پزشکی و سلامت

استخر و مخاطرات آن برای خانمها

مسوولان استخرها هم براساس شرایط استخر باید از مواد ضدعفونی‌‌كننده استفاده كنند و مرتب میزان مواد ضدعفونی‌کننده موجود در آب را تحت‌نظر قرار دهند. البته سلامت استخرها باید به‌وسیله مراكز نظارت و اداره تربیت بدنی هم بررسی شود. با نمونه‌گیری از آب و ممنوع كردن ورود افراد بیمار، می‌توان سلامت استخر را تضمین کرد. حتی در بسیاری از استخرهای زنانه از خانم‌ها گواهی سلامت می‌خواهند. یعنی خانم باید قبل از ثبت‌نام به پزشك زنان مراجعه كند و از نظر عفونت‌ بررسی شود و گواهی سلامت دریافت كند.

در استخرهایی كه این گواهی برای ورود به آنها لازم نیست، احتمال آلودگی و عفونت بیشتر است. از سوی دیگر، تمام افراد قبل از وارد شدن به استخر باید تمام سطح بدن را با آب و شامپو بشویند تا پاکیزه وارد استخر شوند.واقعا مشخص نیست وضعیت نظارت بر بهداشت استخرها چگونه است كه هر سال تابستان با گرمی هوا و هجوم مردم به استخرها، عفونت‌های تناسلی، پوستی و چشمی زیاد می‌شود و افراد نه تنها به عفونت زنانگی که به دیگر مشکلات از جمله بیماری‌های قابل سرایت از پوست هم دچار می‌شوند.

دلیلش هم این است كه آب استخر به اندازه كافی ضدعفونی یا مرتب آزمایش نمی‌شود تا میزان مواد ضدعفونی‌كننده‌ داخل آب بررسی شود و مطمئن شوند آب عاری از میكروب است. درواقع، هر چه نظارت كمتر باشد و تعداد افرادی كه وارد استخر می‌شوند  بیشتر باشد(مخصوصا اگر بهداشت را رعایت نكنند، لباسشان آلوده باشد یا دچار عفونت‌های پوستی یا تناسلی یا قارچی باشند)، احتمال شیوع عفونت بالا می‌رود.از جمله مشکلات پوستی که ممکن است بوجود بیاید زردخم است .

نکاتی که در ارتباط با این مشکل باید بدانید عبارتند از :
1. بیماری خیلی شایعی که زردزخم می‌تواند در موارد زیادی روی آن سوار شود، تبخال دور دهان است. کسانی که به‌صورت مکرر دچار زردزخم می‌شوند باید از نظر حامل بودن میکروب استافیلوکوک اورئوس بررسی شوند و تحت درمان مناسب قرار گیرند. برخی از این افراد مبتلا به کورک‌های راجعه در ناحیه باسن، زیر بغل یا کشاله ران نیز هستند.

2. توصیه‌ای که غیر از دارودرمانی به فرد مبتلا به زردزخم یا خانواده او می‌شود، رعایت بهداشت و مجزاکردن وسایل شخصی به‌خصوص لباس و حوله فرد بیمار، برای پیشگیری از ابتلای دیگران به این بیماری است.

3. شستشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون و در مواقع لازم، ضدعفونی‌کردن آنها برای فرد بیمار و اطرافیان او اهمیت زیادی دارد.
4. بیماران باید از دست کردن داخل بینی خودداری کنند زیرا دهانه ورودی بینی محل شایعی برای وجود میکروب‌های عامل زردزخم است.
5. اگر درمان سریع زردزخم انجام نشود گاهی امکان تغییر رنگ پوست هم به وجود خواهد آمد.
6. ممکن است زردزخم در بیمارانی که به هر علتی نقص ایمنی دارند هم به عفونت‌هایی عمیق‌تر، وسیع‌تر و خطرناک‌تر تبدیل شود.

7. مهم‌ترین عامل در پیشگیری از بیماری زردزخم، رعایت بهداشت فردی است. پسربچه‌هایی که در تابستان‌ها در کوچه و خیابان به‌خصوص با خاک بازی می‌کنند، مستعد ابتلا هستند. رعایت نکردن بهداشت در محیط‌های ورزشی عمومی مانند باشگاه‌ها و استخرها هم می‌تواند بیماری‌های مختلف عفونی مانند زردزخم را اشاعه دهد.

8. شایع‌ترین بیماری‌های عفونی که از طریق استخرها منتقل می‌شوند، شامل بیماری‌های باکتریایی مانند زرد زخم، بیماری‌های قارچی مانند قارچ‌های پوستی لای انگشتان پا، کشاله ران یا کف پا و بیماری‌های ویروسی مانند زگیل‌های کف پا یا بیماری مولوسکوم کنتاژیوزوم (به‌خصوص در اطفال) هستند.
9. به‌طور کلی، زگیل تناسلی بیشتر از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود و نباید چندان نگران انتقال آن از طریق استخرها بود.

10. رعایت بهداشت فردی شامل استفاده از حوله‌های کاملا تمیز و منحصربفرد در کنار استفاده از دمپایی‌های شخصی (غیرمشترک)، پابرهنه راه نرفتن در کناره‌های استخر و رعایت سلامت آب توسط مسوولان استخرها (بررسی مرتب میزان کلر آب و بررسی‌های باکتریایی آن) می‌تواند تا حد زیادی در پیشگیری از ابتلا به ناراحتی‌های پوستی در اثر رفتن به استخرها از اهمیت زیادی برخوردار باشد.

11. خشک کردن پوست بدن بعد از خارج شدن از استخر هم بسیار مهم است (به‌خصوص لای انگشتان پا و کشاله‌های ران) زیرا قارچ‌ها و باکتری‌ها محیط مرطوب را دوست دارند.
12. درنهایت اینکه افرادی که می‌خواهند به استخر بروند باید ضمن رعایت بهداشت فردی به محض رخداد بیماری پوستی به یک متخصص پوست مراجعه کنند و تا بهبود کامل هم به استخر نروند.

منبع:پزشک آنلاین

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا