آرایش و زیبایی

آر اف فرکشنال پدیده ای نو درجوانسازی پوست

  پوستبشر از ابتدای خلقت تا به امروز پیوسته به دنبال کشف راز جوانی بوده وافسانه های بسیاری که در تمامی اقوام وملل  درباره جستجوى آب حیات و اکسیر جوانی موجود است موید این مطلب می باشد.گذشت عمر جریان پیر شدن اندامها،بافتها و سلولها لحظه ای متوقف نمانده و به سرعت به کار خود ادامه می دهد، لیکن از آنجایی که پوست انسان آشکار ترین و در معرض ترین بافت بدن می باشد ، آثار پیری دراین بافت ،نمودی واضح تر دارد و همگان هر روزه آن را مستقیما و یا در آینه نظاره گر می باشند.وحشت از پیری انسان را بر آن داشته که از قدیم الایام با هر روش ممکن ، ظاهری جوان تر و شاداب تر برای خود فراهم کند و با کمک گرفتن از روشهای طبیعی،گیاهی ،  شیمیایی و  یا فیزیکی به جوان سازی پوست خود بپردازد.

پوست ما به دلیل اینکه اولین سد دفاعی خارجی ما می باشد،علاوه بر جریان پیری،هر روز در معرض انواع صدمات فیزیکی و شیمیایی محیطی خارجی و داخلی می باشد که باعث تغییرات ظاهری مانند چین وچروک، لک ، خشکی ، و غیره می باشد.ساختار پوست از سه لایه خارجی (اپیدرم) ، میانی(درم) ، زیر پوستی (هیپو درم) تشکیل شده است. داربست پوست که باعث استحکام و انعطاف پذیری پوست می گردد از رشته هایی به نام کلاژن و الاستین تشکیل شده که این رشته ها در طی روند پیری و آسیب های محیطی ساختار خود را از دست داده و افزایش طول پیدا می کنند. و به همین دلیل شل و بی استحکام گردیده که نمود بیرونی آن ایجاد شلی پوست و ایجاد چین وچروک در آن می باشد.

از دهه های گذشته تا به امروز روش های مختلفی برای باز سازی این رشته ها بر روی پوست به کار گرفته شده که روشهای اولیه تهاجمی تر بوده و هر چه به تکنولوژی امروزی نز دیک تر گردیده این ، روش ها موثر تر و غیر تهاجمی تر گردیده اند.برای ایجاد نو سازی کلاژن باید کلاژن های قدیمی تخریب و کلاژن های جدید ساخته شوند.

کلاژن ها انواع متفاوتی داشته که هر نوع آن در درجه حرارت خاصی شکسته می شود،پس برای نوسازی آن می باید انرژی گرمایی را به صورت هدفمند به عمقی از پوست برسانیم که کلاژن در آن قرار دارد تا کمترین آسیب به بافتهای اطراف برسد. در این راستا دستگاههای آر اف(RF)که مخفف رادیو فر کوانسی می باشد به کار گرفته شدند. کار این دستگاهها ایجاد گرما به واسطه امواج رادیو فرکوانسی است که طیفی از نور می باشند ولی چون به صورت غیر انتخابی ایجاد حرارت می کردند کارایی آنها کم و دارای عوارض بود.

با پیشرفت تکنولوژی فرکشنال آر اف به خدمت گرفته شد.فرکشنال از لغت فراکسیون به معنای قطعه و بخش گرفته شده ، بدین ترتیب که به صورت تکه تکه در بافت پوست ایجاد حرارت می کند ، بنابر این در قطعه ای از بافت که در آن گرما ایجاد می شود ، کلاژن های قدیمی تخریب و نوسازی می شود و قسمت های اطراف فرصت خنک شدن و ترمیم را به پوست می دهند.

نسل پیشرفته تر این تکنولوژی که نوع سوزنی آر اف فرکشنال می باشد، با هدف کاهش میزان تخریب در درم(بافت میانی پوست)و اختصاصی تر شدن بافت هدف،سوزنهایی ظریف به تعداد 25 تا 50 عدد در مساحتی در حدود 1 تا 2 سانتی متر مربع به طورمنظم بر سر قطعه ای از دستگاه که بر روی پوست قرار دارد به صورت همزمان ویکنواخت به داخل عمق دلخواه از پوست وارد ومیزان موثری از انرژی را به بافت منتقل می کنند که باعث تحریک تولید میزان کافی از الیاف کلاژن می گردد.سرعت بالا و ظرافت این سوزنها منجر به افزایش کارایی نتایج درمان و کاهش قابل توجه درد می گردد.

در این روش به علت عدم ایجاد آسیب در اپیدرم (سطح پوست)،مدت زمان بهبودی به طور چشمگیری کاهش می یابد.ازاین تکنولوژی در درمان چین چروکهای عمقی پوست،درمان افتادگی  وشلی پوست و منافذ باز آن می توان استفاده کرد .جوانسازی پوست بوسیله فراکشنال آر اف سوزنی به 2-3 جلسه درمان به فواصل 1 ماهه نیاز دارد که انجام آن با بی حسی موضعی بوسیله کرمهای بی حس کننده انجام شده و به شرط استفاده صحیح از آن، درد ناچیزی دارد.عمق فرو رفتن این سوزنها و انرژی آزاد شده در بافت قابل تغییر و نسبت به محل های مختلف صورت و ضخامت آن به تشخیص پزشک متخصص تنظیم می گردد.بعد از انجام آن زخم و پوسته ریزی ایجاد نمی شود و بیمار فردای آن روز قادر به باز گشت به سر کار می باشد.

نکته قابل توجه این است که این تکنولوژی در درمان چین های بسیار عمیق ناحیه اخم ، پیشانی ، دور چشم ، دور دهان و خط خنده به تنهایی فاقد اثر می باشد و در این گونه موارد می باید از روشهای خاص خود همچون تزریق بوتاکس و فیلرها(پر کننده ها) اعم از تزریق ژل یا چربی استفاده کرد.همچنین در پوست های بسیار شل و افتاده سالمندان که نیاز به لیفت جراحی دارند فاقد کارایی دلخواه می باشد.
منبع:پزشک آنلاین – تهیه و تنظیم:دکتر ابوالفتح محرابیان متخصص پوست ،مو

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا