آشپزی و آشپزخانه

طرز تهیه انواع فلافل

فلافل غذا

طرز تهیه فلافل بندری
تخم مرغ 1 عدد- سیب زمینی 1 عدد- نخود یک فنجان- فلفل یک چهارم قاشق سوپخوری- فلفل قرمز قدری
48 ساعت نخود را در آب خیس کنید، البته مرتب آب آن را عوض کنید تا لیز نشود. بعد آن را با سیب زمینی چرخ کرده و نمک و فلفل قرمز را به آن اضافه کرده خوب مخلوط کنید. بعد از آن تخم مرغ را به آن اضافه کرده و باز هم مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید و بعد آن را به صورت گرد گرد در آورده و در روغن سرخ کنید.
طرز تهیه فلافل(به صورت دیگر)
مواد لازم:
نخود ۵۰۰ گرم
تخم مرغ ۳ تا ۴ عدد
گشنیز ۲۵۰ گرم
زیره ی كوبیده ۱ قاشق سوپخوری
فلفل قرمز كوبیده ۱ قاشق چایخوری
آرد گندم ۳ تا ۴ قاشق سوپخوری
آبلیمو ۲ تا ۳ قاشق سوپخوری
روغن مایع برای سرخ كردن به مقدار لازم
نمك به قدر كافی
طرز تهیه:
نخود را بپزید. (بهتر است نخود را قبلاً خیس كنید تا زودتر بپزد، در هر حال نخود باید كاملاً پخته شود و آبش به خورد آن برود). سپس آن را در حالی كه هنوز گرم است چرخ كنید تا كاملاً مانند پوره نرم و لطیف شود. گشنیز را تمیز كرده و بشویید و در صافی بریزید. وقتی آب گشنیز كشیده شد آن را ریز خرد كنید. تخم مرغ ها را با زیره و كمی نمك و فلفل قرمز یا فلفل سیاه (در صورت استفاده از فلفل سیاه یك قاشق چایخوری زعفران هم در كمی آب جوش حل كرده به كار ببرید). داخل پوره نخود بریزید و مایه را خوب مخلوط كنید.
بعد گشنیز را ریخته، به هم بزنید تا مواد مخلوط شوند. مقداری روغن مایع را در تابه ی مناسبی بریزید و آن را داغ كنید تا حدی كه دود نكند. از مایه ی تهیه شده گلوله هایی به اندازه ی یك تخم مرغ بردارید و آنها را در آرد غلطانیده و همه را با دست صاف و گرد كنید. باید دقت كنید كه سطح گلوله ها كاملاً صاف شود. سپس آنها را در روغن بیندازید. حرارت را كمی ملایم كنید. وقتی یك طرف طلایی شد آنها را برگردانید تا طرف دیگرشان هم طلایی شود.
……………………………….

طرز تهیه فلافل لبنانی

380 گرم باقلای خشک
۳۸۰ گرم نخود
۲ حبه درشت سیر کوبیده
یک عدد درشت پیاز( ریز خرد شده)
۴ عدد بزرگ پیازچه( ریز خرد شده)
یک عدد( ریز خرد شود) فلفل سبز قلمی تند
یک قاشق غذاخوری بیکینگ پودر
۳ قاشق غذاخوری آرد
یک فنجان جعفری خرد شده
یک قاشق مرباخوری پودر تخم گشنیز
۵/۱ قاشق مرباخوری پودر زیره سبز
به اندازه لازم نمک و فلفل
به اندازه لازم روغن برای سرخ کردن فلافل
طرز تهیه:
باقلا و نخود را از قبل خیس می کنیم. باقلا و نخودهای خیس خورده را پوست می کنیم و با گوشت کوب یا خردکن برقی به طور کامل خرد می کنیم. سپس سیر، پیاز، پیازچه و بقیه مواد را اضافه کرده و دوباره له می کنیم تا نرم شود و می گذاریم یک ساعت بماند.
در آخر گلوله هایی به اندازه گردو از مخلوط این مواد بر می داریم و به صورت شامی های گردی در می آوریم. آن گاه در یک سینی می چینیم و می گذاریم یک ربع دیگر بماند. سپس در روغن فراوان سرخ می کنیم تا طلایی شود.
توجه:
– باقلا و نخود از شب قبل خیس شود.
– در تهیه این غذا می توان فقط از نخود استفاده کرد که در این صورت مقدار نخود دو برابر می شود.
………………………………………..
فلافل عربی
نخود خیس شده ۵۰۰ گرم
سیر ۴ حبه
آرد نخودچی۲ ق غ
نمک ،فلفل ، ادویه ی دلخواه به میزان لازم
دستور پخت

من نخود رو ۴۸ ساعت تو آب گذاشتم تا خیس بخوره البته روز دوم گذاشتمش تو یخچال و آبشو هم عوض کردم چون بوی بدی میدهبعد وقتی که آبش رفت ۲-۳ بار چرخ میکنیم من ۲ بار چرخش کردم به همراه چند حبه سیر مقدارش به خودتون بستگی داره . آخرشم واسه نیم کیلو نخود ۲-۳ قاشق آرد زدم و نمک و کاری و زنجبیل و فلفل قرمز هر قدر که دوست دارید.
بعد تو یه ظرف روغن ریختم در حدی که روی فلافلا رو بگیره.
وقتی روغن حسابی داغ شد (چون قالب مخصوص فلافل نداشتم) به اندازه ی یه قاشق از مواد برداشتم و یه دایره ی کوچواو ی تخت درست کردم و تو روغن انداختم .

www.cloob.com/timeline/answer_156186_1806203

لطفا نظر خود را در مورد مطلب بالا در قسمت اعلام نظرات ذکر کرده و نوع مقالات و اخبار مورد علاقه خود را بیان کنید به بهترین نظرات هدایای نفیسی تعلق خواهد گرفت . باتشکر

 

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا