آرایش و زیبایی

آیا می دانید چگونه خاصیت کشسانی پوست خود را بهبود ببخشیم؟

کلاژن و الاستین دو پروتئین طبیعی هستند که با هم کار می کنند تا پوست را صاف و انعطاف پذیر نگه دارند. تجزیه این پروتئین یکی از ویژگی های رایج در پیری است که باعث ایجاد تغییرات ساختاری در اپیدرم و درم می شود. در حالی که بعضی از روش های آرایشی و بهداشتی با شل شدن بیش از حد پوست، اثری نمی گذارند، درمان های مختلفی ممکن است انجام شود تا پوست به ظاهر انعطاف پذیرتر برسد.

راه های بهبود خاصیت کشسانی پوست

برای چند ثانیه پوست پشت دست خود را نیشگون بگیرید. آیا  پوست در حالت خیمه ای باقی می ماند تا زمانی که به آرامی تخت  شود؟ یا دوباره به سرعت بر می گردد؟ این آزمون فهم اندکی به شما می دهد تا خاصیت کششی پوست خود را ببیند. هرچه سریعتر برگردد که در پزشکی آن را “تورگور” نامیده اند – بیشتر احتمال دارد که شما دارای الاستیک پوستی خوبی باشید. در اینجا چیزی که شما نیاز به دانستن در مورد از دست دادن کشسانی پوست دارید، همراه با برخی  توصیه ها در مورد چگونگی جلوگیری از آن و درمان آن آورده شده است.

تفاوت بین کلاژن و الاستین چیست؟ هر دو پروتئین توسط فیبروبلاست ها، چارچوب ساختاری بافت حیوانی تولید می شوند. با این حال، آنها دو نقش بسیار متمایز و حیاتی را بازی می کنند. کلاژن به پوست ساختار  می دهد، در حالی که الاستین پروتئین کششی است که باعث انعطاف پذیری آن می شود.

دکتر میشل یگودا، جراح پلاستیک نیویورک می گوید: “کلاژن و الاستین هر دو برای طراوت و جوانی پوست مهم هستند، اما دارای ساختارهای مختلف فیزیکی می باشند.” “کلاژن دارای یک ساختار سه گانه ای است که استحکام را تامین می کند و انرژی را به خوبی ذخیره می کند. نیروی بزرگی لازم است که آن را خم نماید. در مقابل، ساختار الاستین نامنظم است. این باعث می شود آن  فوق العاده انعطاف پذیر باشد و به آسانی کشیده شود. کلاژن را به عنوان پروتئینی که پوست و حجم  به پوست می دهد در نظر بگیرید. الاستین آن را انعطاف پذیر و کشسان می کند.

دکتر یگودا توضیح می دهد: “به عنوان مثال، افراد مسن ممکن است بسیار پوست سستی بر روی دست خود، زانو و یا زیر چانه  داشته باشند؛ حتی اگر تناسب اندام آنها خوب است. این مشکلات مربوط به از دست دادن کششسانی است، “.

چه چیزی سبب می شود خاصیت کشسانی پوست از دست برود؟

از دست دادن الاستین بخشی از روند پیری طبیعی است و تا حدودی توسط ژن های ما از پیش برنامه ریزی شده است.

دکتر یگودا می گوید: “اگر شما در پنجاه سالگی به پنج فرد متفاوت نگاه کنید، هر یک  سطوح مختلف کشش پوستی دارند – حتی اگر همه آنها عادت های یکسان زندگی را داشته باشند.”بخشی از از آن ناشی از ژنتیک است و بخشی از محیط است.”شایع ترین عامل محیطی، نور آفتاب است. بنابراین برای جلوگیری از پیری پوست، ابتدا باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

مطالعات همچنین ارتباط قوی بین استرس و پیری پوست نشان داده است: استرس و تولید هورمون کورتیزول باعث التهاب در پوست و تجزیه الاستین می شود.

آیا وقتی پوست فاقد کشسانی است فرآیندهای زیبای تاثیر کمتری دارند؟

دکتر یگودا می گوید: کاهش کشش تاثیر مستقیمی بر نتایج جراحی دارد. به عنوان مثال، یک نتیجه رضایت بخش ممکن است در افرادی که تورگور کمی دارند و لیفت پوست صورت و گردن انجام می دهند به سختی بدست بیاید.

دکتر یگودا می گوید: “حتی اگر شما خط فک را در موقعیت خوبی قرار دهید، پوست دوباره شروع به پایین آمدن می کند یا طبیعی نخواهد ماند – به نظر می رسد بیش از حد کشیده شده است.” و در حالی که برخی از درمان های غیر تهاجمی در پوست غیرکشسان موثر است، دیگر موارد مجبور به پذیرش شکست درمان هستند. پرکننده های اسید هیالورونیک مانند ولوما قادر نخواهند بود پوست را بکشند و اثر ترمیمی مورد نظر را ایجاد کنند.

این پرکننده ها اغلب بصورت عمیق زیر عضلات در امتداد استخوان های گونه های  تزریق می شوند تا پوست را از داخل لیفت کنند. اگر پوست شل شده و غیرکشسان باشد، با وجود حمایت ساختاری پرکننده سست می‌شود.

دکتر یگودا تایید می کند: “اگر شما دارای کشسان خوب هستید، می توانید از پرکننده ها برای رسیدن به نتیجه طبیعی استفاده کنید. “اما اگر شما الاستیسیته را از دست داده اید و هدف شما این است که این ناحیه را گوشتی کنید، ممکن است به دنبال بیش از حد متورم شود. نوروتوکسین ها مانند بوتاکس و زئومین با از دست رفتن کشسانی تحت تأثیر قرار نمی گیرند، زیرا آنها با فلج کردن ماهیچه ها برای جلوگیری از چروک عمل می کنند.

درمان های لیزری، ماسک، میکرونیدلینگ و سایر روش های القاء کننده کلاژن نیز گزینه های مناسب هستند – حتی در پوست غیرکشسان می توانند به طور موثر کلاژن بسازند، قرمزی را اصلاح کنند و لکه های تیره را از بین ببرند.

آیا می توان با غذاهای خاص یا مکمل های غذایی به بهبود خاصیت کشسانی پوست کمک کرد؟

متاسفانه، تغییر رژیم غذایی و مصرف مکمل ها الاستیسیته را بهبود نخواهد داد. همانطور که سنتان بالا نی رود، میزان الاستین در پوست شما کم می شود – اسید چرب امگا ۳، ویتامین ها و مکمل های دیگر این کاهش را متوقف نخواهد کرد.با این حال، رژیم غذایی مناسب می تواند اطمینان ایجاد کند که الاستین را با سرعت زیاد از دست نمی دهید.

شما می توانید از چیزی که دارید محافظت کنید .دکتر یگودا می گوید: “نه تنها یک رژیم غذایی با مقدار کافی پروتئین لازم است، بلکه بدن نیز نیاز به مواد معدنی روی، منگنز و مس برای تولید کلاژن و الاستین دارد.” این مواد معدنی فرآیند شیمیایی را تغذیه می کنند که دو پروتئین را ایجاد می کند تا بدن شما به طور طبیعی دوباره ترمیم شود.

این که آیا مکمل ها باید مصرف شوند تنها به رژیم غذایی شما بستگی ندارد ، بلکه همچنین بر توانایی بدن شما برای جذب مواد مغذی که مصرف می کنید نیز بستگی دارد.

دکتر یگودا می گوید: “اگر رژیم غذایی شما کم پروتئین باشد، ممکن است بدن شما به اندازه کافی برای ترمیم و ایجاد چیزهایی که به آن نیاز است ، ماده اولیه نداشته باشد و حتی اگر شما یک رژیم غذایی سالم را دنبال کنید، ۱ در ۳ نفر در جذب مناسب مشکل دارند.”

برای دانستن اینکه آیا شما مقدار مناسب پروتئین و مواد معدنی را دریافت می کنید، رهنمودها را بر مبنای سن، سطح فعالیت و جنس خود مطالعه کنید. این را می توان به صورت آنلاین با ابزار مانند ماشین حساب مرجع مصرف کننده رژیم غذایی کشاورزی ایالات متحده انجام داد.دکتر یوگدا می گوید: “برای مثال، یک دونده ماراتن، پروتئین بیشتری نسبت به فردی که در تمام طول روز نشسته است نیاز دارد.”

شما همچنین می توانید در مورد اهداف خود را با متخصص تغذیه صحبت کنید. 

اگر از یک وضعیت مانند اختلال التهابی روده یا بیماری سلیاک رنج می برید، از دکتر خود بپرسید ایناین اختلالات بر جذب مواد مغذی تأثیر می‌گذارند یا خیر (به احتمال زیاد تاثیرگذار هستند).همچنین علائم بیرونی از کمبود رژیم غذایی را بیابید: آیا موهایتان را از دست داده اید، به راحتی کبودی ایجاد شده یا در پوست خود مشکل دارید؟

دکتر یگودا می گوید: “این ها سرنخ هایی هستند که ممکن است در روده شما مشکلی وجود داشته باشند.

خاصیت کشسانی پوست

چگونه می توان الاستیسیته پوست را بهبود بخشید؟

راه های بسیاری برای افزایش تولید کلاژن وجود دارد، اما متخصصین که با آنها صحبت می کنیم، از درمان های بالینی اثبات شده ای که به بهبود الاستیک پوست کمک می کنند، آگاه نیستند. با توجه به دکتر یگودا ، پیشگیری بهترین دارو است.او می گوید: “ساده تر است که به رژیم پیشگیرانه سخت گیرانه بپردازیم تا تلاش کنیم تا پس از آن بدنبال برگرداندن کشسانی پوست باشیم.”

متخصص لیزر زیبایی جینل آستاریتا نظر مشابهی دارد. در استودیوی زیبایی شناسی شلوغ خود در نیویورک، بیماران تحت تزریق اسکالپترا، درمان موج شوکی و سایر روش های دیگر برای جوان سازی پوست به منظور تحریک تجدید کلاژن هستند. شروع تولید الاستین، یک چالش دشواراست.

آستاریاتا توضیح می دهد: “در حالی که از دست دادن کلاژن پوست را نازک تر می کند، از دست دادن الاستین تورگور آن را کاهش می دهد.” “تا آنجا که من می دانم، هیچ مطالعه ای در مورد درمان های زیبایی وجود نداشته است که بازیابی الاستین با دیدن بافت تحت میکروسکوپ را ایجاد کند .”با این حال، او دریافت در ابتدا، آستاریتا پیشنهاد استفاده از رتینوئید ها برای بهبود تورگور پوست را می دهد. او می گوید: “من هرگز چیزی را بهتر از رتینوئید ها مشاهده نکرده ام.

” اولتراپی، یک درمان سفت کننده پوست که انرژی اولتراسوند را در عمق درم هدایت می کند، همچنین می تواند به کاهش سستی متوسط پوست کمک کند. آستاریاتا معتقد است که پوست بیماران پس از انجام درمان های اولتراپی فشرده تر و محکم تر ظاهر می شود. با این حال، مطالعات هیستولوژیکی اخیر نشان می دهد که اولتراسوند هیچ تغییری در ترکیب الاستین پوست ایجاد نمی کند. برای محصولات خاص دارویی زیبایی، آستاریتا توصیه به مصرف دفناژ می کند.

خط مراقبت از پوست حاوی پپتید انحصاری است که بر اساس وب سایت برند، با سلول های بنیادی پوست ارتباط برقرار می کند تا علائم پیری را اصلاح کند.اگرچه او اذعان می کند که کمبود داده های علمی قابل اعتماد وجود دارد، اما از نظر او آستاریتا ،دفناژ، اولتراپی و رتین A بهترین گزینه ها در بازگرداندن الاستین هستند.”که برخی از روش ها و محصولات ممکن است کمک کنند.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا