آرایش و زیبایی

برخی باورهای غلط درباره ضدآفتاب

همان طور که قبلن نیز تاکید کرده ایم پرتوهای فرابنفش نور آفتاب نه تنها باعث پیری زودرس ( چین و چروک و لک و … ) در پوست می شوند بلکه احتمال سرطان پوست راهم افزایش می دهند. دراین زمینه هرروز شواهد بیشتری به دست می آید و برای مثال درتحقیقی که اخیرن در  Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention journalبه چاپ رسیده است ، مشخص شده احتمال ابتلا به ملانوما ( بدخیم ترین سرطان پوست ) درزنانی که طی سن 15 تا 20 سالگی حداقل پنج بار دچار آفتاب سوختگی شده اند هشتاد درصد افزایش می یابد!

برای جلوگیری از تابش نور آفتاب به پوست باید تاجایی که می توانیم در ساعاتی که شدت نور آفتاب زیاد است کمتر در فضای باز تردد کرده و از دستکش ، کلاه ، عینک آفتابی و ضدآفتاب استفاده کنیم . اما در مورد ضدآفتاب برخی باورهای غلط وجود دارد که در اینجا به برخی از موارد شایع آن اشاره می کنیم:

1 – باور غلط اول : هرقدر اس پی اف ضدآفتاب بیشتر باشد بهتراست !
درمیزان حفاظت ضدآفتاب هایی که اس پی اف 30 یا 50 یا 100 دارند اختلاف کمی وجود دارد. بهتراست ضدآفتاب با اس پی اف 30 را به درستی ( هر 2 تا 3 ساعت ) استفاده کنیم تا اینکه یک ضد آفتاب با اس پی اف 50 بزنیم و آن را تکرارنکنیم! به یاد داشته باشید که ضدآفتاب را نیم ساعت قبل از قرارگرفتن در معرض آفتاب به پوست خود بمالید. ضد آفتاب های با اس پی اف بالا برای موارد خاص مثل برخی بیماری ها توسط متخصص پوست تجویزمی شود.

2 – باور غلط دوم : اگر از مواد آرایشی که ضدآفتاب نیز در خود دارند استفاده کنیم دیگر نیاز به ضدآفتاب جداگانه نخواهیم داشت !
توجه داشته باشید که اس پی اف این مواد آرایشی خیلی کمتر از آن است که برای آفتاب کشورهایی مثل ایران کافی باشد ( اس پی اف این مواد معمولن از 15 بیشترنیست ) . ضمنن این مواد به طور یکنواخت روی پوست مالیده نمی شوند.علاوه براین ضدآفتاب باید هر دو تا سه ساعت تکرار شود درحالی که خانم ها الزامن آرایش خود را هر دو تا سه ساعت تجدید نمی کنند.  اگر مواد آرایشی شما اثر ضدآفتاب هم داشته باشد باز هم روش صحیح آنست که ابتدا ضدآفتاب خود را مالیده و سپس روی آن آرایش کنید.

3 – باور غلط سوم : استفاده از ضدآفتاب باعث سرطان می شود.
هنوز هیچ شواهد محکم علمی در این زمینه که مواد به کاررفته در ضدآفتاب ها سرطان زا باشند به دست نیامده است.

4 – باور غلط چهارم : لازم نیست برای همه جای پوست از ضدآفتاب استفاده کنیم!
برخی افراد ضدآفتاب را فقط برای صورت استفاده می کنند و تصور می کنند که سایر قسمت هایی که در معرض آفتاب قرارمی گیرند نیاز به آن ندارد. این باور غلط است.اگر قیمت ضدآفتاب برایتان مهم است ، می توانید ضدآفتاب های باکیفیت تر را که معمولن گران ترند برای صورت استفاده کرده و برای سایرنقاطی که درمعرض آفتابند ، مانند دست ها از ضدآفتاب های ارزان تراستفاده کنید.

5 – باور غلط پنجم : ضدآفتاب کودکان ملایم تراست!
اجزای موثر وفعال ضدآفتاب های اطفال و بزرگسالان یکسانند و تفاوت اصلی در فرمولاسیون آنهاست. علاوه براین ضدآفتاب های کودکان طوری تهیه می شود که اگر اتفاقن وارد چشم شد کمتر باعث سوزش چشم شود . اصولن اگر ضدآفتاب باعث تحریک و سوزش پوست تان می شود بیشتراز ضدآفتاب های فیزیکی استفاده کنید . ترکیبات فعال ضدآفتابهای فیزیکی شامل دی اکسید تیتانیوم و روی است (پوست های حساس بیشتر به مواد شیمیایی موجود در ضدآفتاب واکنش نشان می دهند).

6 –  باور غلط ششم : ضدآفتاب های مقاوم به آب نیاز به تکرارندارند!
سازمان غذا و داروی امریکا اخیرن اعلام کرده که ضدآفتاب هایی که مقاوم به آب هستند باید دقیقن تصریح کنند که تا چه مدت می توان بدون تجدید ضدآفتاب درآب ماند یا عرق کرد . به عبارت دیگر آیا ضدآفتاب بعد از مثلن 40 دقیقه شنا باید تجدید شود یا 60 یا 80 دقیقه ؟طبق این قانون که از ژوئن 2012 ابلاغ شده ، تولید کنندگان حق ندارند ادعا کنند که محصولات شان کاملن ضدآب یا ضدتعریق است.

7- باورغلط هفتم : ضدآفتاب هایی که به صورت لوسیون هستند از ضدآفتاب هایی که به شکل اسپری هستند موثرترند!
این باور هم غلط است . باید ببینید که با کدام شکل ضدآفتاب راحت ترید. اگر فکرحس می کنید لوسیون باعث حالتی چسبنده روی پوست تان می شود که از آن خوشتان نمی آید می توانید از اسپری استفاده کنید. البته استفاده از اسپری سرعت کار را هم بالا می برد و این امر ممکن است در جاهایی مانند کنار دریا یا استخر اهمیت بیشتری داشته باشد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا