آرایش و زیبایی

روش هایی برای داشتن پوستی شاداب زمان کرونا

پوستی شاداب در خانه زمان کرونا

برای داشتن پوستی شاداب در خانه زمان کرونا با زندگی سالم همراه باشید.

این روزها که اکثر ما در قرنطینه هستیم و درنتیجه  ویتامین c کمتری برای پوست دریافت می کنیم.

محصولات زیادی هم مستند که ویتامین c را به ما برسانند اما در حال حاضر  قیمت کرم ها بالاست و بهترین راه حل پیشنهادهای خانگی است.

شما می توانید کابینت حمام خود را با انواع و اقسام لوسیون ها و معجون های داخلی پر کنید که لکه های قهوه ای و چین و چروک را کاهش می دهند و چهره ای درخشان به ما می دهند اما در نهایت جیبمان را هم خالی می کند!

در حالی که اکثر خانم ها پوست درخشان می خواهند هنگامی که مدت زمان زیادی صرف ماندن در منزل بدون آفتاب می کنیم، رسیدن به آن دشوار است.

اما این به این معنی نیست که نمی توانیم به درخشش طبیعی برسیم. ویتامین C را می توانیم با مواد غذایی تولید کنیم.

در حالی که برخی ممکن است از طریق نشستن در آفتاب، دوزهای روزانه ویتامین C خود را دریافت کنند، این رژیم همچنین با استفاده از کرم ها یا سرم های غنی شده با این ماده از طریق پوست ما قابل جذب است.

کلاژن پوست را انعطاف پذیر نگه می‌دارد و ظاهری جوان به آن می‌بخشد و بر همین اساس است که بسیاری از محصولات زیبایی حاوی کلاژن هستند. از این رو، جای شگفتی نیست که کمبود ویتامین C اثر منفی بر ظاهر و بافت بزرگ‌ترین اندام بدن انسان داشته باشد.

زمانی که بدن با کمبود ویتامین C مواجه است، احتمال خشکی، زبری، پوسته پوسته و قهوه‌ای رنگ شدن پوست نیز افزایش می‌یابد.

این شرایط به دلیل تولید کلاژن ناکافی شکل می‌گیرد. همچنین احتمال خشکی، زبری، پوسته پوسته و قهوه‌ای رنگ شدن پوست نیز افزایش می‌یابد. این شرایط به دلیل تولید کلاژن ناکافی شکل می‌گیرد

موخوره و حتی شکنندگی ناخن‌ها می‌توانند نشانه‌ای از سطوح کم ویتامین C باشند.

از آنجایی که مو یک بافت غیرضروری در نظر گرفته می‌شود، مواد مغذی مانند ویتامین C پیش از این که در دسترس آن قرار بگیرند، ابتدا به اندام‌ها و بافت‌های مهم‌تر ارسال می‌شوند.

در شرایطی که ممکن است با دیگر نشانه‌های کمبود ویتامین C مواجه نباشید، بدن تغذیه بخش‌های دیگر با این ویتامین را هدف قرار داده و از نعمت موی درخشان و ناخن‌هایی قوی بی‌بهره خواهید شد.

ویتامین C یا اسکوربیک اسید، یک ویتامین محلول در آب است.

برخلاف بیشتر پستانداران و برخی حیوانات، بدن انسان قادر به ساخت این ویتامین نمیباشد و باید آن را از طریق مصرف مواد غذایی تامین کند.

در بدن ما، اسکوربیک اسید بعنوان یک کوفاکتور ضروری در برخی واکنش های شیمیایی باعث ساخت کلاژن، کارنیتین و کاتکول امین ها می شود. همچنین بعنوان آنتی اکسیدان نیز عمل میکند.

جبران کمبود ویتامین سی با مواد غذایی

فلفل دلمه ای

ویتامین C از عناصر حیاتی برای تأمین کلاژن است در فلفل‌ دلمه‌ای قرمز، به‌وفور یافت می‌شود. کمبود این ویتامین و نیز کمبود آنتی‌اکسیدان در رژیم غذایی باعث می‌شود بدن نتواند به‌طور مؤثر کلاژن تولید کند.

تنها نیم فنجان فلفل دلمه‌ای قرمز ۱۵۸ درصد از سهم روزانه‌ی ویتامین ‌C را تأمین می‌کند. گریپ‌فروت، کیوی، فلفل‌سبز، بروکلی، توت‌فرنگی و پرتقال هم منبع خوبی از ویتامین C هستند.

گوجه‌فرنگی

این منبع سرشارِ آنتی‌اکسیدان لیکوپن، از کلاژن بدن در برابر آسیب‌های محیطی محافظت می‌کند. در کنار کاهش تولید کلاژن با افزایش سن، آسیب ناشی از آلودگی‌ها و پرتو فرابنفش هم باعث نابودی کلاژن می‌شود.

لیکوپن از پوست و ذخیره‌ی کلاژن آن محافظت می‌کند. این آنتی‌اکسیدان در دیگر میوه‌ها و سبزیجات قرمز یا نارنجی‌رنگ مانند هندوانه و گریپ‌فروت صورتی هم یافت می‌شود.

ماهی سالمون

ماهی سالمون کلاژن سازی پوست را تقویت می کند

احتمالا می‌دانید که ماهی به‌خاطر چربی‌های مفیدی که دارد باید در رژیم غذایی‌تان باشد اما آیا می‌دانستید این چربی‌ها از پوست در برابر خط‌ها و چین‌های ریز محافظت می‌کنند؟

سالمون منبع سرشار امگا۳ است که باعث کاهش تورم و جلوگیری از تخریب کلاژن به دلیل آسیب‌های محیطی می‌شود. قرارگرفتن بیش‌از‌حد در معرض نور خورشید، کلاژن و تولید آن را تهدید می‌کند و باعث تورم پوست می‌شود.

مصرف امگا۳ که در غذاهای دریایی به‌وفور یافت می‌شود به کاهش تورم و محافظت از کلاژن کمک می‌کند. آووکادو، گردو و دانه‌ی چیا از دیگر منابع امگا۳ هستند.

سیب‌زمینی شیرین

با مصرف تنها یک عدد سیب‌زمینی شیرین، ویتامین A موردنیاز بدن‌تان را تا ۶ برابر سهم روزانه‌ی لازم تأمین می‌کنید و پوست و مفاصل‌تان را سالم نگه می‌دارید.

ویتامین A با هدف‌ گرفتن پیام‌های عصبی بدن، تولید کلاژن را تقویت و به ذخیره‌ی بیشتر کلاژن کمک می‌کند. علاوه‌ بر اینها به گفته‌ی انجمن ملی سلامت آمریکا، ویتامین A در رشد سلول‌ها مؤثر است و در شکل‌گیری طبیعی و بی‌نقص اعضای بدن ازجمله پوست به‌عنوان بزرگ‌ترین عضو بدن نقشی حیاتی دارد. ویتامین A در هویج، طالبی، انبه و زردآلو نیز وجود دارد.

بوقلمون

گونه‌های مختلف آمینو‌اسید در تولید کلاژن نقش دارند؛ بنابراین مهم است که به مقدار کافی پروتئین مصرف کنیم چون از آمینو‌اسید تشکیل شده است.

بوقلمون منبع خوبی از پروتئین سالم (کم‌چرب یا با چربی‌های مفید) به‌ویژه لیسین است. لیسین از مهم‌ترین آمینواسیدها برای تولید کلاژن است.

پرولین، گلیسین و لیسین، سه آمینواسید عمده برای تولید کلاژن هستند.

تخم‌مرغ

زرده‌ی تخم‌مرغ منبع سرشار کولین است و بنابراین به تولید بیشتر کلاژن کمک می‌کند.

تخم آفتاب‌گردان

هر ۳۰ گرم تخم بوداده‌ی آفتاب‌گردان ۳۷ درصد سهم ویتامین E روزانه را تأمین می‌کند. این ویتامین هم مانند آنتی‌اکسیدان‌های دیگر با رادیکال‌های آزاد و آسیب‌های آن که باعث چین‌و‌چروک پوست می‌شوند، مقابله می‌کند. بادام، جوانه‌ی گندم، فندق و کره‌ی بادام‌زمینی از دیگر منابع ویتامین E هستند.

پیشنهاد: انواع سالاد ماهی تن همراه با یک مشت تخم آفتاب‌گردان پوست‌نگرفته خوراکی لذیذی است. همچنین می‌توانید تُست خمیر آووکادو را با تخم آفتاب‌گردان تزئین کنید.

در ادامه چند ماده‌ی دیگر را که در تولید و محافظت از کلاژن مؤثرند، معرفی می‌کنیم.

آلوئه‌ورا

آلوئه‌ورا از گذشته‌ی دور برای درمان و تسکین زخم‌ها به‌کار می‌رفته است. مصرف موضعی و حتی خوراکی آلوئه‌ورا تولید کلاژن را تحریک می‌کند.

آلوئه‌ورا را می‌توانید به‌شکل خام و خالص مستقیما روی پوست بمالید یا از محصولات مختلف موجود در بازار که حاوی آلوئه‌ورا هستند، استفاده کنید. پژوهش‌ها تأثیر مصرف خوراکی آلوئه‌ورا را بر تقویت پوست نشان داده‌اند.

جینسنگ

جنسینگ کلاژن سازی پوست را تقویت می کند

آثار ضدپیری جینسنگ ثابت شده است. جینسنگ بدون اینکه عوارض داروهای شیمیایی را به همراه داشته باشد، به‌راحتی جذب پوست می‌شود و کمک می‌کند پوست حالت اولیه‌ی خود را حفظ کند.

نشانه‌هایی مبنی بر تأثیر جینسنگ بر تولید کلاژن یافت شده است. همچنین پژوهش‌ها اثر محافظتی جینسنگ را در برابر پرتو فرابنفش ثابت کرده‌اند.

مصرف مکمل جینسنگ یا نوشیدن چای حاوی جینسنگ، آنتی‌اکسیدان‌‌هایی را در خون آزاد می‌کند که از سلول‌های سالم محافظت می‌کنند و باعث درخشندگی بیشتر پوست می‌شوند.

مجله اینترنتی زندگی سالم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا