اجتماعیتازه هاخانه داری

هزینه‌ای که به زباله‌ها ریخته می‌شود

میلیون‌ها پوست تخم‌مرغ به زباله‌ها ریخته می‌شود در صورتی که فواید بی‌شماری در درمان و ساخت مواد‌غذایی دارد.

به گزارش گروه خواندنی‌های خبرگزاری فارس، هر روز در اروپا ده‌ها تن پوسته تخم‌مرغ در سطل زباله انداخته می‌شود.

اما آیا می‌دانستید که بازیافت آن می‌تواند برای ساخت لوازم آرایشی یا مکمل‌های غذایی و پلاستیک استفاده شود؟

در کارخانه کوچک «اکوموتیو» «KFT» در مجارستان هر سال 15 میلیون تخم‌مرغ برای درست کردن ماکارونی، شیرینی، نان و حتی غذا استفاده می‌شود؛ آنها می‌دانند پوست تخم‌مرغ چه خواصی دارد با این حال مقدار زیادی از پوست تخم‌مرغ باقی می‌ماند که کنترل آن دشوار است.

در صنعت ما پوست تخم‌مرغ‌ها به زباله‌ها ریخته می‌شوند؛ در صورتی که غشاء آن دارای پروتئین است و به راحتی تجزیه می‌شود حتی می‌تواند سمی هم باشد.

برخی از شرکت‌ها از پوست تخم‌مرغ برای درمان استفاده می‌کنند و دور ریختن آن دور ریختن یک هزینه زیاد به حساب می‌آید.

پوست تخم‌مرغ سرشار از کلاژن و اسیدهای آمینه است که می‌تواند در مواد آرایشی و یا مواد‌غذایی استفاده شود اما باید یک راه ساده و ارزان برای جدا کردن پوست از تخم‌مرغ پیدا کرد؛ این دقیقا کاری است که شیمی‌دان‌ها بر روی یک پروژه تحقیقاتی انجام می‌دهند و توسط اتحادیه اروپا پشتیبانی می‌شود.

آنها نمونه اولیه را از نظر مکانیکی پوسته و غشاء توسعه داده‌اند و مرحله بعدی دمایی است که آن را خشک کند و استرلیزه شدن آن است.

«انریکو ایمپری» یکی از شیمیدان‌های صنعتی در آزمایشگاه ایتالیایی SRL با استفاده از نور ماوراء بنفش آزمایشی انجام داد به طوری که نور وارد باکتری می‌شود و DAN آن را تغییر می‌دهد؛ به این ترتیب باکتری‌ها خنثی می‌شوند و دیگر قادر به تکثیر نیستند؛ این هم یک راه برای استرلیزه نمودن غشاء تخم‌مرغ بدون استفاده از مواد‌شیمیایی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا