سفر

پیشنهاد سفر نوروزی به سیراف

در میان بنادر جنوب ایران، سیراف گمنام و کمتر آشنا است. بوشهر، بندرعباس، چابهار آشنا است؛ اما سیراف نه‌چندان.

سیراف ساحلی دل‌انگیز دارد و طلوع و غروبی کم‌نظیر.

سیراف گمنامی دیرآشنا است. قدمتی هزاران ساله دارد و از مهم‌ترین بنادر ایرانی در ادوار تاریخی پیش از اسلام و بعد از آن بر کرانه خلیج‌فارس بوده است. در سیراف آثار درخشان تاریخی، این شهر زیبا را دیدنی و ممتاز می‌کند. ارگ تاریخی، بقایای مسجد جامع هزارساله، کوهستان تاریخی، شهر ساخته شده بر دامنه صخره و ساحل باوقار آن از دیدنی‌های شهر است.

رفتن به سیراف ارزشش را دارد، خاصه در فصل بهار. برای رفتن به «سیراف» از بوشهر در امتداد نوار ساحلی به سمت شرق باید رفت در فاصله نزدیکی پس از عسلویه تابلو سیراف را می‌بینید. یا از شیراز به سمت فیروزآباد و جم رفته و پس از شهر جم به سیراف رسید. یا آن که از مسیر هوایی می‌توان به عسلویه رفت و با طی مسافت و زمانی کوتاه به سیراف رسید.

فراموش نکنید امکان بازی‌های دریایی و برخی از زیباترین جاذبه‌های ساحلی خلیج‌فارس مانند ساحل مکسر در فاصله نزدیکی از سیراف قرار دارند.

صنایع‌دستی سیراف عبارت‌اند از: حصیربافی، گلیم‌بافی، سوزن‌دوزی و زری‌بافی

بندر سیراف

دیدنی‌های سیراف

از جالب‌ترین جاهای دیدنی بندر سیراف، موزه باستان‌شناسی است که برای علاقه‌مندان به تاریخ مکان فوق‌العاده‌ای است. این موزه در خانه دکتر وایت هاوس قرار دارد. در قسمت اول موزه قبور سنگی، سنگ‌نوشته‌ها، صنایع سفالی، تابلوها و یافته‌های دکتر وایت هاوس قرار دارند. در قسمت دوم موزه صنایع‌دستی محلی و در قسمت سوم موزه ماهی‌ها، صدف‌ها و سایر آثار دریایی نگهداری می‌شوند.

آرامگاه «قطب‌الدین شیرازی»

قطب‌الدین شیرازی از علمای ایرانی در قرن هفتم بود که در گسترش حکمت و فلسفه، هنر و پزشکی نقش مهمی داشت. آرامگاه او در گلزار شهدای بندر سیراف واقع شده و از جاذبه‌های گردشگری منطقه است.

قلعه نصوری

این قلعه از کامل‌ترین قلعه‌های جنوب ایران است و حدوداً ۲۰۰ سال از دوره قاجار قدمت دارد. این قلعه توسط خاندان نصوری که از خاندان‌های مشهور سیراف بودند بر روی تپه‌ای مشرف به دریا بنا شد. دستور ساخت قلعه توسط شیخ جبار دوم پدربزرگ شیخ ناصر نصوری صادر شد. در قلعه ۱۸ تابلو از داستان‌های شاهنامه فردوسی در آن قرار دارند.

بندرسیراف

دخمه‌های باستانی

در دامنه‌های شمالی کوه‌های سیراف آثار تاریخی دیگری هست که شامل دخمه‌های باستانی هستند. درباره دخمه‌های باستانی دو احتمال عنوان شده که در احتمال اول گفته می‌شود زرتشتیان اعتقاد داشتند خاک حرمت دارد؛ بنابراین مرده‌های خود را به خاک نمی‌سپردند و آنها را در دخمه‌ها و کوهستان نگه می‌داشتند.

وجود دخمه‌های سنگی، سنگ‌فرش، سنگ‌چین، آبکند و اشکفت‌ها در کوه‌های نزدیک سیراف این احتمال را به وجود آورده که این بندر با پرستشگاه آناهیتا (ایزدبانوی آب‌ها) در ارتباط بوده است.

آبگیر دره لیر سیراف

از دیگر آثار تاریخی بندر «سیراف» آبگیر دره لیر است که به اوایل شکل‌گیری اسلام تعلق دارد.

بر روی تپه مشرف به دره لیر اتاقی مربع‌شکل وجود دارد که دارای هنر گچ‌بری است. درگذشته از این اتاق به‌عنوان آتشکده استفاده می‌شد.

مسجد امام حسن بصری سیراف

از دیگر جاذبه‌های گردشگری «سیراف»، مسجد امام حسن بصری است که از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین ابنیه تاریخی صدر اسلام شناخته می‌شود. طبق اعتقاد مورخان بنای اولیه مسجد به آتشکده‌ای در دوران ساسانیان متعلق است که بعدها مسجد بر روی آن بنا شد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا