد

 

محصولات لبني – از خوردن محصولات لبني به جز برخي از محصولات مانند ( ماست (که داراي سطح پايين لاکتوز است اجتناب کنيد زيرا بيمار به دليل اسهال نمي تواند لاکتوز را تحمل کند.

غذاهاي چرب و تند – از مصرف مواد غذايي تند و غذاهاي چرب و شيريني اجتناب کنيد.
غذاهاي با فيبر بالا – از خوردن مواد غذايي داراي فيبر شامل ( سبزيجات و ميوه ها، آجيل و دانه ها، مغزها،  حبوبات و مرکبات  ( اجتناب کنيد

الکل و کافئين – در مسموميت غذايي فعال از ( مشروبات الکلي، قهوه، کاکائوي داغ، چاي و شکلات ( اجتناب کنيد زيرا مصرف آنها از دست آب بدن را تشديد و منجر به تشديد اسهال مي شود بهترين گزينه اين است که با مايعات خود را هيدراته نگه داريم.

عصاره سيب و گلابي – سوربيتول ، گلوکز و فروکتوز موجود در آب سيب و گلابي در برخي از مردم ممکن است اسهال را بدتر کند.

 

 

چگونه مواد غذايي آلوده مي شوند؟
مواد غذايي مي تواند در هر مرحله ( توليد، پردازش و يا پخت و پز ) آلوده شود.
پخت و پز مواد غذايي (به ويژه مرغ، گوشت خوک، همبرگر، سوسيس و کباب ) به طور کامل انجام نشود.
ذخيره سازي غذا در کمتر از 5 درجه سرما به درستي انجام نشود.
مواد غذايي پخته شده در دماي گرم بيش از حد طولاني بماند.
کسي که بيمار است و يا دست هاي کثيف دارد به مواد غذايي دست بزند.
ازمواد غذايي تاريخ گذشته استفاده شود.
باکتري ها مانند E کولي در غذاي آلوده گسترش يابد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا